Gå til innhold
Arkivverket

[#29550] Glassblåserslekten Runge


Gjest Inger Falch-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg søker informasjon om slekten Runge, både opprinnelse og alle etterkommere etter dem jeg stammer fra. Det er ikke lett å lete etter noen som har et etternavn som er et vanlig norsk verb - det er nærmest en Runge'nde stillhet omkring dem! Jeg har fått låne Anne Minkens bok om innvandrere ved norske glassverk, men mine aner har visst ikke gjort seg særlig bemerket. Etter at slektshistorielagets sider er kommet opp igjen, har jeg funnet ut at mine tipp-tipp-tippoldeforeldre (Johan) Ludvig Runge og Olea Johan(nes)datter døde på Gjøviks Verk i Vardal. Takk til dere som drifter denne tjenesten! Det viste seg også at de to hadde mange flere barn enn de to jeg visste om, men det er mange løse tråder, både framover og bakover. Disse har jeg funnet i familysearch og ikke klart å plassere:CHARLOTTE [jørgensdatter] RUNGEMarriage: 09 APR 1793 Hurum, Buskerud Spouse: JOHAN JORGEN TEYLERJOHAN FRIDERIK RUNGEMarriage: 14 FEB 1829 Vardal, Oppland Spouse: FREDERIKA ELISABETH WENZEL KIERSTINE MARIA Hansdtr RUNGE [f 1770 (tidl- gift Runge?)]Marriage: 18 okt 1799 Ostre Fredrikstad, Ostfold Spouse: CHRISTEN HENNINGSSEN LUFFT LOUISE CHARLOTTE FREDRIKSEN RUNGEMarriage: 08 mai 1788 Biri, Oppland Spouse: HANS HEINRICH CHR WENTZEL I den digitaliserte folketellingen for Jevnaker 1801 står 'mine' oppført som Bunge, men der er det også et par andre interessante navn:Lovise Charlotte Runge gift med Johan Frederich Wentzel, og Soffie Eleonora Runge, Pensionist ved værket. Johan Ludvigs søster og mor? Denne siden satte meg virkelig i gang, etter at jeg la merke til at Louise Charlotte var en Fredriksdatter: [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/smakebiter/arkivenesdag/yrkes.html>Lenke '1781: Hanna Elonora Runge hadde ventet på brev fra sin mann, glassblåseren Friedrich Runge ... mannen befant seg på Biri glassverk. Ikke lenge etter kom fru Runge og parets fire barn til Norge for å bosette seg sammen med sin mann på Biri.' Kan dette være Johan Ludvigs foreldre? Het hun feks Johanne Sophie Eleonora? Dette er fornavn som går igjen og igjen blant de etterkommerne jeg kjenner til. I 1801-tellingen for 0525 Birie:Christians Birie Birie Birie GlasværkHendrik Ronge Mand 29 Begge i første ægteskab GlaspusterHelene Margrete Stabelfeldtr Hans kone 20 Begge i første ægteskabHelene Sophia Ronge Deres datter 1 Slekten skal komme fra Tyskland, som de fleste andre glassblåserslektene, og med støtte i Christiansen: 'De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania glasmagasin' er Johan Ludvigs 'reiserute' omtrent slik: 1781: Biri. 1790: Hurum. Før 1797: Jevnaker. 1813: Gjøvik. 1818: Hadeland. 1821: Hurdal. 1849: Død på Gjøvik Verk. Dette blir langt, så jeg legger ut en side med det jeg har:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Inger, jeg har skrevet noe mer om familien Runge i denne artikkelen som er lagt ut på DIS-Opplands hjemmeside: ttp://op.disnorge.no/artikler/aminken.htmJeg har også en god del flere opplysninger om Runge-etterkommere som jeg eventuelt kan komme tilbake til deg med.Med vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Anne, tusen takk for kjemperespons! Her er jo alt det jeg lurte på, og mer til! Det var uendelig mye mer enn jeg hadde håpet på.Jeg synes det er litt vanskelig at flere søsken har samme fornavn/mellomnavn, selv om de lever opp, her har vi søstrene Lovise Charlotte og Johanne Sophie Charlotte Christiana. Ikke lett å holde dem fra hverandre! Men jeg skjønner jo nå hvordan min tipp-tippoldemor Maren Sophie kunne ha to søstre ved navn Lovise Sophie og Eleonore Sophie.Det var gøy å få vite litt nærmere om hvor i mine aner kom fra, inntil nå har det bare vært 'Tyskland'.Nå er jeg egentlig i sjokkfasen ennå, men har du flere opplysninger så tar jeg med glede imot dem! Jeg vet om en etterkommer etter Lovise Charlotte (Wentzel) i Danmark, som jeg skal prøve å kontakte. Kanskje er dette nytt for ham også? Spennende er det ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Ypperlig, Oddbjørn! Ja, jeg var klar over 'døpte i Hurum', men først nå vet jeg hvem de er så jeg kan legge inn Fridrich. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vet ikke om det har interesse, men på Holmegaards Glasværk i Danmark [url="http://users.cybercity.dk/~cfs1637/blafasan/glas.htm>Lenke finnes et par Glasmagerkoner Runge med fødested Westphalen i folketelling 1845, det var også flere andre ansatte med fødested Norge:Søg på person med navn: Runge Velg Amt: Præstø (eller ønsket Amt) FT år: 1845 (eller velg alle år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Bente!Der var det interessante navn, ja, jeg får ikke plassert dem ennå, men jeg skal ha det i minnet når jeg leter videre. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg ser nå at jeg blingset på mannen til Lovise Charlotte Runge, han het Hans Henrich_chrestoffer og ikke Johan Frederich (det var sønnen). Jaja, uff.Men så dukker det opp noe enda verre; det er uenighet i kildene om hvem Johanne Cathrine Wentzel (kone til Frantz Baltzer Wentzel og mor til Jørgen Anton Wentzel, født 2 okt 1831) var. Hennes foreldre oppgis som både Jørgen Joachim Wentzel/Ingeborg Olsdatter Moe og Hans Heinrich Christoffer Hansen Wentzel/Louise Charlotte Friderichdatter Runge.Noen som kan kaste lys over dette, og forhåpentligvis gjøre meg glad over at jeg har sååå mange Wentzel-slektninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

To stk Johanne Cathrine Wentzel ble født på Jevnaker med få måneders mellomrom, den ene i 1802, den andre i 1803. Hun som giftet seg med Frantz Baltzer W. var nok Johanne Cathrine W. f. 1803, altså datter av Jørgen Joachim Wentzel og Ingeborg Olsdatter Moe. Opplysningene om dette har jeg fra en av etterkommerne, Odd W., som av og til skriver på disse sidene. Han bygger på at Frantz Baltzers kone i flere kilder er kalt Johanne Jørgensdatter.Har du gjort noen forsøk på å lete etter din ane Johan Friedrich Runge i Tyskland? For noen måneder siden kom jeg over dette tyske nettstedet: [url="http://kunze.ahnenforschung.net/index.htm>http://kunze.ahnenforschung.net/index.htm. På glassblåsersidene her så det ut som om det kunne være mulig å spore opp flere av de tyske glassblåserne som arbeidet i Norge. Blant annet skulle det være en fullstendig gjennomgang av kirkebøkene fra Hemmendorf. Jeg bestilte boka Glasmacher-Sippenbuch, Werra-Weser-Bergland von der frühen Neuzeit bis zum der Industrialisierung um 1820. Når det gjaldt Runge ble jeg dessverre skuffet. Ingen Runge var oppført i kirkeboka for Hemmendorf. Men jeg fant en Johan Friedrich Runge døpt 9.9.1731 i Hellental. Faren var Hans Erig el. Erhard Runge. Han arbeidet som Kistenmacher (trolig laget han kassene som glasset ble fraktet i) ved glasshytta Steinbecker Hütte i Hellental. Morens navn var Cathrin Margarethe Koch. Nå er Runge et svært vanlig etternavn i dette området og Johan Friederich et vanlig fornavn. Når jeg likevel tror at dette kanskje kan være din ane, er det fordi han har en familieforbindelse til glassblåserslekten Kaufeldt.Johan Friedrich Runge f. 1731 hadde en eldre søster, Engel Regina. Hun giftet seg ifølge Glasmacher-Sippenbuch med glassblåseren Daniel Kaufeldt (begges giftermål nr. 2). Daniel Kaufeldt kom til Norge samtidig med Runge. Glassblåserne utvandret ofte i brødre- eller svogergrupper, og J.F.Runge f. 1731 var altså Daniel Kaufeldts svoger.Glasshytta Steinbecker Hütte var i drift fra 1728 til 1745. Familien Runge flyttet trolig til Glashütte Holzen i Eschershausen (nokså nær Hellental). Der giftet Hans Erhard Runge seg gang 2 i 1765 og der er også flere av de eldre barna i familien gift. Glashütte Holzen var i drift fra 1744 til 1768.Giftermålet du har funnet i FamilySearch er jo fra den aller mest usikre delen av denne databasen, det innsendte stoffet. Men det var en glasshytte kalt Heinrichshagen i Kirchbrak. Alle de tre nevnte glasshyttene ligger innenfor et relativt lite område i kirkekretsen Holzminden-Bodenwerder. Se kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til siste innlegg av Anne Minken; Dersom det er noe nytt angående slekten Filion fra boka ønsker jeg gjerne å få høre om det da jeg stammer fra denne slekten. (Kan også sendes på e-post til olillega@c2i.net). Jeg har også ett annet spørsmål til Anne Minken- kjennes opphavet til Henrik Nicolay Rammelberg?Med vennlig hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Til Øystein Lillegaard:Den opplysningen jeg fant, var giftermålet mellom Berthel Dischler og Abelone Filion, datter av Johan Filion og eldre halvsøster av din ane Anne Sophia Filion. De giftet seg 10.5. 1745 i menigheten Delligsen. Han er kalt Bartholomäus Tischler og det er opplyst at han var glassblåser ved speilglasshytta Grünenplan som lå i Delligsen. Hun er kalt Jfr. Apolonia Filions, datter av en speilglassblåser. Jeg tror neppe det kan være tvil om at dette er det samme ekteparet som kom til Norge.Jeg kjenner ikke bakgrunnen til Henrik Nicolay Rammelberg. Jeg antar imidlertid at han var tysk. Det var også en Rammelberg, Jørgen Andreas, ved Victriolverket i Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Til Anne Minken: Det var dette jeg var 'redd' for, at det var den yngste, Jørgensdatteren, som var stammor til alle de berømte Wentzel'ene - ikke at det er så viktig, da vil jeg heller prøve å finne eventuelle etterkommere etter min Hansdatter. Jeg hadde en følelse av at det nok ikke var Odd Wentzels gren, da ville han sikkert ha gitt seg til kjenne på en Runge-tråd? Men jeg skal sjekke kirkebøkene selv, og se om det benyttes patronymikon ett eller flere steder.Å lete etter slekt i utlandet er helt nytt for meg, den tyske grenen er også den yngste (ellers er det litt dansk, svensk og kanskje engelsk blod i meg). Jeg kan ikke love at jeg finner ut av det!Jeg er ytterst takknemlig for at du har funnet enda en generasjon av mine aner! Det ser ihvertfall tilforlatelig ut med linken til Kaufeldt. Tusen takk!Hm - trodde du hadde gjort deg ferdig med glassverksslektene etter at boka di kom ut? Det er vel kanskje et evigvarende prosjekt? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ifølge Glasmacher-Sippenbuch het hun Christine Louise Seitz født Meder. Hun var enke ved giftermålet som fant sted i Holzen 24.6.1765. Kunzes bok virker svært seriøs, så du kan nok stole på opplysningen. MEN jeg ville ikke være sikker på at det er riktig Runge-familie før jeg fant en dåp til minst ett av barna som passer med kildene fra Norge. Prøv en mail til Kirchbrak for å sjekke vielsen (foreldrenes navn kan være oppgitt)og eventuelle barnedåper. Du kan sikkert skrive på engelsk. De tar seg nok litt betalt for tjenesten. Men du har jo en dato og cirka-tidsangivelser for barnedåpene, så det burde ikke koste alt for mye.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.