Gå til innhold
Arkivverket

[#29503] Erik Olsen og Berthe Jensdatter på Schougen nordre i 1801. Gift når og hvor?

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med å finne tid og sted for Erik Olsens og Berthe Jensdatters (ikke Haagensdatter!!) vielse ca. 1779. I 1801 bodde de på en plass under Schougen nordre på Strømsgodset (se Bragernes), men jeg har en følelse av at Berthe Jensdatter opprinnelig kom fra Røyken. Familien er forresten nevnt under Neperud i 'Skogers Historie'.Berthes alder i 1801 og navnene på et par av barna passer nemlig forlokkende bra med Birthe Jensdatter (foreldre Jens Hansen og Elli Haagensdatter) som iflg. IGI ble født 31.12.1752 i Røyken. Også iflg IGI giftet Jens Hansen og Elli Haagensdatter seg i Røyken (14.5.1742). Jeg har ikke funnet ut hvor i Røyken de bodde. (Er imidlertid klar over at noe av det IGI har for Røyken på denne tida henger dårlig på greip).Kan noen med lettere tilgang til kirkebøkene for Røyken enn undertegnede se om jeg er på rett spor?Ut ifra alder på den eldste sønnen (Ole) i 1801, vil jeg tro at Erik og Berthe giftet seg rundt 1778-79. Muligens ble barna Ole og Jens også født i Røyken. (Datteren Elen ble født på Selvigeie i Hurum og sønnen Haagen på Schougen nordre).Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Både Elen nr. 1 og Elen nr. 2 (antar at nr 1 var ei jente og at hun døde før mai 1786) + begges dåp og faddere har jeg notert meg for lenge siden. Jeg er imidlertid lite kjent med gårder i Røyken bortsett fra akkurat de jeg selv har slekt fra så navnene på fadderene sier meg egentlig lite. Men ettersom Selvig ligger på grensa mot Røyken forstiller jeg meg at Røyken ikke er et så gæli alternativ for vielse og dåp for barna Ole og Jens.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Kjell Hamberg

Takk til Buskerud Slektshistorielag som har fått lagt ut kirkelige handlinger for Røyken 1731-1782!Der fant jeg opphavet til både Erik Olsen og Berthe Jensdatter:Berthe Jensdatter ble født i desember 1752 (døpt 26.12.1752) på Katteraasen i Røyken. Foreldrene het Jens Hansen og Eli Haagensdatter og giftet seg i Røyken 15.5.1742.Erik Olsen ble så langt jeg kan forstå født på Willingstad i Røyken i mars 1754 (døpt 3.3.1754. Hans foreldre het Olse Erichsen og Siri Olsdatter. De giftet seg i Røyken 23.6.1743.Erik Olsen og Berthe Jensdatter giftet seg i Røyken 7.1.1778 og de to eldste barna, hhv. Erik og Jens, ble født der (fødested Aasen (=Katteraasen?), hhv. 1779 og 1782).Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.