Gå til innhold
Arkivverket

[#29450] Hanna Sofie Hansdtr, f. 17 mai 1821 Herøy, Nordland

Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Hanna Sofie Hansdtr, f 17 mai 1821, døpt i Stamnes kirke, Herøy, Nordland, ble 16 oktober 1845 g.m. Anders Østensen Falch.Hanna var datter av Hans Larsen og Margrethe Michelsdtr. Men hvem var disse? Noen som har nærmere opplysninger om Hans og Margrethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Først en liten korrigering, Stamnes var eget kirkested som lå under Alstahaug og Herøy var også eget kirkested som også lå under Alstahaug. Så finner jeg et skifte i Herøy på gården Teistad i 1862, det viser vel at faren må ha vært gift to ganger dersom dine opplysninger er riktige.Teistad i Herøy 1862 (Svein Edvardsen sine skiftesamligner)Hans Larsen er hovedperson Døde 12 apr 1862Andrea Anthonsdatter er ektefelleLars Hansen er 40 år og sønnErikka Chr. Hansdatter er gift datter; Mathias Andersen TeistadHanna Hansdatter er gift datter ; Anders Falch TeistadJacobia Hansdatter er gift datter Anders Eilertsen, hov i NesnaOle Hansen er gidt sønn; SkardJohan Hansen er død sønnElerine Johansdatter er 15 år og barn av JohanEdvard Hansen er 16 år og sønn; Sørvig i Herø. Formynder for umyndige styrmand Elias Johansen Skard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Så et skifte Heistad 1841 (samme kilde) Margrethe Michelsdatter er hovedpersonHans Larsen er ektefelleLars Mikke Hansen er 27 år sønn hjemmeJohan Mathias Hansen er 22 år sønn i tjeneste Avel Mørch Sund i LeirfjordOle Nicolai Hansen er 13 år sønn hjemmeErikka Kristina Hansdatter er 24 år datter i tjensete Peder elling, Næs i LeirfjordHanna Sophia Hansdatter er 20 år datter HeistadJakobia Hansdatter er 18 år datter; Dalsvog Skiftene er hentet fra to forskjellige skiftesamligner for Herøy av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

takk skal du ha. Jeg hadde ikke disse skiftene.Når jeg tenkte stedene, så tenkte jeg disse ut fra dagen kommuneinndeling.Da var det nok geografikunskapene som sviktet. Stamnes ligger vel i dag i Sandnessjøen, mens Teistad og Hestad ligger begge på Dønna?Dette betyr vel at Hans Larsen har skiftet bopel mellom disse to skiftene?Ellers, er det noen som vet mer om familiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Nabogardane Teigstad og Hestad høyrde frå gammalt til Herøy sokn i Alstahaug prestegjeld. På 1820-talet og ei tid utover høyrde Hestad til Stamnes sokn. Eg veit ikkje om det same gjaldt Teigstad, men det kan godt vere. Mot slutten av 1800-talet høyrde dei igjen til Herøy. I dag høyrer begge gardane til Dønna kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Otto Jørgensen

Er det noen som har noe om disse to kvinnelige ektefellene?Andrea AnthonsdatterMargrethe Michelsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Her er den ene, fra kirkeboken: Viet i Herøy kirke 28 desember 1841: Andrina Anthonsdtr. Aacherøen, f. ca 1811, (far Anthon Fredriksen, Aacherøen) og Hans Larsen Hestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Trodde lenken var i orden.Det ligger under Kirkebok for Alstahaug (830a11) 1831 - 1854, Hele sognet, Herøy. Begravde og døde, s. 232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.