Gå til innhold
Arkivverket

[#29458] Spørsmål ang. 'leiermaal'

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

Èn av mine oldefedre fikk barn i 1892, tvillinger, med en ugift kvinne etter at han ble enkemann, altså 'uekte' barn. Den ene jenta ble hjemmedøpt, men døde samme dag. I kirkeboka har presten skrevet som anmerkning ved begges dåp at dette var '3dje leiermaal'. Betyr det at foreldrene ble anmeldt for dette forholdet, 'tatt i hor', tre ganger, og/eller at det resulterte i tre barn/ dvs.tre svangerskap? Er spent på om jeg har flere hittil ukjente etterkommere etter min oldefar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hentet fra Ordlista - Digitalarkivet:leiermål:fra dansk, sammensatt av leger - som betyr leie eller samleie, og mål som betyr rettssak, sammenstillingen betyr da straffbart samleie, d.v.s. utenfor ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det viser at det er 3 svangerskap,men presten pleier å skrive både hans og hennes antall leiermål. Slik som det er fremstilt ovenfor så kan det jo se ut som begges 3 leiermål.Var de begge ugift så er det utelukket med benevnelsen hor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!'Leiermål' står vel i forhold til 'graviditet' - i den forstand at disse to tvillingene SAMMEN utgjorde 3. leiermål og at det eventuelt neste ville være det 4.?Min erfaring er at det vanligvis står 'hennes 1. Leiermaal/hans 2.' eller noe i den stilen. Står det bare 3. leiermål må det vel tolkes slik at 1) moren har hatt to tidligere graviditeter med barn født utenfor ekteskap 2) de har begge hatt to tidligere garviditeter (mannen har vel strengt tatt ikke hatt dette, men finner ikke noe bedre begrep) med barn født utenfor ekteskap, men ikke nødvendigvis med hverandre 3) de har sammen hatt to tidligere graviditeter med barn født utenfor ekteskap.Hva som er riktig er ikke godt å si, men ofte var det vel mødrene som det ble 'slått ned' på. Har til og med sett eksempler på at barnemorens tidligere leiermål står oppført i klartekst, mens barnefarens var strøket ut igjen. Heldigvis klarte jeg lese hva det stod også under streken, og da dukket det ganske riktig også opp et barn til.Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Takk for tilbakemeldinger! Jeg vil også tro at antall 'leiermål' står i forhold til antall svangerskap. I dette tilfelle sto det altså ikke spesifisert om det var 'hennes' eller 'hans' leiermål. Oldefar ble enkemann med tre små sønner ca. 10 år før disse tvillingene ble født i 1892. Sønnene ble oppfostret hos andre, så han var 'fri og frank'. Jeg får finkjemme den aktuelle kirkeboka på nytt og se om jeg finner flere barn..Forøvrig, ved FT 1900 finner jeg den gjenlevende tvillingjenta bortsatt til oppfostring på gården hvor mor bodde da barna ble født, underholdt av fattigvesenet. Moren tjenestegjorde på en annen gård ved samme folketelling, med et nytt barn. Moren var fortsatt ugift og dette nye barnet hadde et annet farsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.