Gå til innhold
Arkivverket

[#29557] Money order - hva er det?


Gjest Alexander Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexander Lange

Jeg har fått en bibliotekar i USA til å scanne inn dokumenter og sendt de på e-post til meg. For å betale for dette må jeg betale med noe som kalles 'money order'. De tok hverken Visa eller vanlig bankoverføring.Bibliotekaren beskrev det slik: 'You pay the post office in your currency (plus a small handling fee), and they print up a money order that is payable to us for $5. No bank account numbers, credit card numbers, etc., should be necessary -- they aren't needed here -- so it's very secure.' Jeg har ringt Posten og Postbanken, men de kjente ikke til begrepet.Det nærmeste jeg har funnet er Forex sine MoneyGram og Money Transfer. Disse koster minimum 100 å bruke - noe som blir mye når jeg skal betale bare $5...Er det noen som kjenner til dette og hva det innebærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det nærmeste jeg kan nevne, er IR - Internasjonal svarkupong som i hverfall tidligere var å få kjøpt på Posten. Bruken slik som beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ein Money order er ei postanvisning (på posten) eller ein bankremisse (i banken). Diverre er Noreg på verdstoppen når det gjeld gebyr på slike tenester. Kanskje det hadde vore meir fornuftig å berre ta sjansen på å leggja ein femdollarsetel i ein konvolutt og senda? (Men so tek sjølvsagt dei fleste bankane og posten vekslingsgebyr! Eg er stadig borte i slike problemstillingar, og det er til å få ''fnatt'' av! Eg sørger alltid for å ha nokre dollar og euro liggjande i tilfelle...!)Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er godt mogeleg at eg blir 'tatt' for dette, men 'det får så vere' :-)Eg har dei siste åra(etter eg byrja med leit etter slekt i USA) sendt utallige Dollars(2000 kr. eller meir) i konvolutt!!Altså: litt no og litt då...Eg sendte for nokre veker sidan 40 Dollar til USA, delte beløpet i to konvoluttar, begge kom fram!! Tilliks med alle!! dei andre Dollarane eg har sendt!!Det går godt an å spørja om det er greit for dei, det er enno ingen som har sagt nei når eg har spurt.....Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg brukte mye 'Money order' for noen år siden, og har ennå liggende noen giroer i skuffen. Det har forandret navn og format siden jeg i sin tid begynte å bruke det, og kanskje finnes det enda nyere versjoner, men den jeg har liggende (og som er laget av Postbanken) kalles bare 'Betaling til utlandet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Så små beløp sender du cash. Pakk seddelen i et papirark og send den av gårde. Kommer fram fint og flott.Vet faktisk ikke om du får kjøpt Money Order lenger, og bankoverføring blir jo tåpelig dyrt i denne sammenhengen. (Jeg har mulighet til å betale til utlandet via min nettbank - men de skal ha betalt for det ja).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Litt på siden - den andre veien: Man bør i alla fall ikke motta sjekk fra Amerika. Noen må man betale rundt 400 kr. for å løse inn. Det blir fort ekstra arbeid med først å sende den tilbake, for så å få tilsendt gode 'gammeldagse' kontanter. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg ser du bor i Oslo. Flere av minibankene i sentrum, for eksempel på Oslo S, har dollar. Da slipper du vekslingsgebyr. Jeg har også sendt cash i konvolutt uten problemer. Med så små beløp som 5-10-20 dollar, er det håpløst å skulle legge på bank/postgebyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Takk for alle innspill! Jeg prøver da å sende dollar i posten til bibliotekaren (selv om han ikke likte forslaget da jeg spurte om det på e-post...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Jeg bor i U.S.A. og kan bekrefte at begrepet Money Order er i bruk. De kan kjøpes på postkontorene eller i bankene her og kalles ordrett Money Order. Money Order er forhåndsbetalt og bankgarantert og er derfor veldig attraktive i situasjoner der personer har dårlig kreditt. Det er ganske mange plasser her i U.S.A. som ikke aksepterer personlig sjekk eller kredittkort fordi en sjekk ikke er garantert og det er mye styr med identitets-theft hva kredittkort gjelder. I slike situasjoner sitter man igjen med valget og enten betale Cash eller Money Order. Når man kjøper Money Order i U.S.A. betaler man en liten avgift for det (ca. 90 cent tror jeg eller $1.50 avhengig av hvor man kjøper den) og det er da gratis for mottaker og innløse denne Money Orderen.Hvorfor Norge er så dyr på slike garantibrev kan man jo bare lure på...Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Kontantbetaling fra privatpersoner i Norge til utlandet er dyrt fordi det volummessig er fryktelig lite av dem (Norge har kommet veldig langt i forhold til f.eks USA når det gjelder elektroniske betalinger), det er mye manuelt arbeid med disse, delvis på grunn av lite konkrete krav til adressering osv og delvis fordi det er et yndet medium for hvitvask/svindel og dermed underlagt myndighetskrav til kontroller. Selvfølgelig er det jo også dette med bankgarantien. Dette er noe bankene/posten prøver å kvitte seg med når det gjelder personmarkedet (Trade finance og garantier er jo big business når man kommer opp i milliardbeløp).Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.