Gå til innhold
Arkivverket

[#29449] Foreldrene til Berthe Svendsdatter, f 1827 i Stavanger.

Gjest Aasmund Ulvund
 Del

Recommended Posts

Gjest Aasmund Ulvund

Ved folketellingen i 1865 er Berthe Svendsdatter oppført som Pitter J. Pittersen (Peder Johan Pedersen) sin kone. Hun er oppgitt til å være fødd i 1827 i Stavanger. Sammen med Berthe og Pitter bor en Jakob Jakobsen, f. 1849 i Hetland prestegjeld og som betegnes som Berthes 'Søn i 1ste Ægteskab'. Av yrke er han oppgitt til å være 'Søfarende'. Han er bare 16 år på dette tidspunktet. Berthe er da ca 24 år når hun får Jakob. Jakobs far er matros Jacob Jacobsen Tasta fra Hetland, men han døde før Jacob ble født. I tilleg til Jakob bor det 3 barn fra Pitter og Berthe ekteskap samt en fostersønn, Eilert Marthinius Eilertsen (f. 1864 i Stavanger), og en Tjenestepige, Karen Olsdatter, f 1840 i Høgsfjord prestegjeld. Pitter sine foreldre, Pitter Danielsen (f.1797) og Anne Helene Jakobsdatter (f.1800), begge fødd i Hetland prestegjeld bor også på dette bostedet. Pitter er betegnet som Føderaadsmand. Det bor også en Gunder Gundersen med familie der.I dåpsregisteret for Stavanger domkirke har jeg funnet en Birte Svendsdatter som er døpt den 25.09.1825. Foreldrene er Svend Johansen, arbeider, og Ester Svendsdatter. Faddere er Mad. Hægeland, Mad. Qvie, Jony Sømme, Håver Sømme og Eiler Sømme. Tiltross for feil fødselsår i forhold til Folketellingen 1865, tror jeg at dette den Birthe (Berthe) jeg søker? På Utvandrersenteret i Stavanger har jeg i boken 'Viede i Stavanger Domkirke 1850-1910', funnet vigselsoplysninger om Peder og Berthe. Vielse den 17.03.1853 mellom ungkar Peter Johan Petersen, 21 år, Frue sogn og pige Berthe Svendsdtr, 27 år, Stavanger. Fedre er Peter Danielsen og Svend Johnsen. Jeg tror at Svend Johnsen sin kone, Ester Svendsdatter er f 1804 i Strand i Ryfylket og er datter av Svend Øyusen Tau og Berta Svendsdatter Svines fra Svines i Strand. Men hvem er denne Svend Johansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.