Gå til innhold
Arkivverket

[#29529] Søren Ibsen Aarøe-Overstiger på Røros

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Søren Ibsen Aarøe, født ca. 1640. Død 1733 på Røros, 93 år gl. Overstiger. Gift med 1. Marethe Tommesdatter Gift med 2. Anna Olsdatter Melhus, skifte 1724.Barn i første ekteskap: 1. Ellen Sørensdatter, født 1682. Død 1752. Gift til gården Hamland i Nærøy kommune, Nord-Trøndelag. 2. Thomme (Tomas) Sørensen, født 1683. Elev ved Katedralskolen i Trondheim under folketellingen 1701. 3. Ole Sørensen, født 1700Barn i andre ekteskap: 4. Dorthea Sørensdatter, skifte 1754. En slektning her var major Andreas Aarøe, født 1699 i Trondheim. 5. Martha Sørensdatter, død før 1754.Alt av opplysninger er interessant. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På Eirik Strøms Register over avdøde etc. fant jeg skifte etter Søren Ibsens første kone i 1695:Felles barn:Thomas Hendrick 12Elen Sørensdatter mot 13Sophia Sørensdatter, mot 10Dorethe Sørensdatter, mot 8Karen Sørensdatter, mot 5Det fremkommer videre at Henrich Pettersen (hans slektsnavn var Stricher) var gift med Marit Thomasdatters søster Elisabeth Thomasdatter. Hendrich Pettersen var i 1701 'Gastgeber' og bodde på Ryen. Disse to damene ser også ut til å en bror David Thomassen.En Dorthe Sørensdatter Aarøe døde på Røros i 1754, 69 år. Er hennes alder feil (jeg har sett i den digitaliserte kirkeboka).Må ikke da Ole Sørensen være av andre ekteskap?Så må jeg si til slutt at jeg ikke vet mer om disse enn det jeg henter ut av sekundærkilder på nettet.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott. Tusen takk skal du ha Astrid. Det her var en bra opprydding i barneflokken. Røros bygdebok er ganske rotete der. Meget sparsom med opplysninger. Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen
LenkeHvem er sønnen Jens Bernhoft, 9 år? Er det hennes (Anne Olsdatters) sønn av et annet ekteskap? Anders S. er vel da fra Søren Ibsens andre ekteskap?Jeg fant skiftet etter Anne Olsdatter M. referert under hus 37 i bind 4 av Rørosboka. Det kunne jo være at det var to Dorthe Sørensdatter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer å bryne hodet på. Barneflokken bestod altså av flere. Takk skal du ha så langt Astrid. Jens Bernhoft er helt ukjent for meg. Også en sønn Anders. Jeg tror Søren Ibsen giftet seg igjen rundt 1696 og det passer jo da at han har en sønn på 5 år. Men Jens som er født i 1692 er foreløpig uforklarbar. Det forklarer heller ikke hvorfor disse ikke nevnes på skiftet etter første kona i 1695. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Rørosboka, hus 37:Skiftet etter Anne olsdatter M. i 1724 ble holdt i nærvær av hennes to gjenlevende døtre, Dorthe og Martha Arøe.I 1754 ble det holdt skifte etter datteren avdøde Dorthe Aarø. Arvingene var hennes søster Elen, gift med Adrian Hamland på Nordmøre, madame Karen Raages i Åsen, og en slektning mafor Andreas Aarø, født 1699 i Tronheim.Det kan vel se ut som det var to Dorthe - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det siste der hadde jeg også. Imidlertid er det feil i Rørosboka, for Adrian Hamland er gårdbruker i Nærøy i Nord-Trøndelag. Der er det veldig mange etterkommere etter Søren Ibsen Aarø. Takk så langt.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Flott! Da retter jeg opp i Rørosboka (som jo inneholder en del feil).Vet du forresten hvor Søren Ibsen kom fra eller var før han kom til Røros. Ifølge Verkets historie ble han Oberstiger i 1689, den første sådanne på Røros. Før det skal han ha vært stiger ved Storwartz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vet jeg desverre ikke. Men det spennende her er jo da den slektningen av datteren i hennes skifte i 1754, Andreas Aarø, født 1699 i Trondheim. Kan dette være et spor???Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Fornavn, farsnavn og etternavn høres jo alle danske ut. Det er jo flere dansk-klingende navn på Røros på denne tiden, f.eks Søren Jylland og Jesper Aalborg. I tillegg finnes en 'dansk skolemester', Hans Nielsen Cimber i manntallet 1701. Noen som har undersøkt eventuell dansk innflytning til Røros på slutten av 1600-tallet?Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nokk er riktig Jon. Alle tre navnene er veldig Danish. Har prøvd å søke på nettet den vegen, men ikke kommet fram til så veldig mye fornuftig ennå. Uansett kan jo slektningen i Trondheim 1754 tyde på at flere personer av samme familie har oppholdt seg i Trøndelagsdistriktet fra 1680-åra til slutten av 1700-tallet.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Kan han ha vært en mye yngre bror av min ane Niels Ibsen som var hytteskriver, schiktmester og participant på Kvikne. Han var også schiktmester på Røros samt satt i bergretten på Røros. Nils Ibsen er trolig født rundt 1609 og døde på gården Holte i 1687. Jeg kjenner ikke hans opphav og kjenner ikke til at det finnes noe skifte etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle bidrag alle sammen. Jeg har tenkt på om Nils og Søren kunne ha noe med hverandre å gjøre, men ennå ikke funnet noen link. Når det gjelder Bjørn Nyheims hjemmeside, har jeg vært innpå den før, men fant flere opplysninger nå.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Falch

Jeg vil også gjøre oppmerksom på en slektskrets i Sør-Østerdal hvor de samme navnene går igjen. Jeg vet ikke om det er noen forbindelse, men navnelikheten er påfallende:Anders Ibsen i Elverum var fullmektig for foged og assessor Anders Simonsen, og han døde på Grundset. Hans sønn Søren Andersen brukte Søndre Grundset fra 1657 til 1677 da han kjøpte Bolstad (østre) i Åmot og flyttet dit. Søren Andersen ble lensmann i Åmot i 1690, og han døde der i 1727. Også Sørens sønn Peder var en tid lensmann i Åmot. (Se Elverum bygdebok bd.2 s.162 og Åmot bygdebok bd.2 s.579 ff.)Kan det være en forbindelse mellom Anders Ibsen i Elverum og Søren Ibsen på Røros (- og Nils Ibsen på Kvikne?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Tore. Det her var spennende navn. Her er det jo sammenfallende både på Ibsen, Søren og Anders/Andreas. Jeg skal sjekke disse videre. Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Torbjørn!Søren Ibsen er titulert Monsr. (Monsieur) da han døde i 1733. Han tilhørte den kondisjonerte stand som smykket seg med franske 'titler' som madame. monsieur, mademoiselle. Noen vanlig gruvearbeider var han helt sikkert ikke.Jeg går ut fra at mor til din ane Ellen i Nærøy må være Maritte Thomasdatter, som det var skifte etter i 1695. Hennes søster Elisabeth (Lisbeth)Thomasdatter døde i døde i 1732 79 år som enke Madame etter Henrich Pettersen, som ifølge J. Prytz: Beretninger om Bosetningen i Røraas Præstegjeld 1610 - 1710 hadde Ryen i Hådalen som odelsgård i hvert fall fra 1687 (odelsskattemanntall). Han skulle ifølge den kilden jeg har nevnt, ha 'drevet handel, holdt gjestgiveri', noe som understøttes av hans yrke Gastgeber i 1701.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Astrid. Takk for opplysningene. Det stemmer at det er Ellen som er opphavet fra Røros. Hun har en mengde etterkommere i Nord-Trøndelag. Det er en spennende slekt dette, og jeg tror definitivt at Søren Ibsen og hans familie til tider spankulerte rundt i Røros med stokk og parasoll og var blant de forholdsvis kondisjonerte. Datteren Elisabeth hadde også barn. Jeg har funnet en datter.Spørsmålet er, hvem var denne Thomas som hadde barna David, Elisabeth og Marethe. Hans sønns navn David bør vel være forholdsvis norsk.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dessverre, Torbjørn, jeg vet ikke hvem denne Thomas var.Det jeg nå vil vise deg, er noe jeg fant via Google for noen dager siden. Hus 37 hvor Søren Ibsen bodde - samt hvordan man på Røros tar vare på det gamle. Jeg håper lenken virker - den går til en pdf-fil - vet ikke om det 'funker'. La oss prøve:http://www.fortidsminneforeningen.no/fv0402/5.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette gikk utmerket, tror jeg. Det er bare det at forfatteren skriver 'på slutten av 1700-tallet'. Undres på - er det noen som ikke vet forskjellen mellom 1700-tallet og det 17. århundre (Les selv i teksten!!). Eller er det trykkfeil (håper der!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I forlengelse av innlegg 16 kan nevnes at det også var en Mons. Poul Ibsen som var borger i Kristiania. Han drev mye med tømmerhandel i Solør 1670-80, og eide ei tid en del bruk på Våler Finnskog. Broren? Anders Ibsen virket også ei tid som tømmermerker, og var på et tidspunkt innblandet i samme tømmersak som Poul Ibsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Nyheim

Til innlegg 19:Det kan vel dreie seg om barn av handelsmann Thomas Davidsen (gm Ellen Blix) på Innset (se Innset bygdebok bd 2 s 197)? Denne hadde ihvertfall en sønn David Thomassen (gm Mette Svaboe), som bl.a. var kontrollør ved bergverkene en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen. Til Bjørn. Dette var spennende. Her er det jo flere navn som går igjen, iogmed at Søren Ibsen hadde både sønnen Thomas og datteren Elen.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I 'Innset en bygdebok' Bind II s 197 står følgende: 'Av barn er funnet bare en sønn, David Thomassen, f i Innset 5/9 1658'. I Børsaboka står forresten at Mette Jensdatter Svaboe, som David ble gift med, var hans søskenbarn. Disse to fikk 13 barn - barna kalte seg Svaboe (digresjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.