Gå til innhold
Arkivverket

[#29510] Gabriel Hovland(Andreasson), f. 1860 Hyllestad Sogn og Fjordane/forfedre

Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei!Gabriel Hovland (Andreasson) f. 13.06.1860 Hyllestad når død? Vet han flyttet til Flekke(Fjalar)Hans foreldre: Andreas Gjertson f.1835 død ? gift med Sigrid(Siri) Gjertsdtr. f.1826 død?Foreldre til Andreas:Gjert Olson f.1791-1837 gift med Anne Andersdtr. 1800-1891Gjert`s foreldre: Ole Jensen f.1761 død? gift med Anna Andersdtr. f.1761 død?Ole`s foreldre: Jens Clementson f.1725 død? gift med Martha Pedersdtr. f.? død?Jens`s foreldre: Clemet Anderson f.1698 død ? gift med Orlaug Andersdtr. f.? død ?Ville være takknemlig hvis noen hadde noen opplysninger om disse.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette Gabriel Hovlands flytting? [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbflytte&page=1&sql=low%5Fforenamn+like+%27gabriel%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=6>LenkeEr dette Gabriel med familie i 1900? LenkeHer er vel Gabriel i 1865 på gården Akse i Hyllestad LenkeFinner en Gjert Olsen, sønn av Ole Jensen, som bor på gården Møklebost i Askvold i 1801. Morens navn er innført som Anne Arnesdatter Lenke. Dette er vel din Gjert Olsen, for jeg finner kårmann Jens Clemetsen, 76 år, i samme husstanden Lenke. Her er dødsfallet til Gjert Olsen i 1837, bosatt på Øn i Hyllestad Lenke og dette er vel kona Anne Andersdatter, død 1891 Lenke. Fødselsåret til Anne er her oppgitt til 1798.Kanskje dette er henvisning til skiftet etter Jens Klemmetsen på Myklebust i Askvold? Lenke Og kan dette være kona, Marte Pedersdatter? LenkeFinner også henvisning til skifte etter en Klemmet Andersen på Myklebust i Askvold Lenke Finner i allefall henvisning til skifte etter en Orlaug Andersdatter på Myklesbust i Askvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Grete !Takk for hjelpen. Har fått noen på plass.Regner med at jeg finner flere i bygdebøkene fra Flekke i Fjalar og 'Brekke Herred' som ligger å venter på meg på bibloteket.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Wenche Waler

Hei!Prøver meg igjen,da jeg ikke har funnet ut når mine tipp oldeforeldre Andreas Gjertson f. 18.02.1835,Hyllestad og Sigrid(Siri)Gjertsdtr.f. 1828,Indre Skor(Hyllestad) døde.Håper jeg noen kan hjelpe meg.Wenche Waler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Opplysningar frå bygdebøkene for Hyllestad:Andreas Gjertsson Øn, f. 1835 [d. ?] g. 1857 m. Sigrid (Siri) Gjertsdtr Skor, bst. Nybø, Sundbotten.Foreldre til Andreas: Gjert Olsson, f. 1791 Myklebust, d. 1837 (forliste på tur til Bergen) g. 1820 m. Anne Andersdtr Tveranger, f. 1798 [solund], d. 1891 Øn. 9 barn er lista opp, Andreas som nr. 8.Foreldre til Anne Andersdtr Tveranger var Anders Jørgensson Rønneset/Rønset (Hyllestad) g. 1791 m. Martha Gregoriusdtr Kiberg (f. Kiberg u. Hovland, Askvoll).Familien er nemnd med 6 barn (Gabriel yngst) under plassen Stormhågjen/Nybøen, Sundbotten. Ifølge http://www.fylkesarkiv.no var barna f. Øn, Akse og Smilla.Foreldre til Siri: Gjert Guttormsen, plassmann på Dalen under Holten, Skor, f. 1795 Markestad, Kyrkjebø, Sogn, d. 1836, g. 1828 m. Pernille Olsdtr Systad (br. 4). 3 barn (Siri eldst, f. 1828 [d. ?]).Gjert`s foreldre: Ole Jensen Myklebust, f.1761, d. 1803 g. 1790 m. Anna Andersdtr Våge, f. ca.1761, d. 1828 Myklebust, 6 barn, Gjert som nr. 2.Ole`s foreldre: Jens Klemetsson Myklebust f.1727, d. 1815 g. II 1757 m. Olaug Andersdtr Leirvåg, Askvoll, f. 1737, d. 1797. Han vart g. I 1750 m. Martha Pedersdtr Ulvika, f. 1734, d. 1755 i barsel. 2 barn i første og 8 barn i andre ekteskapet.Jens`s foreldre: Klemet Andersson, f.1682 Vårdal, Fjaler, d. 1767 Myklebust g. 1713 m. Orlaug Andersdtr Eide [Øn sokn], f. 1684, d. 1755. Orlaug var g. I 1707 m. Jens Nilsson Myklebust, f. 1680, d. ca. 1712 (fall truleg i krigen). Ho hadde truleg ikkje abrn i første ekteskapet, 7 barn i andre. Klemet hadde også ei dotter i 1711 m. Anna Tollaksdtr Øn.Dersom du skulle trenge noko meir opplysningar frå bygdebøkene for Solund / Hyllestad / Askvoll så er det berre å gi beskjed.M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Gisle!Tusen takk for hjelpen.Jeg hadde ikke alle opplysningene.Skal se om det er noe jeg trenger fra Solund/Hyllestad/Askvoll. Vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få vite dødsdato på Andreas Gjertson og Sigrid Gjertsdtr.Noen som har noen tips?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.