Gå til innhold
Arkivverket

[#29512] Østerbø

Gjest Nils Tore Østerbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hei Tore.Min kone har slekt på Østerbø som jeg holder på med. Det er Nils Lassesson Østerbø`s etterkommere. Kan du si noe mer eksakt hvem du søker?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Dette er vel Østerbø som du finner i Lavik bygdebok. Jeg har kopi at Østerbø fra den, men kan ikke legge ut her alt som står der. Presiser litt mer hva du er ute etter, så får du helt sikkert svar!mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Øystein Brennsæter.Jeg tillater meg å spørre deg om du har noe på Nils Lasseson Østerbø 1850-1934 og hans foreldre? Jeg vil være takknemlig hvis du i tlfelle kan hjelpe meg! Min mail-adr. er birgerfo@chello.noMvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til Birger (innlegg nr. 5) Her er det jeg kan finne ut av Lavik bygdebok om Nils Lasseson Østerbø. For oversikten bruker jeg vanlig anenummerering: 1 ?2 Nils Lasseson Østerbø f.1850 Østerbø, g.1879, d.1935 Østerbø. 10 barn3 Endrine Pedersd. Årnes f.1851 Årnes, d.19314 Lasse Nilsson Årdal f.1808, g.1846, d.18655 Marie Andersd. Østerbø f.1820, d.18946 Peder Endreson Årnes f.1825, g.1850, d.18757 Kari Paulsd. Torvund f.1828, d.19188 Årdal er i Kyrkjebø bygdebok910 Det er henv. i boka, men jeg finner ikke foreldre1112 Endre Pederson Årnes f.1792, g.1821, d.184913 Johanne Mathiasd. Myren f.1796, d.187914 Paul Einarson Indre Torvund f.1803, g.1827, d.189415 Brita Olsd. Bosdal f.1806, d.189624 Peder Hansson Årnes f.1753, g.1786, d.182625 Halfri Lassed. Tveit f.1774 (feil?) d.184226 Mathias Henrikson Oppedal f.ca 1765, til Myren som pleiebarn (opphav ukjent)27 Gunhild Olsdatter Østerbø f.1772, d.186628 Einar Paulson Mjellelid f.1754, g.1802 (2.g) d.183129 Anna Andersd. Løbø f.1771, d.185130 Ole Johannesson Solheim f.1737, g.2.g 1805, d.182231 Kari Botolfsd. Ytre Brekke, f.1765, d.1853Jeg stopper her. Det blir så mange aner at jeg tror du får forsøke å låne bygdebøkene selv. Håper det meste ble rett. mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Til innlegg 6: Det ser ut som foreldrene til nr. 4 er Nils Olsson Årdal og Kari Ellingsd. ? Han finner vi under Wiig i ft.1801. Han er 25 år og ugift. Faren er da Ole Østenson Årdal, 67 år. Han er gift 2. gang så vi vet ikke om den han er gift med er mor til Nils.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Wow! Hjertelig takk skal du ha Øystein Brennsæter for dette! Det var virkelig bra. Jeg fant foreldrene til Endrine og Mora til Nils, men ikke faren. Fant heller ikke giftermålet til Nils og Endrine. Derimot så fant jeg at Niels døde i 1934 og Endrine i 1931.Jeg var ikke klar over at der var bygdebok for Østerbøorådet, men vil gjerne få fatt i den. Hva heter boka?Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsøter

Bygdeboka for Lavik heter 'Ættebok for Lavik' av Anders O. Torvund. Denne omhandler alt av gamle Lavik kommune som ligger på sørsida av Sognefjorden. Den har også med noe av det på Nordsida, men du vil fort trenge 'Ættebok for Kyrkjebø' av Adolf Forsund også. Tror dette blir den østlige delen av Lavik. Sannsynligvis trenger du også Hyllestad og kanskje Solund og Balestrand og Brekke (Den siste har jeg på lån på ubestemt tid). Det var mye ferdsel langs Sognefjorden før i tida og ingen sytte med en båttur for å få seg kjerring.Se forøvrig denne linken Lenke der finner du det meste om dette temaet.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hjertelig takk for bygdeboknavnet. Kona har jo også slekt på sørsiden av Sognefjorden som i tdligere tider hørte til Lavik. Brekkeboka har jeg hatt, men jeg må nok til med flere!;-)Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hole

Til innlegg 6. Nils Olsson Årdal (1775 - 1816) Var gift m Kari Ellingsdtr. Måren (1777 - 1851) i 1803. Han var son til Ola Øysteinson Sørbø og Sigrid Andersdtr. Vadheim. Kari var dtr. til Elling Nilsson Nordeide og Else Nilsdtr. Måren (enkje) Ellers er det ein artig bemerkning om Nils i bygdeboka : ' Nils sagdest drukna, men folk påstod han hadde rømt frå kjerringa, og at dei hadde sett han i Bergen. ' Kari blei seinare omgift. Når det gjeld slekta bakover til Nils og Kari, blir det for mykje å ta med her, men eg har Kyrkjebø-boka, så eg slår gjerne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.