Gå til innhold
Arkivverket

[#29474] Fron i Gudbrandsdalen - Mosvik i Nord-Trøndelag

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne opphavet til en utflytta Gudbrandsdøl. Slekta skal ha kommet fra Frons prestegjeld. En gang før 1865 utvandret Ole og en bror samt deres mor Ane til Nord-Trøndelag. Alle ble bosatt på Innerøya, men Ola flyttet videre til Mosvik. Moren Ane døde enten på Innerøy eller i Mosvik. Foreldrene het altså Ole og Ane ifølge tradisjonen. Ole Iversen kom til gården Troset nedre i Mosvik, født ca. 1824, død 1890Mvh. Torbjørn Folketellingen 1865 for Ytterøen, gården Øksenås i Mosvik. Ole Ivers. Husfader, Gaardbr. Selveier, gift, 43 år, født i Frons Prgj. Agnes Rasmusd. hans Kone, gift, 39 år, født i Verdalens Prgj. John Anton Olsen, deres Søn, ugift, 17 år, født i Inderøens Prgj. Rafael Olsen, deres sønn, ugift, 13 år, født i Inderøens Prgj. Martin Olsen, deres sønn, ugift, 10 år, født i Inderøens Prgj. Lorntz Olsen, deres sønn, ugift, 4 år, født i Inderøens Prgj. Anna Olava Olsdatter, deres datter, ugift, 15 år, født i Inderøens Prgj. N.N. Olsen, deres sønn, ugift, 1 år, født i Ytterøens Prgj. Et udøbt Barn Jokonia Olsdatter, Føderådskone, enke, 74 år, født i Ytterøens Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er kanskje den Ane Olsdatter, Logerende på gården Kjesbo i Sakshaug, Innerøya, ugift, 65 år, født i Froens Prestegjeld, som vi finner i 1865. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Torbjørn...Har foreløpig tilgang på kirkebøkene og dataregistreringer for Ytterøy prestegjeld for perioden 1692-1842. I tillegg har jeg en database for Mosvik sogn som gjelder til ca. 1900, men denne har jeg da som du sikkert skjønner enda ikke fått sjekka/korrekturlest for eventuelle mangler/feil gjeldende perioden etter 1842.Men jeg finner ihverfall i den at Ole Iversen Troseth døde 29. desember 1890 (begravelsesdato ikke registrert i basen), han står registrert inn som født i Tranø prestegjeld 25. mars 1825, side 134 i kirkebok for perioden 1884-1908. Agnes Rasmusdatter Troseth står innført på side 137 i samme bok, som død 19. juni 1893 og født 26. mars 1823 i Verdal. Jeg finner ingen Anne Olsdatter død på Troseth. Når det gjelder det udøpte barnet i 1865 tellinga, så kan jeg fortelle at han ble født 17. desember 1865, døpt i 1866 (dåpsdato og faddere er ikke registrert i basen jeg har, noe jeg må tilføye når jeg får tilgang på kirkeboka for den perioden) og ble kalt Jørgen.I tillegg har jeg undersøkt litt på Familysearch..der finner jeg at Ole og Agnes giftet seg på Inderøy 16. juni 1848..Der står det også at Ole Iversen ble født i Mosvik 14. april 1826 og døpt på samme sted 21. april 1826, noe jeg kan bekrefte som feil, han ble ihvertfall ikke født i Mosvik. Men navnene på foreldrene som står der kan kanskje stemme, Iver Iversen og Anne Olsdatter. Ved å søke etter barn med disse foreldrene finner jeg 7 barn født/døpt i Sør Fron i perioden 1800-1814 - Ellie, Amund, Amund, Kari, Mari, Mari og Mari - men ingen Ole, som ikke trenger å bety at han ikke ble født i Fron av de samme foreldrene på etter 1814. Det må i så fall undersøkes i kirkeboka for Fron. I tillegg må også infoen fra FS bekreftes/avbekreftes med de diverse kirkebøkene, da den som du skjønner kan inneholde feil. Forresten...Hva het Oles bror som fulgte med på flyttelasset til Nord Trøndelag??På FS finner jeg også at Agnes ble født 26. mars 1827 i Verdal og døpt 2. april 1827 av foreldrene Rasmus Ellingsen og Lisbeth Pedersen. Hun står på samme sted innført som død 19. juni 1893 og begravd 22. juni 1893. Dødsdatoen kan jeg som tidligere nevnt bekrefte, men resten av infoen må sjekkes opp mot kirkebøkene.Hei så lenge..Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Sanden

Det jeg har på dem er vel bare med og forvirrer. Jeg har familien registrert fra 'Gård- og brukerhistoriel Mosvik bind 1' men kan ikke bekrefte fødested på Ole, men han skal ha kommet til Trøndelag til fots i 1839 eller 40. Han og moren Ane og søskebarnet Torger kom sammen og de ble først bosatt på Aune u/Grindberg, Inderøy. Jeg har ikke fødselsdata på Ole, men har notert med spørsmålstegn fødested både Gausdal og Fron. Jeg har opplysninger om at Jørgen og en bror Lorents utvandret til Amerika.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Torbjørn...* Dette ville visst ikke la seg 'lenke' så jeg kopierte hele greia istedet, for dette er jo absolutt verdt å undersøke mer...Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19 Download GEDCOM --------------------------------------------------------------------------------Husband's Name Ole Iversen NERLIELOKKEN (AFN:2LT5-ZK) Pedigree Born: 14 Apr 1826 Place: Nord Fron, Oppland County, Norway Christened: 21 Apr 1826 Place: Nord Fron, Oppland County, Norway Died: 29 Dec 1891 Place: Mosviken Nord, Trondlag, Norway Buried: 31 Dec 1891 Place: Mosviken Nord, Trondlag, Norway Married: 16 Jun 1848 Place: Inderoy Nord, Trondlag, Norway Father: Iver JOHANSEN (AFN:2LT6-7W) Family Mother: Anne OLSDATTER (AFN:2LT6-83)--------------------------------------------------------------------------------Wife's Name Agnis Rasmussen SAHLISTUEN (AFN:2LT6-0P) Pedigree Born: 26 Mar 1827 Place: Verdal Nord, Trondlag, Norway Christened: 20 May 1827 Place: Verdal Nord, Trondlag, Norway Died: 19 Jun 1893 Place: Mosviken Nord, Trondlag, Norway Buried: 22 Jun 1893 Place: Mosviken Nord, Trondlag, Norway Married: 16 Jun 1848 Place: Inderoy Nord, Trondlag, Norway Father: Rasmus ELLINGSEN (AFN:2LT6-98) Family Mother: Lisbeth PEDERSDATTER (AFN:2LT6-BF)------------------------------------------------- -------------------------------Children--------------------------------------------------------------------------------1. Sex Name M Raphel TROSETH (AFN:5607-MS) Pedigree Born: 30 Oct 1853 Place: Inderolen, N.tlg., Norway--------------------------------------------------------------------------------2. Sex Name F Ane Olive TROSETH (AFN:2LT6-ST) Pedigree Born: 26 Mar 1851 Place: Inderolen, N.tlg., Norway--------------------------------------------------------------------------------3. Sex Name M Lorentz (Louis) TROSETH (AFN:2LT6-WC) Pedigree Born: 16 Jun 1862 Place: Inderolen, N.tlg., Norway Died: 19 May 1937 Place:--------------------------------------------------------------------------------4. Sex Name M Louis TROSETH (AFN:51RT-R1) Pedigree Born: 16 Jul 1862 Place: Ulvemplass, Inderoy, Norway Died: 19 May 1937 Place: Ogden, Weber, Ut Buried: 22 May 1937 Place: Cornish, Cache, Ut--------------------------------------------------------------------------------5. Sex Name M John TROSETH (AFN:2LT6-RN) Pedigree Born: 23 Aug 1849 Place: Inderolen, N.tlg., Norway--------------------------------------------------------------------------------6. Sex Name M Marten TROSETH (AFN:5607-N0) Pedigree Born: 26 Sep 1855 Place: Inderolen, N.tlg., Norway--------------------------------------------------------------------------------7. Sex Name M Jorgen(George) TROSETH (AFN:5607-P5) Pedigree Born: 17 Dec 1865 Place: Mosviken, Died: 30 Oct 1937 Place:-------------------------------------------------------------------------------8. Sex Name M George Olsen TROSETH (AFN:2LT5-TV) Pedigree Born: 17 Dec 1865 Place: Mosviken Nord Trondlag, Norway Died: 31 Oct 1940 Place: Cornish, Cache, Ut Buried: 3 Nov 1940 Place: Cornish, Cache, Ut --------------------------------------------------------------------------------* Sjekka litt videre i folketellinga 1801 og fant Rasmus Ellingsen 18 år sammen med sin mor enke Agnis Larsdatter 65 år på gården Suulstuen i Verdal. Lisbeth Pedersen er muligens hun jeg finner på Sætter gård, også i Verdal, 10 år gammel i samme folketelling. Ellers finnes det en del mer info om disse menneskene på FS, men det må som tidligere nevnt bekreftes opp mot kirkebøkene...Hei så lenge... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Mette og Alf. Dette her var flott Mette. Etterkommere her har prøvd å finne dette før, men ikke kommet noen veg. Nå ser det ut som om saken er løst. Dette var gøy. Takk også for ekstraopplysningene om Agnes Rasmusdatter fra Verdalen. c(,')Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ministerialboka for Fron bekrefter at Ole ble født 14. april 1826 og døpt i Fron hovedsogns kirke den 21. april 1826.Foreldrene var husmann under Nerlie, Iver Johannesen Nerlieløkken og hustru Anne Olsdtr.Jeg har også funnet vielsen deres: ungkar Iver Johannesen Liestuen 25 år og pike Anne Olsdtr. Heggestuen 26 år. Vielsen fant sted i Fron hovedsogns kirke den 2. november 1821.Jeg er rimelig sikker på at det er disse to som levde på Nerlieløkken i Sør-Fron i 1865, selv om patronymet til Iver er blitt Olsen i stedet for Johannesen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60519&gardpostnr=204&merk=204#ovre>LenkeIver var hjemfestet til Liestuen da han giftet seg. Dette var en husmannsplass under Øverlie i Sør-Fron. Og etter alder å dømme, så kan dette være Iver i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Aud. Dette var mye nytt. Jeg er helt ukjent med alt på de kanter av landet og visste ikke om kirkebøkene. Men vi har ihvertfall fått dratt slekta ned mot 1700-tallet. Da skal jeg finlese folketellingene.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Torbjørn..Jeg har prata med en som har tilgang på kirkeboka for Mosvik i den perioden da Ole Iversen døde. Som jeg trodde var infoen i databasen min litt feil. Det som står i kilden på side 134 er at kårmann og gift mann Ole Iversen Troseth døde 29. desember 1890 og dødsfallet ble anmeldt 30. desember. Han ble begravd 12. januar 1891 og jordfesta 18. januar. Det står at han ble født 25. mars 1825 i Fron prestegjeld, så den som har registrert databasen har bomma totalt da han/henne skrev inn Trøen prestegjeld som fødested og opplysningen er allerede retta opp..Hei så lenge... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.