Gå til innhold
Arkivverket

[#29489] Noen som vet hvem som foretok vaksinasjoner på Eiker i 1849

Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Var det prestene som foretok vaskinasjoner rundt midten av 1800 tallet ??, evt hvem var det ??Noen som har kjennskap til hvem som foretok vaksinasjoner på Eiker i 1849..I noen papirer jeg har funnet står det. Vaksinert 19.10.1849 af Rustan, og jeg lurer på om denne vaksinasjone foregikk på Eiker, eller om noen kanskje kjenner igjen det navnet Rustan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Takk Berit...Ingenting avgjort ennå, men det kan kanskje se ut til at min ane Petter Carlsen ble vaksinert på Eiker den 19.10.1849, han var født ved Solum i Skien i 1844...Hva slags informasjon står det ved en slik vaksinasjon ?? og hva slags vaksinasjon er det snakk om ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Altså innpoding av kukopper.Her i Nord-Gbrd var det vanlig at jordmoren eller skolelæreren sto for vaksineringen. Jeg antar det var vanlig i andre deler av landet også.Liste over vaksinerte finnes for enkelte perioder innført i ministerialbøkene. Der står den vaksinertes fornavn, alder, farens navn, føde- og/eller oppholdssted, vaksinators navn, evnt. merknader, samt dato/år for vaksinasjonsattesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Oki takk skal dere ha for svarene alle sammen. så får jeg krysse fingrene og håpe at det finnes liste over de vaksinerte for 1849 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.