Gå til innhold
Arkivverket

[#29520] Kjenner noen til kaptein Fransis kompani, nevnt 1724?


Gjest Ole E. Yttri
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

I en kirkebokinnførsel på Gran, Hadeland, er i 1724 nevnt underconstabel Daniel Pedersøn ved capt. Fransis comp.I moderne språkdrakt høres jo dette ut til å ha noe med politiet å gjøre, men jeg er usikker på om meningen var den samme den gang.Jeg har slått opp i Ovenstads militærbiografi, men noen kaptein Frans (eller Fransis) står ikke nevnt der. Kjenner noen til hvilket regiment dette kompaniet tilhørte?Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hvis ikke hukommelsen spiller meg et puss (men det gjør den ofte) var konstabel på den tiden laveste underoffiser i artilleriet tilsvarende korporal i infanteriet. Men hvis det er tilfellet er det nesten litt merkelig at kapteinen (Francis??) ikke omtales som stykkaptein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Tusen takk for informasjon. Jeg skal ha et ekstra blikk for artilleriet. Ved anledning blir det en tur på riksarkivet - kanskje Ovenstads plansjer kan være til hjelp.Vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.