Gå til innhold
Arkivverket

[#29526] Tord Folesson, Olav den helliges merkesmann og hans angivelige ekteskap


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I det siste har det gått en debatt om sagnkonger i dette forumet. Dette temaet er vel også sagnaktig, men det kunne vært interessant å fastslå om det følgende kanskje er et direkte fantasifoster:På noen sider på nettet hevdes det at Tord Folesson var gift med Ålov ('Aaluf'), som angivelig var en datter til Einar Tambarskjelve og Bergljot Håkonsdatter. Som kilde for dette oppgis NST I, 'Norske slegtsmerker' av C.M. Munthe (s. 341). Denne har imidlertid ikke oppgitt SINE kilder - dersom det var noen? Det gjør meg mistenksom. Forbindelsen nevnes ikke hos Snorre. Kan det være andre steder (sagaer) hvor dette er nevnt? Samtidskilder er det vel uansett skralt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Opplysninga står i Baglarsoga. Kor truverdig den er, er meir i det blå. Umogleg er det vel ikkje. Men det er litt kronologiske vanskar ute og går her, sjølv om det er fullt mogleg å argumentera for det motsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Den finst i band 3 (etter Sverresoga) av verket Norges kongesagaer som kom på Gyldendal i 1979.Elles er dei forskjellige norrøne tekstversjonane utgjeve av Hallvard Magerøy i 1988 (_Soga om birkebeinar og baglar: Böglunga sögur._ 2 bd. Nr. 5, Norrøne tekster. Oslo: Norsk historisk Kjeldeskrift-Institutt, 1988.). Eg meiner det vart gjeve ut på Solum Forlag, men forlaget er (så vidt eg minnest) utselt, og du må dermed finna den antikvarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.