Gå til innhold
Arkivverket

[#29480] Leter etter en husmann fra Sem

Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Kan noen hjelpe meg å finne foreldrene til Anders Torstensen. Han var husmann på småbruket Smaleng under Lund iflg bygdebok for Sem og Slagen,b II. Han var födt i 1725 og döde i 1787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til bygdeboka for Sem og Slagen. Her finner vi som nevnt Anders Torstensen og hans 2 ekteskap . Nr.2 med Oline Henriksdatter fra Borre.Det første stemmer med kirkebok-kopi for Sandar.LenkeHer er hans alder ved død 1787 nevnt 62 år. født ca 1725.På F.S. finner jeg en Anders Torstensen dpt 19 feb 1725 i Borre, sønn av Torsten Andersen og Marte Jeppesdatter.Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøker for Borre, men det kan jo tyde på at han kan kommer herfra, når hans kone nr. 2 er fra Borre?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er lenken til Anders Torstensen f. i Borre.LenkeAlder stemmer her med den i Bygdebok. Men det bør vel undersøkes i kirkebøker+Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Torsten Andersen og Marte finner jeg noen barn til . 2 født i Slagen ,LenkeEn Anders dpt 22 okt 1721 i Slagen, muligens død før neste Anders dpt 19 sep 1725, Borre.Det er ikke langt mellom Borre og Slagen, og familien har nok flyttet.Mulig de også er omtalt i Sem og Slagen Bygdebok?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så vidt jeg ser av Sem & Slagen bygdebok, er det bare angitt ca. fødselsår for de første barna. Det må bety at de ikke er døpt i Sem eller Slagen. Siden vielsen sto i Sandar, kan det hende at familien bodde der de første åra, og at disse barna er døpt der. Ved å undersøke faddere, kan en kanskje få noen ledetråder til hvor Anders Torstensen kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Anders Torstensen VAR døpt i Borre 1909 1725. Foreldrene Torsten Andersen og Marthe Jeppesdatter bodde da i Åsgårdstrand. Ingen av fadderne var søsken av foreldrene. Anders første kone Anne Kirstine/Kristine Jonsdatter Kjelberg u/Sandar prestegård er antakelig datter av Jon Didriksen og barnebarn av Didrik Jonssen som nevnes som brukere på Kjelberg før 1750 (Sandeherred s.391). Foreldre til Anders andre kone Anne Henriksdatter var Hendrik Jacobsen og Barbro Andersdatter på Skavli u/Falkensten. Torsten og Marthe er ikke ført forlovet/viet i Borre 1710-1720.Ifølge Sem&Slagen s.439 Smaleng u/Lunden u/Jarlsberg var Anders og Anne Kirstines sønn Torger 61 år da han døde i 1809 = f.ca.1748. De giftet seg i 1751! Hvem sjekker kirkeboka for Slagen og Sandar for å finne mulige opplysninger ved dåpen til Torsten og Marthe's 2 første barn Jørgen 1719 og Anders 1721?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Mange takk for at dere tok dere bryet med å fölge opp dette! Anders og Anne Kristine var foreldre til Anetonete Andersdatter, som er en av mine stammödre. Hvis noen skulle vite noe om henne eller hennes mor, Anne Kristine,er jeg takknemlig. Mange takk, alle sammen!mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Den Jørgen som nevnes i lenke i innlegg 5 = døpt 0312 Kibnebb u/Åsen i Slagen (ingen opplysninger i bygdeboka). Den Anders som nevnes født 1721 = døpt 2210 1721 i Slagen. Foreldrene bodde da i Åsgårdstrand. Søndre del av nåværende Åsgårdstrand lå den gang til Slagen. Ingen hjelp i faddernes navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

HeiAnetonette Andersdatter født ca. 1760 giftet seg med Iver Christophersen fra Langerød 19/3-1782 i Sem. Tellingen 1801 viser at de bodde på Hassum gård med 9 barn. Jeg har ikke sjekket kirkebøkene ennå. Anetonette er også en av mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.