Gå til innhold
Arkivverket

[#29531] Skifte etter Hans Johannessen

Gjest Arne Bue
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Bue

Jeg har i lang tid prøvd å finne foredrene til min tippolderfar, Hans Johannessen Haaland. Han er født ca. 1814, trolig i Hammer prestegjeld. Hans ble spedalsk og var i 1865 innlagt på Bergen Hospital Han døde der den 4. desember 1874. Han var gift med Danelle Clausdtr. fra Thiore i Manger og hadde datteren Anne Dorthea med henne. Finnes det et skifte, eller andre ting, etter han som kan føre meg vidre til hans foreldre? mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI på familysearch.org gifter Hans Johansen seg 7. juni 1846 i Hamre med Danila Clausdatter. Kirkeboken vil sannsynligvis gi deg navnene på brudeparets fedre.Det vil kunne gi deg svar på om dette er konfirmasjonen til din Hans:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Takk for innlegg, datoen for vielsen var ny for meg, da jeg ikke har klart å finne den p.g.a. at kirkebokene over vigde i Hamre i den perioden ikke er lagt ut på nettet. Den Hans Johansen som ble komfirmert i 1830 har jeg tidligere fått bekreftet ikke er den samme Hans som giftet seg med Danila. Tenkte det kansje var muligheter for at et eventuelt skifte etter han kunne sette meg på sporet. mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Takk for lenkene, ser av dette at jeg muligens kan finne giftemålet til Hans i Ministerialbok A-13 for Hamre prestegjeld. Kan disse mikrokortene lånes gjennom bibliotekene? mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

De kan lånes gjennom biblotekene. Det er vel bare å sende en mailbestilling til det nærmeste biblotek så låner de kortene inn. Hvis man ønsker å eie kortene selv (kan bli dyrt hvis det blir mye leting) koster ca. 13-15.- stk. Antall kort for spesifisert årsperiode står etter f.eks. MINI A1 10 (hvor 10 er antall kort) gir ca. 140-160.- kr. ved bestilling via Riksarkivet. Microlesere har de også på SAK.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Hei, takk for ditt engasjement, er mektig imponert. Linken til skifteregisteret i Sunnhordland var artig, men det må være en tilfeldighet da det er over 200 år mellom dem. De andre linkene har jeg vært innom tidligere i jakten på foreldrene. Jeg får prøve løsningen med å låne mikrokortet på biliotekt eller vente med saken til jeg en gang kommer til Bergen. mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Takker. Noen ganger som ren avkobling fra annet slektsgranskerarbeid, tar man slik rask fokus som dette - for å holde vedlike detektivånden.Forøvrig synes jeg det burde være enkelt for dem (DA?) som måtte ha det etterspurte materiale, å gjøre et raskt oppslag - slik at saken løses enkelt til videre oppfølgning.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant denne på Familysearch:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayHANS JOHANSEN MaleChristening: 06 JAN 1814 Hamre, Hordaland, NorwayParents: Father: JOHANES BRYNILDS Family Mother: BRITA IVERSDRSource Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C420391 1762 - 1826 0124517 Film NONE Sheet: 00Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ser nå at du avskriver denne Hans. Da er det ikke flere Hans Johannesen/Johansen døpt i Hamre rundt 1814.Haaland 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61254&gardpostnr=285&merk=285#ovre>LenkeFant Anne Dorthea og Johan:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayANNA DORTHEA HANSEN Female Birth: 15 FEB 1852 Christening: 17 FEB 1852 Hamre, Hordaland, NorwayParents: Father: HANS JOHANNESEN Mother: DANELA CLAUSDRSource Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C420394 1846 - 1857 0278059 Film NONE Sheet: 00 IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayJOHAN HANSEN MaleBirth: 01 MAY 1861Christening: 04 MAY 1861 Hamre, Hordaland, NorwaySource Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: J420395 1858 - 1872 0278060 Film NONE Sheet: 00 Det ligger kirkebøker for Hamre i Hordaland fra 1677 til 1885 på nettet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Hei Laila, takk for innlegg. Det er mulig jeg var litt rask når jeg avskrev den Hans som var sønn av Johanes Brynildsen og Brita Iversdtr., men jeg har tidligere fått opplyst at den Hans ble gift og bosatte seg på Skarpeneset i Meland. Jeg har bare godtatt dette uten å se det dokumentert, jeg bør nok se nærmere på dette alternativet. Hans Johannessen fra Hammerøy var et bra alternativ, det kan jo passe bra at de oppkalte sin første datter etter farmoren. Synd at Family Search ikke opplyser om foreldrene til brudeparet slik kirkebøkene gjør. Men nå vet jeg ihvertfall sikkert at vielsen fant sted 7. juni 1846 på Hamre og at den er notert i kirkeboken som er å finne på mikrokort, da er jeg godt hjulpet. P.S. Er den noen som vet om det er skrevet bygdebok for Alversund i Hamre, for da kan jeg i tilfelle bestille den også fra biblioteket. mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei ArneHer har du endelig løsningen!Hans Johansen Myksvoll gifter seg i Alversund, Hamre 7. juni 1846 med Danila Clausdatter Tjore. Hans er 30 år og faren heter Johan Hansen. Danila er 26 år og faren heter Claus Clausen.I bygdebok for Lindås, Lygra og Hundvin sokn finner en på Gården Nedre Myksvoll, bruk 1:Johan Hansen Myksvoll (1787-?) gift 1807 med Ingeborg Halvorsdatter Feste (1786-1863), datter til Inga Olsdatter Feste og Halvar Knutsen Berge, på Søre Feste.De får barna: Ole 1808 på Feste, Mons 1810 på Feste, Hans f., d. 1811, Inga f.1812. Til Bergen i 1840. Hans f.1816, Marie f.1819, g.1856 Ole Klausen Tjore. På Nedre Tjore i 1865. Halvar f.1822 -1903 neste bruker. Kristen f.1825, d.1882. Johanna f.1828, g.1852 Petter Olsen. På Søre Feste nr.1. Oleana f.1833, d.1904, g.1862 Andreas Olsen Soltveit, f.1839.Johan sine foreldre: Hans Knutsen Myksvoll(1744-1830), g. 1768 med Synneva Monsdatter Smørdal (1743-1783). Hans var g.1. Brita Kristiansdatter Myksvoll(1734-1767) og ble g.3. med Mari Olsdatter Myksvoll (1752-1811)Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Hei JohanDette var flotte greier. Nå kan jeg spare meg for turen til biblioteket.Tusen takk til alle som har engasjert seg i denne saken, nå gleder jeg meg til å forsette med denne grenen av slekta.Mvh. Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Johan sin mor skal selvfølgelig være Mari Olsdatter Myksvoll som gifter seg i 1783 med Hans Knutsen Myksvoll. Johan ble så født i 1787.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bue

Takk for presiseringen. Jeg tenkte det måtte være slik etter å ha kikket litt på dødsdatoene til de andre hustruene. Mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arne Bue

Hei Johan Er det mulig å få litt mer opplysninger som tittel, forfatter, utgivelseår og ISBN nr. for bygdeboken for Lindås, Lygra og Hundvin sokn som du henviser til. Jeg finner den ikke i DIS sin oversikt over bygdebøker i Hordaland. Har fjernlånt 'Bygdebok for Lindås' Myking sokn av Martin Toft utgitt i 1981, men dette er tydligvis feil bok. mvh Arne Bue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.