Gå til innhold
Arkivverket

[#29481] Eli Endresdatter/Pedersdatter Lynhjem

Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Eli fikk datteren Jonætta i 1833. Jonætta var født utenfor ekteskap og ble døpt 3. nov. 1833 i Grytten pr.g., Kors sogn. Flere av fadderene het Endresen Lynhjem. Det er oppgitt forskjellig navn på moren Eli i henholdsvis kirke-og klokkerbok. I klokkerboka er moren oppgitt å være Eli Endresdtr. Lynhjem, mens kirkeboka oppgir Eli Pedersdtr. Lynhjem. Ved Jonættas konfirmasjon oppgir kirkeboka moren som Eli Pedersdtr. Finnes det 'et klokt hode' som kan si meg hvordan jeg kan finne det riktige navnet på Eli- og evt. hvem hun var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Garden Lynhjem er vel det som i dag heiter Lyngheim (rett over elva for Horgheim, der riksvegen går på ei karakteristisk fylling i elva rett før vegen rundar Romsdalshorn sett nedover dalen). Dette er såvidt eg kjenner til ikkje nokon stor gard, så etter den tids namneskikk burde det vere relativt få med dette namnet. Dersom født utanfor ekteskap, gjettar eg på at fadderane er søsken til mora (Eli). 'Pedersdtr' kan vere skrivefeil eventuelt feil avskrift av boka.Er det ikkje gitt ut ættebok for Rauma eller Grytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Erik! Forstår at du er godt kjent i området (noe jeg ikke er, dessverre). Ja, jeg ville også tro hun var fra Lynhjem, men i 'Raumadalsfolket' er hun ikke å finne. Hadde jeg vært sikker på at hun het Endresdatter ville jeg tippet på at faren til Eli var Endre Knudsen Lynghjem, ettersom hans to eldste sønner var faddere ved dåpen. Noen slektshistorie fra dette området har jeg ikke funnet. Ihvertfall - takk for ditt engasjement og ha en hyggelig kveld! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Lyngheim er mer enn den garden som er nevnt her. Mine forfedre kom hit ca 1816,og tok da gardsnavnet til etternavn som skikken var. Noen Endre er ikke med i bildet her og heller ikke Eli. Men hva som skjedde med Endre K L etterkommerer har jeg ikke oversikt over, enda i alle fall. Står det ikke noe om når Eli er født, slik at en kan prøve å spore henne opp på den måten? Det har du kanskje forsøkt allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Takk Britt Iren! Elis datter ble født i 1833 og jeg antar derfor at moren var f. på beg. av 1800-tallet, men jeg har ikke hennes fødsel/dåp. Endre Knudsen Lynghjem var f. 1773 og gift m. Anna Ingebrigtsdtr. Mjelva. 6 sønner står oppf. etter dem, men ingen døtre. (Nesten litt rart at de kun hadde sønner?)Min info er fra 'Raumadalsfolket'. En annen teori kan jo være at Endre hadde fått Eli før han giftet seg - eller at Endre hadde vært gift før? En annen av fadderne til Elis barn het Marit Lynhjem. Endre Knudsen hadde en søster som het Marit.......De andre fadderne var Ole Skiri og Gjærtru Horjem. Vet du om det er skrevet slektshistorie fra dette området, utenom Raumadalsfolket? (Har spurt om så mange ting på Statsarkivet i Tr.heim, så nå tør jeg ikke belaste dem med flere spørsmål, ss. Elis dåp. Det er jo også litt vrient når jeg ikke er sikker på hennes farsnavn.) Ha en fin dag Britt Iren og igjen takk for ditt engasjement! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Det er ikke skrevet noe slektshistorie herfra (jeg førsøker å gjøre det nå, men det blir fra mine forfede). Raumadalsfolket skal 'oppdateres' i år, kanskje det kan komme frem noe nytt da. Neste gang jeg skal på biblioteket(lese kirkebok) skal jeg forsøke å se om jeg finner noe mer om Endres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Du er en engel, Britt Iren! Om du tar deg tid - og bryderi - til å skjekke det for meg blir jeg deg evig takknemlig! Mnh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.