Gå til innhold
Arkivverket

[#29483] Hvor er husmannsplassen Støa i Orkdal, Sør-Trøndelag?

Gjest Jon Stolpnessæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Stolpnessæter

En av mine forfedre bygslet en periode på 1700-tallet husmannsplassen Støa eller Støen i Orkdal i Sør-Trøndelag. Er det noen som vet hvor denne befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det nærmeste jeg kommer ved hjelp av Norsk stedsfortegnelse, er Støen i Midtre Gauldal, med postadresse i 1972: Reitstøa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Ja, min tipp-tipp-tipp-oldefar Lars Amundsen, f. ca 1732, kom til Hemne i 1780 og bygde opp gården jeg har mitt etternavn fra. Tidligere hadde han vært innom husmannsplassene Nesset på Ørlandet og Støen i Orkdal og bygd hus og brutt åkerland her. Dette har jeg fra en sak om økonomisk støtte til Lars i 1782, som så vidt jeg skjønner finnes dokumentert i arkivene til Det Kgl. Norske Videnskabers Selskap i Trondheim. Jeg har tidligere sett svaret på denne søknaden, og her plasseres Støen i Orkdal. I Hemneboka III av Kolbjørn Aune på s. 192 gjengis også disse opplysningene; 'Lenger atti tida hadde dei bygsla husmannsplassen Støa i Orkdalen, og bygd nye hus både der og på Ørlandet.'Orkdalen omfattet vel i tiden omkring 1760-1770 det samme området som i dag? Og jeg kjenner bare til én Orkdal i Midt-Norge...Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Hei, det er to plasser i Hemne som heter Støen, men den nermest Orkdal ligger noen kilometer øst for krysset der veien til Kyrksæterøra og Vinjeøra møtes. Det er ca. halv time med bil til Orkanger. Men om det er den plassen det nevnes vet ikke jeg, hvor prestegjeldet for Orkdal gikk på den tiden er ikke jeg heller ikke sikker på.Prøv på Dis sine lokalsider i Trøndelag.Hilsen Roar Kvam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Folke Forfang

Støen i Hevne virker mest sannsynlig på meg.I 1801 på Støen bodde Anders Larssen født ca 1758 I 1801 på Stolpnessæter bodde Ole Larssen født ca 1772Du kan kanskje undersøke om dette er sønner av Lars Amundsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Roar: Den gården som ligger litt øst for vegkrysset er vel Stølen? Jeg har foreløpig ikke sett noe nøyere på den fordi den skrives med 'L' og at den lå i Hemne i folketellingen 1801, men er jo verdt å sjekke opp.Folke: Ole Larsen f. 1772 er ganske riktig en sønn av Lars Amundsen. Lars sitt første barn mener jeg er Berit, f.ca 1766, men er jo åpen for andre muligheter :). Støen i Hemne ligger jo på Kyrksæterøra, og stedet ble vel på den tiden omtalt som Øren i skriftlige kilder. Forfatteren av bygdeboka er jo lokalkjent i Hemne-distriktet, og skulle vel være i stand til å plassere Støen riktig hvis det var denne gården det var snakk om?Jeg har som sagt ikke viet mange tanker i retning av disse gårdene, men i mangel av noen alternativer i Orkdal må jo disse sjekkes opp. Takk for hjelpen!Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

En liten oppdatering...Etter gjennomgang av materialet på hemneslekt.net, som er rimelig omfattende, men bør etterprøves, og folketellinger fra Hemne så har jeg funnet at den Anders Larsen som bor på Støen i Hemne i 1801 etter all sannsynlighet var sønn av Lars Andersen og Guru Ingebrigtsdatter på Vægan/Vågan i Hemne.Når det gjelder Stølen i Vinje har jeg heller ikke funnet noen der som kan passe inn. Så jeg er fortsatt på jakt etter en passende kandidat til plasser kalt Støen el.l., primært i Orkdalsområdet.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.