Gå til innhold
Arkivverket

[#29487] Anna Maria Pedersdtr Ortun (1775-1881) og Niels Johannessen ( 1774 - ..)

Gjest Per Aase Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Aase Andresen

Anna Maria(1775 Jølster - 1881 Breivik) giftet seg rundt 1800 med båtlending Niels Johannessen. De fikk 4 barn, Gurine Marta ((1801-1803), Ole Johan (1803 - 1874), Gurina Nicoline(1806 - ..)og Peder ( 1809 - ...). Jeg søker noen opplysninger om om de 3 barna som vokste opp og deres etterkommere. Av digitalarkivet har jeg funnet at Ole Johan bodde på Lille Damsgård når han døde i 1874. Kan noe gi meg noen opplysninger. Kontakt meg gjerne via e-post peraase.andresen@hjemme.no. På forhånd takk. mvh Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette Ole (Johan) Nilsen, tømmermann, gift med Elen M. Monsdatter, bosatt på Lille Damsgård i 1865 Askøen sogn (i Fjeld prestegjeld) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61247.wc2&gardpostnr=154&personpostnr=2527&merk=2527#ovre>Lenke. Dette er vel Ole dødsfall i Askøy i 1874 Lenke Kan dette være kona Elen Marie Nilsdatter Lenke Fødselsårene stemmer brukbart med det du har oppgitt, i allefall for Ole Johan. Hvis dette er samme person, er Elen Marie oppført med farsnavnet Monsdatter i f.t. 1865, men den Elen Marie som dør i 1874, kalles Nilsdatter. Fødseldatoen er satt til 29.9.1805, Domkirken, Bergen, og her er dåpen (fødseldatoen avviker med én dag) Lenke Og her giftermålet i Askøy, 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!I FS finner jeg følgende (må sjekkes!)NIELS MARIUS OLSEN Christening: 09 AUG 1835 Askoy, Hordaland, NorwayFather: OLE JOHAN NIELSENMother: ELEN MARIE NIELSEN--------------------------------------------------PEDER OLAI OLSEN Christening: 24 SEP 1837 Askoy, Hordaland, NorwayFather: OLE JOHAN NIELSENMother: ELEN MARIE NIELSDR--------------------------------------------------CEILIA MARIE OLSEN Christening: 31 MAY 1840 Askoy, Hordaland, NorwayFather: OLE JOHAN NIELSENMother: ELEN MARIE NIELSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel søsknene til Ole Johan:GURINE MARTHE MARIA NILSEN Christening: 26 DEC 1801 Askoy, Hordaland, Norway Parents:Father: NIELS JOHANNESENMother: ANNE MARIA PEDERSDR--------------------------------------------------GURINE NICOLENE NILSEN Christening: 29 JUN 1806 Askoy, Hordaland, NorwayFather: NIELS JOHANNESENMother: ANNE MARIA PEDERSDR--------------------------------------------------PEDERS NILSEN Christening: 17 SEP 1809 Askoy, Hordaland, NorwayFather: NIELS JOHANNESSENMother: ANNE MARIA PEDERSDR--------------------------------------------------Dette er vel dødsfallet til den eldste Gurine [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOYDOD&gardpostnr=1599&merk=1599#ovre>LenkeKan dette være dødsfallet til Nils Johannesen – dåpsdatoen er 29.12.1774 Lenke og kan dette være Anne Maria Pedersdatter, d. 1811? LenkeDette er vel Nils og Anne Maria på Breivik (Bredvig) i 1801 Lenke. Er dette giftermålet i Askøy år 1800 LenkeRaskt over til barnebarna: Dette kan kanskje være giftermålet til Ole Johans sønn Peder Olai Olsen Lenke I 1865 finner vi Peder Olai på Lille Damsgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

Til Grethe Flood. Takk skal du ha for opplysningen. Jeg skal søke videre på de opplysningen du har gitt meg. Et spørsmål, siden du bor i Oslo; Har du noen tilknytting til Laksevåg,og familien siden du har svart meg på min henvendelse.mvhPer Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er dette folket, slik eg har det i mitt Askøy-register:Ekteskap:AS0621,0,Niels,Johannessen,Loddefiord,Uk,,,Pige,Anne Marie,Pedersdatter,Seelen,,,Kirkebok for Askøy A1 fol. 139b.,,1307,1800Deira born:AS0621,1,Nils,Johannessen,Brevig,,,,,Anne Marie Pedersdtr,,,,,Gurine Marthe Maria,2612,,1801AS0621,2,Nils,Johannessen,Brevig,,,,,Anne Marie Pedersdtr,,,,,Ole Johan,2206,,1803AS0621,3,Nils,Johannessen,Simensvig,,,,,Anne Marie Pedersdtr,,,,,Gurine Nicoline,2906,,1806AS0621,4,Nils,Johannessen,Glædensgaard,,,,,Anne Marie Pedersdtr,,,,,Peder,1709,,1809Ekteskap:AS1383,0,Ole Johan,Nielsen,Laxevaag,Uk tømmermand,,31,Pige,Elen Marie,Nielsdatter,Laxevaag,,29,,,0101,1835Deira born:AS1383,1,Ole Johan,Nilsen,Laxevaag,,,,,Elen Marie Nilsdtr,,,,Tømmermand,Niels Marius,0907,0908,1835AS1383,2,Ole Johan,Nilsen,Laxevaag,,,,,Elen Marie Nilsdtr,,,,Tømmermand,Peder Olai,0309,2409,1837AS1383,3,Ole Johan,Nilsen,Laxevaag,,,,,Elen Marie Nilsdtr,,,,,Ceilia Marie,3004,3105,1840Det kan sjå ut som Gurina Nicoline er den Guri Nielsdtr. som døyr som 'p.' på Lille Damsgård 1406 1853 - 50 år gamal. Sjølv om ikkje alderen er heilt rett, kan 50 vera eit omlag-tal.Peder døyr på Gledesnes 1106 1810, 10 m. gamal.Om du er interessert i meire, kan eg prøve å finne det. Men då må du sende meg ein epost til fndbred@online.no - så skal eg sjå på det ut i neste veke, for no skal eg ha langhelg i vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Per Aase Andresen

Til Grethe Flood, Oslo, og Bjørn Davidsen,Arendal.Jeg viser til svar jeg fikk av dere begge hhv 13.04.2005 og 14.04.2005. Ting tar av og til litt tid.I dag var jeg en tur på Statsarkivet for å søke bl. annet på Ole Johan Nielsen. I kirkeboken for Askøy sogn for 1824 fant jeg en Ole Nielsen Breivig som jeg trodde var den Ole Johan jeg søkte. Dette fordi min Ole Johan er født i Breivigen. Imidlertid klarte jeg ikke å få hans barns navn til å harmonere med Ole og hans kone Gurine Siursdatter foreldre.Jeg lete videre i kirkebøkene og fant tilslutt en Ole Johan Nielsen som giftet seg den 01.01.1835 med Elen Marie Nielsen født rundt 1806, som jeg antar er den rette Ole. De fikk i allefall 3 barn Niels Marius, Peder Olai og Ceilia Marie. Grunnen til at jeg mener dette er den rette er fordi Ole sin far Niels Johannessen er oppført som brugdomens far, og alder 31 år skulle tilsi at denne Ole er født i 1803-1804. Videre fordi andre gutten fikk sin farfars navn Peder. Dette betyr at de opplysninger dere gav meg er rette. Takk skal dere ha for svarene dere gav.mvhPer Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.