Gå til innhold
Arkivverket

[#29518] Ole Fransen, d. 1744, Kvelde gård, Hedrum

Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Hedrum Bygdebok sier at Ole, som var gift med Karen Justdatter, kom fra Hvitsten, Andebu. Jeg kan ikke finne Ole på Hvitsten i FT 1701 for Larvik grevskap, men det er en Olle Frantzen, 24 år, på Vestre Schorge. Er dette den samme Ole? Er Hvitsten og Vestre Skorge gårdene nær hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Avstanden er litt over 2 km. i luftlinje.Andebu bygdebok bind III side 715 til 717 forteller bl.a. at Ole drev Hvitstein fra 1704 og til 1722, da han flyttet til Kvelde.Ole var sønn av Frans Årholt(i Stokke, hvor han i hht Stokke bygdebok var bruker 1668-89) og hans annen hustru Berte Akselsdatter.Kari Justdatter er datter av hammersmed Just Schiøller på Gåsholt i Hedrum.Frans er fra Hvitstein, sønn av Ole Iverssøn og Mari Mikkelsdatter Berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ove Gunnar har rett.Jeg kan tilføye at det er rett person på Vestre Skorge i 1701 (moren var vel gift på nytt dit, tror jeg).Frans Olsens tid som bruker på Årholt må ha vært over ca. 1683, da det skal ha vært skifte etter ham 9. august 1683 (dette er tapt, men henvisninger finnes et par andre steder).Denne slektskretsen er ellers omtalt av Torkel Fagerli i tidsskriftet Gjallarhorn nr. 27, s. 285.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Tollefsen

Holder på med en Kvelde slekt som oså stammer fra Ole og Kari Justdatter.Vet noen hvor Gjallarhorn boken kan kjøpes eller lånes.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til side med opplysninger om Gjallarhorn.LenkeHer kan du sikkert få opplysninger om kjøp av heftene. Flere bibliotek har heftene i lokalhistorie-avdelinger. Det er sikket mulig å låne på fjernlån gjennom ditt lokale bibliotek.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Beklager at lenken ikke virket. Jeg prøver igjen. LenkeHer er nevnt at nr. 27 er lagt ut på nettet.Håper du finner den informasjonen du trenger.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tom;som redaktør av Gjallarhorn og etterkommer av Ole Fransen, er jeg nysgjerrig på hvilken slekt du arbeider med. Gjallarhorn kan bestilles ved henvendelse til Vestfold Slektshistorielags kasserer, Lise Pettersen, på e-post lisep alfakrøll online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det riktige er at innholdsfortegnelse etc for nr. 27 er lagt ut på nett, ikke selve artiklene (med unntak for enkelte 'smakebiter').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Til alle: Takk for hjelpen. Dette var hva jeg var etter. Karen og Ole er mine aner gjennom grenen Berte Olsdtr/Rasmus - Gunhild/Erik - Maren/Hans etc til mine Oldeforeldre Hella Andrea Anonsdtr og Ole Martin Davidsen på Gjone. Gjallarhorn 27 kom ut like før jeg ble medlem av Vestfold Slektshistorielag, og det er litt vanskelig å fjernlåne Gjallarhorn her fra Sveits. Vil redaktøren bli alvorlig sint hvis jeg spør om det er noen som kan scan and email de relevant sidene til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Tollefsen

Takk,skal prøve å få lånt boka.Til Kristian: Jeg har forsket på aner til Ole Martinsen,Åsheim født på Nordkveldemoen S. 1901Kan godt utveksle det jeg har på e-mail.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.