Gå til innhold
Arkivverket

[#29507] Tønsberg by - hvilke(n) gård(er) lå der byen ble anlagt?

Gjest Torkel R. Bråthen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiEr det noen der ute som har kunnskaper om Tønsberg bys eldste historie? Hvilke(n) gård(er) ligger/lå i det området byen ble anlagt - lengst ut mot Kanalen, og grenser til Nøtterøy?Det lå kanskje en kongsgård i dette området?Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

PS: Havet sto jo en del høyere for 11-1200 år siden. Dagens område lengst ut mot kanalen var vel sjøbunn da, slik at Haugar trolig lå nær sjøkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei KetilTakk for raskt levert! Søkte på Google, men fant ikke denne siden. Den gir meg svaret på akkurat det jeg letet etter. Hørt fra før noen rykter om en gård Haugar...Igjen, takk, Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Oops, fantasi og virkelighet er til dels blandet på den hjemmesiden! Det er riktig at det er funnet rester (gravfunn) fra vikingtid (godt før 1000) ved utgravinger ved Gunnarsbø, men de tyder IKKE på at det var noen bybebyggelse i Tønsberg da de ble til, faktisk er det ardspor over, så alt tyder på at området var bondeland da (gården var Haugar som må ha ligget omtrent der Gunnarsbø ligger nå, dvs. noen hundre meter øst for byen, det er vel ikke tvil om at åsen på Haugar [der kunstmuseet er nå] var tingsted). Det er ikke funnet noen arkeologisk materiale som kan tydes som bevis for at Tønsberg eksisterte som by før ca. 1050. Men faktisk er det heller ingen middelalderske skrifter bortsett fra Heimskringla som nevner Tønsberg som by før på Olav Kyrres tid. Den såkalt Farmannshaugen ved Jarlsberg Hovedgård (gamle Sem kongsgård, det er dog usikkert hvor tidlig den var kongsgård) ble forresten utgravet alt av Brøgger og var fullstendig tom... Og de to gravhaugene på Haugar som er påstått å være gravene til Harald Hårfagres sønner Olaf og Sigrød er i følge arkeologene sannsynligvis fra eldre jernalder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Takk for korreksjoner. Jeg var i utgangspunktet kun interessert i å vite navnet på gården som opprinnelig lå i området der Tønsberg by ble grunnlagt, men nå kan jeg litt til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Torkel. I et av Nøtterøy historielags årshefter (husker ikke hvilket) har arkeologen Jan Brendalsmo skrevet om gården Tunsberg, som han mener gikk fra fjellet der borgen lå og videre utover helt tilogmed de tre Bolærne-øyene ute i Oslofjorden. Så hadde vi i tillegg Haugar, vet ikke om det ble skrevet som egen gård, og Gunnarsbø, der i dag det gamle rådhuset ligger, tvers over for Tønsberg svømmehall. Alt dette er idag en del av Tønsberg by. Om gamle Teie klosteret på Nøtterøysida også hørte til, vet jeg ikke. Dette nevnes jo tilbake til før 1100 tror jeg, men nå er jeg på gyngende grunn. Håper dette kan hjelpe litt også.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Følgende publikasjon er kanskje den mest presise (klippet fra BIBSYS):Tittel: Tønsberg før år 1000 : fra gård til by / A. Jan Brendalsmo. Forfatter: Brendalsmo, A. Jan I serie: Varia ; 28 Trykt: Oslo : Universitetets oldsaksamling, 1994. Sidetall: 123, 7 s. : kart. Noter: Opprinnelig levert som avhandling (magistergrad) - Universitetet i Oslo, 1993. Noter: Sammendrag på engelsk. ISBN: 82-7181-116-9 (h.)mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Professor Oscar Albert Johnsen som har skrevet Tønsbergs Historie i fire bind opplyser i bind 1 på side 32 at 'Tønsbergs senere byområde har m.a.o. oprinnelig tilhørt en gård ved navn Haugar'. 'Navnet går rimeligvis tilbake til den eldre jernalder og må antas å ha vært et gårdsnavn'Dette som forslag på en god kilde.Med vennlig hilsen Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.