Gå til innhold
Arkivverket

[#29562] Hofstad

Gjest Tove Rivelsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Rivelsrud

Anna Andrea Pedersdatter Hofstad, født 14.februar 1800 i Stjørdal eller Verdal, giftet seg med Anders Olsen (Foss) Tømmerås - født 17. oktober 1795 i Soknedal (sønn av Ole Arntsen Foss og Siri Olsdatter Aasenhus)den 14. april 1820 i Stiklestad. (Uff, det ble en lang setning!) Hofstad-gårder er det tydeligvis flere steder, etter som jeg har skjønt, meg har ikke lykkes med å finne ut noe mere om Anna Andrea i mine forsøk. Anna Andrea og Anders er mine tip-tipp oldeforeldre og flyttet etter barna til Tromsø i 1856. Hvis det er noen som kjenner til hennes opphav, er jeg svært takknemlig - og hvis noen har noe om Aasenhus i Soknedal er det også noe jeg tar i mot med stor takk ;o)Legg i så fall Aasenhus inn i nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. kirkeboka for fødte i Verdal her i DA så ble hun ikke født i Verdal.Er det de som i 1820 bodde på Tømmerås i Verdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Datter av Peder Sevaldsen Hallemsvald 1760-1814 og hustru Maria Johnsdtr. 1771-1828 f. 13.feb. 1800 og døpt som Martha. Alt ved Ft. 1801 kalles hun Anne,-1 år, og det er nok hun som giftes 14. april 1820 i Stiklestad med Anders Olsen Tømmerås. som dør 04.09.1885 i Tromsø. De får 5 sønner i Verdal, 4 drar nordover, 1 til Trondheim. Martha/Anne dør 09.02.1890 på Laukslett i Skjervøy, men dette kjenner du vel til. Kirkeboka er nokså tydelig på 13 feb. som f.dag. Se Verdalsboka Heimer og folk-Leksdalen av 2002, s. 160 og 397. mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Svar til nr 4: Supert, Trond! Riktig familie. Men vet du hvorfor hun er beskrevet som Hofstad?? Og vet du noe mere om hennes foreldre? Jeg er spent.... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Anne trolig tjener på Hofstad øvre i Leksdalen i Verdal, derfor Hofstadnavnet. Det er bonden der, Mikkel Toresen som er forlover sammen med bonde Ole Sivertsen Musum. Anne's foreldre gifta seg 1891 og var husmenn på Nedre Hallemsvald ca. 10 år. I 1801 losjerer fam. på Sende øvre, og fikk ei dtr. på Skrove 1802. Peder døde 1814 på Tiller, Maria 1828 på Aksnes, alt i Leksdal. 5 barn: 1: John f.16.07.1791 på Hallemsvald, gm. Anne Sørensdtr. Tiller, 2: Ole 1797, gm. Anne Pedersdtr. Tiller, 3: Marta\Anne 1800, 4: Marit 28.09.1802 på Skrove i Leirådal, gm. Lars Johnsen Aspås, 5: Dødf. pike i april 1812 på Karmhusvald. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kjell-Arne Søreng

Anne Pedersdtr. Hofstad var i første omgang bosatt i Tromsø og her døde Anders. Så bodde hun hos sønnene Sivert i Finnkroken (Sivert er min tipp-oldefar og Anne min tipp-tipp oldemor, har for øvrig bilde av henne). Anne døde i Skjervøy/Laukslett i 1895 og er gravlagt i Skjervøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.