Gå til innhold
Arkivverket

[#29468] Ole Haagensen

Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Ole Haagensen er far til bla. Ananias Mathæus Olsen f. 1842. Ananias (kalt Matheus/Mathias) var i 1875 bosatt på Mindland, og der står det Tjøtta sogn og prestegjeld som fødested. LenkeHvem var denne Ole Haagensen? Er det noen som vet mer om ham? Må vel i krikebøkene for å finne mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Grethe Flood

Du sier at Ole Haagensen bl.a. var far til Ananias. Betyr det at Ananias hadde søsken? Var Ole Haagensen gift og i tilfelle med hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Henviser til følgende skifte: Bragstad i Tjøtta 1855 der kilde er skiftesamlinger av Svein Edvardsen 1846-1880, side 8: Peder Elling Pedersen er hovedperson som døde 23 desember 1854. Kirsen Maria Johnsdatter er gift mor med Didrich Dinesen Bragstad. Annanias Mathias Olsen er 11 år og bror. Johan Adala Olsen er 10 år og bror Johanna Maria Olsdatter er søster på 27 år. Magdalena Cesilia Olsdatter er søster på 23. Anthonethe er søster på 21 Marianna Cesilia Olsdatter er søster på 19. Oline Christine Olsdatter er søster på 15. Elerine Lorenze er søster på 13. Oline Jensine Didrichsdatter er halvsøster på 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Henviser så til ett skifte fra samme skiftesamling og kilde: Bragstad 1846 side 7: Ole Haagensen er hovedperson. Kirsten Maria Johnsdatter er ektefelle. Peder Elling Olsen er sønn på 17 år. Annanias Matheus Olsen er 3 1/2 år sønn. John Adolph Olsen er sønn på 1 år. Johanna Maria Olsdatter er 18 år datter. Magdalena Margrethe Olsdatter er 15 år datter. Anthonete Olsdatter er 13 år datter. Marianne Sophie Olsdatter er 10 år datter. Oline Christine Olsdatter er 8 år datter. Elerine Lorence Olsdatter er 6 år datter. Formynder for de umyndige barna er Jeremias Eliasen Myklebostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.Da fant jeg Annanias som 'Matthæus Olss.' på gården Bragstad (i dag Brastad) på Mindland i folketellinga 1865. LenkeOg jeg vet hvem som er både mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Fant vielsen mellom Ole Haagensen og Kiersten Joensdtr. den 11 sep 1827 i Alstahaug kirke:Dr.Ole Haagens.,Skotsvær,24. pige Chiersten Marie Joensd.,21. Forl.:Jeremias Elias. Mokkelbostad og Johanes Nils. Lisøe.Her er ikke fedrene oppgitt i kirkeboken, det kom noen år senere. Om dette betyr om Ole var fra Skotsvær, er jeg usikker på.Da de fikk sin eldste datter, Johanna Maria f.7 feb. 1827, døpt 13.mai 1827 i Tjøtta, sto det følgende:Johana Maria. Forældre:Dr.til ægtesk. indskr.Ole Haagensen og Chiersten Maria Joensd: Skotsvær. Han døde 21 april 1846 på Brastad og ble begravet 26 april s.å. Det sto følgende i kirkeboken for Tjøtta:gaardbr. Ole Haagensen, 43, gift Bragstad. Anm.: af BlodForgiftning.Dette vil bety at han var født ca. 1803. Det store spørsmålet er jo om han er fra Tjøtta (Skotsvær), eller om han er tilflyttet hit.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har ikke sett etter så nøye hvor Ole Haagensen er fra, men det ser ut for at kanskje ikke er fra Tjøtta. Hans kone sine foreldre finnes i et skifte på Skotsvær i 1842 fra skiftesamlingen Tjøtta 1811-1845 av Svein Edvardsen side 50. John Michelsen er hovedperson og skipper.Marianna Jensdatter er ektefelle og formynder for de umyndige barna er Petter C. Hansen Nordfjord.Michel Johnsen er sønn fra 1 ekteskap Bragstad.Kirsten Maria Johnsdatter er gift datter med Ole Haagensen Bragstad fra 1 ekteskap.Johanna Maria Johnsdatter er 29 års datter fra første ekteskap og bor på Øksningan i Herø.Andreas Johnsen er 11 år og sønn fra 2 ekteskap.Jesilla Christianna Tønder Johnsdatter er 8 år og datter fra 2 ekteskap.Petrine Fredericha Johnsdatter er 7 år datter fra 2 ekteskap.Ellen Anna Johnsdatter er 5 år datter fra 2 ekteskap.Jeg kunne i farten ikke finne skifte fra første ekteskap på Skotsvær.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene.Ole Haagensens svigerfar John Michelsen er visst i FT1801 oppført som fosterbarn hos Gjert Nielssen i Skotsvær. LenkeMen fortsatt vet jeg ikke Ole Haagensen opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Letet etter Ole Haagensen i innrullingsmanntallet for Helgeland, og der fant jeg følgende:'Innrullingsmantall - Helgeland Fortegnelse over fødte mannkjønn 1795 - 1830, ved Svein Edvardsen. Tiøtøe og Vevelstad Sogn, Alstahaug Tinglaug. side 69. 65. Brakstad Ole Haagsen, f.1805, Trondhjem. Anmerkninger: Gaardbruger.'Han er altså født i Trondheim, så du må lete videre der for å finne hans opphav.Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.