Gå til innhold
Arkivverket

[#29484] Erik Olsen Randen (Brude?)

Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Erik Olsen Randen fra Waage oppgis å være far til Jonætta, døpt i Kors sogn, Grytten 2. nov. 1833. Ved Jonættas konfirmasjon i Eid sogn, Grytten 19. nov. 1848 heter faren Erik Olsen Brude af Vaage. Jonætta heter da Eriksdatter Jensvoll eller Lynhjem. (Moren het Lynhjem). (Finner flere gårder i Vågå ved navn Randen og i M&R finner jeg Brude. Jensvoll har jeg ikke funnet.)Dette er forvirrende og jeg står bom fast. Finnes det noen som vet noe om hvordan jeg kan komme videre blir jeg kjempeglad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Randen er også et gårdsnavn i Folldal, Hedmark. Jeg har vært gjennom Bygdebøkene der på søken etter mine aner, og Randen er et vanlig navn i dalføret.Jensvoll er et gårdsnavn i Røros kommune.Mvh Olav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Takk Olav! Ved barnets dåp står han oppført som E.O. Randen fra Waage og ved konf. E.O. Brude af Vaage. Er ikke disse to stedene nåværende Vågå, eller er det feil? Jeg skjønner heller ikke hvorfor barnet het Jensvoll når hun bodde i Romsdal. Kanskje en innflytter fra Røros har tatt med seg gårdsnavnet og at denne var barnets fosterfar? Hele saken virker håpløs for på barnets mor opereres det også med forskjellige navn. (Se evnt. inl. i Møre & Romsdal). Ihvertfall - takk for ditt engasjement og ha en god natt! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei igjen Irene. Tenkte at jeg skulle prøve å se hva jeg fant med de beskjedne ressursene jeg råder over, og fant ingenting. Skjønner at det har stoppa opp for deg. Det er ei skikkelig nøtt.Erik Ols. Randen/Brude er sannsynligvis født rundt 1805, eller etter folketellinga i 1801. Det gjør det vanskelig ser jeg.Ellers tipset jeg deg om gårdsnavn i Folldal og på Røros. Folldalen er heller ikke så enkel å hanskes med i denne sammenhengen. Det ble ingen selvstendig kommune før 1914. Øvre Folldal hørte til Lesja prestegjeld, Gudbrandsdalens sorenskriveri, Nedre Folldal hørte til Tynset og Østerdalen, og Atndalen hørte til Fron prestegjeld. Denne delinga varte fram til 1863. Det som er på det rene er at det har vært trafikk og flytting ut og inn av Folldalen til alle tider. Dersom 'vår mann' kom fra Randen i Folldal, så er det Lesja prestegjeld som er stedet å lete.Det er ikke så mye informasjon til å hjelpe deg her, og innlegget er ment mer som moralsk støtte:-) Lykke til videre! Mvh Olav S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Hjertelig takk skal du ha, Olav! Det er fint å få info. om 'geografien', for det er ikke min sterke side dessverre. Ser jo av bygdebøker fra Romsdal at mange kom dit fra Lesja, så din teori om at han var fra Randen i Folldal er absolutt noe å søke videre på - hvis jeg klarer. Jeg setter pris på din 'moralske støtte' og ditt engasjement, for som du sier, er dette skikkelig vrient. Det er veldig leit når man stopper opp så tidlig - og at den anetavlen som var tiltenkt mitt eneste barnebarn dermed aldri blir ferdig....... Vel, igjen tusen takk og ha en hyggelig dag videre! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det finst flere Randen i Vågå (+ i Sel og Heidal). Kan Brude være Brue, så har vi Brun i Vågå, for å holde oss der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Irene!Litt tungvint å ha samme debatt i flere forum. Når du legger inn spørsmål i webdebatten og du har hatt samme i Slektsforum, er det lurt å legge en lenke slik at de som vil hjelpe deg ikke behøver å bruke tid på det som allerede er kommet fram. Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Takk Helge! Dette blir som 'å lete etter en nål i en høystakk'. Jeg har også lurt på hvorfor Brude er nevnt og har tidl. hengt meg opp i Brudefamilien i Romsdal - noe jeg har fått tips om ikke er riktig. Skal se om jeg får tak i bygdebøker fra ditt nevnte område - hvis det finnes da. Hvis Brun i Vågå tidl. het Brue så er jo det lett å forveksle med Brude som jo lå i Romsdal. Kanskje jeg er heldig........... Ha en fin kveld og takk for ditt engasjement. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Hei Odd! Takk for 'lenken'. trodde også tidl. at dette var riktig person, men har avskrvet ham. (Han var gift og hadde mange barn da Jonætta ble født.)Ettersom det på både dåps- og konf. innskr. står at han var fra Waage (Vaage)har jeg fått tips om at dette ant. var i Vågå. Likevel - tusen takk for ditt engasjement. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Hei igjen Osvald! Beklager at jeg ikke tenkte på det.......er ei heller intet geni ang. 'koblinger' på PC`n. Tusen takk for at du ordnet den linken for meg!!! Og - hyggelig å 'høre fra deg' igjen. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.