Gå til innhold
Arkivverket

[#29472] Johan Negaard, i Trondheim i perioden 1869 - 1875, mulig frem mot 1900


Gjest Kirsti M. Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti M. Arnesen

Jeg søker informasjon om min Tippoldefar Johan Negaard f. ca 1848. I noen kilder navngitt som Johan Andreassen Negaard, andre Johan Andreas. Jeg finner han i FT i Strinda kommune i 1875 med familien. Senere samme år blir den yngste datteren Gustava Marie (min oldemor) født. Han ble gift 31.08.1869 i Domkirken i Trondheim med pige Ckristine Marie Steen f. 1842. Forlovere var Jaktskipper N.A. Eide og sergeant H. Negaard. Det er litt vanskelig å lese alle navn, brudgommens far Arb.mann Andreas ... Det bor en Halvor O. Negaard i Trondheim på denne tiden, han er født i Storelvdal. Jeg finner J.A.N. også i kirkebøkene i forbindelse med barnas dåp. I FT 1875 står det at Johan A.N. er født i Trondheim, men jeg finner ingen som passer helt i FT 1865. En gang mellom 1875 og 1900 drar han til Amerika for å søke lykken. (kilde min mormor) Jeg kan ikke finne ham på noen skipslister. Det ble sagt at han skulle sende penger når han var vel etablert slik at familien kunne kommme etter. I flg familietradisjonen hørte ikke hans kone noe mer fra ham. Men etter å ha søkt på emigrantlistene ser jeg at sønnen Johan Kristian reiste over i 1903, og at biletten var betalt i Amerika, reisemål Boston. Har noen noen opplysninger som kan hjelpe meg med å finne ut hvor Johan kom fra, og evt. ble av. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.