Gjest Tom Langer Skrevet April 14, 2005 Del Skrevet April 14, 2005 Jeg søker etter en Marconi (trolig skredder) - opprinnelig fra Italia. Omkring 1750 (usikker tidsangivelse) bodde han i Larvik - trolig Langestrand. Han flyttet senere til Hønefoss-traktene (forteller familien).Mye er altså usikkert men navnet er ikke det - og dessuten litt spesielt. Har noen støtt denne skredderen i sitt eget arbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arvid Andersen Skrevet April 14, 2005 Del Skrevet April 14, 2005 Den du søker er helt sikkert en av brødrene Marconini, Jacob og Fredric, som kom til Norge ca 1800 - 1805. Første sporet av dem er i Kristiansand, men begge to giftet seg senere i Larvik og fikk mange etterkommere. Det finns også etterkommere som bærer navnet Marconini i dag i Norge. Navnet er meget sjeldent i Italia(en handfull) og bæres også av noen få i Frankrike og i Sydamerika. Hilsen Arvid Andersen Lysekil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arvid Andersen Skrevet April 14, 2005 Del Skrevet April 14, 2005 Jeg var kanskje litt kortfattet i mitt forrige innlegg. Det finns veldig mye å skrive om de to Marconini brødrene. Jacob den eldste var født omkring 1763 i Italia og Fredric omkring 1782, også i Italia. I 1813 (ca) ble Jacob borger i Larvik som Blikkenslagermester og senere ble også Fredric mester. Jacob hadde tillsammen 11 barn med tre ulike kvinner og Fredric 5 barn med tre kvinner. Det finns opplysninger som tyder på at Fredric flyttet till Skien, men ved sitt siste gifte flyttet han till Arendalsdistriktet. Hilsen Arvid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tom Langer Skrevet April 14, 2005 Del Skrevet April 14, 2005 Heiog takk Arvid. Det synes åpenbart at du har mye kunnskap om Marconi(ni) brødrene. Kan du dele referanser / kildematerialer?Familien har nevnt det noe lengre navnet Marconini også.Spørsmål: Kan du bekrefte flytting til Hønefoss-traktene? Finnes det holdepunkter for skredder som yrke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Leif Kåre Solberg Skrevet April 15, 2005 Del Skrevet April 15, 2005 Data fra FS og folketellingene ser ut til å bekrefte Larvik og Sørlandstilknytning, men finner ikke spor av Ringerike; JACOB MARCONINI Marriages:30 SEP 1808 Larvik Spouse: GUNILD MARIE CORNELIUSDR FS/IGI [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500037255479&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke JACOB MARCONINI Christening: 04 APR 1836 [Feildatering for 1826? – LKS] Larvik Father: ANTONI JACOBSEN MARCONINI Mother: INGER MARIE HANSDR FS/IGI Lenke JACOB MARCONINI Marriage: 08 SEP 1852 Larvik Spouse: ELEN MARIE MADSDR Husband Age at Marriage: 26 Wife Age at Marriage: 32 FS/IGI Lenke MARTE MARIE MARCONINI Marriage 13 MAR 1838 Larvik Spouse: ANDREAS NIELSEN 22 år. FS/IGI Lenke Karen Marie Marconini, f. ca. 1815 i Laurvik, g.m. Skomagermester Johan Fredrik Johannesen, f. ca 1814 i Laurvik. Bosatt i Larvik FT 65 Lenke Vielse: 28 APR 1839 Larvik FS/IGI Lenke Johanne Marie Marconini, f. ca. 1847 i Laurvig. Fosterdatter av Fragtemand Carl Andreas Hansen i Larvik FT 65 Lenke Ellen Friderike Birth: 15 Dec 1806 Christening: 20 Dec 1806 Kristiansand Father: Ferderich MARCONINI Mother: Ellen PEDERSDR FS/VRI Lenke MARTE MARIE MARCONINI Marriage 28 JAN 1876 Arendal Spouse: ELLING OLAUS SIVERTSEN FS/IGI Lenke Muligens I FT 00: Lenke Karen Marconini Birth: 04 JUN 1861 Norway Death: 27 MAR 1928 Father: Fredrick Marconini Mother: Marie Mikkelsen Messages: Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter. No source information is available. FS/IGI Lenke KAREN CHRISTINE MARCONINI Marriage: 22 OCT 1885 Arendal Spouse: OLE HELMER NIELSSEN FS/IGI Lenke FT 00: Kjøbmand i Arendal Lenke Inger Helene Markonini, f. ca 1835 i Dybvog Prgj., g.m. Skibstøm Ole Terkeldsen, f. 1832 i Holts Prgj. Bosatt Skibevig i Øster – Moland. FT 65 Lenke Styrmand Fredrik Markonini, f. ca. 1843 i Brunlanæs, ugift. Bosatt i Helgeroa. FT 65 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Hans Gangstø Skrevet April 15, 2005 Del Skrevet April 15, 2005 Du finner også noe om Marconini/Markunini i innlegg 19718. Mvh Hans Gangstø Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arvid Andersen Skrevet April 16, 2005 Del Skrevet April 16, 2005 Det finns en del informasjon om Marconini på min hjemmeside www.talab.se Om du ser under Family research og Family information - Johansen så finner du en del om Jacob og Fredrics etterkommere. Det finns også en del under rubrikken Family stories. Om jeg kan hjelpe til mer kan du nå meg på info@talab.se. Hilsen Arvid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tom Langer Skrevet April 17, 2005 Del Skrevet April 17, 2005 Heimå sende en stor takk til Arvid Andersen. Et omfattende arbeide om bl.a. Marconini-slekten er presentert på deres web-sider.Også stor takk til andre bidragsytere!Tom Langer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet April 17, 2005 Del Skrevet April 17, 2005 I bokverket NORGES BEBYGGELSE (Aust-Agder, Østre del), som kom ut på 1950-tallet bor Antoni Olsen (f. 1910) i Åbelvik, Austre Moland (på grensa til Holt). Oppgitt fødested: Saltrød (i gamle Stokken kommune). Han døde for noen år siden, men jeg kjente ham. Han var min nesten-nabo da jeg var barn. Boken oppgir Fredrik og Olga Olsen som foreldre, men faren hadde i tillegg etternavnet Marconnini. Og han hadde, så vidt jeg vet, en bror som hette Jacob. De skal ha vært av italiensk herkomst. Jeg har dessverre ingen flere konkrete opplysninger, men dette bør vel være etterkommere etter en av de innvandrede Marconnini-brødrene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest G K Dale Skrevet April 17, 2005 Del Skrevet April 17, 2005 Hei,Vedrørende Antoni Olsen f 1910, sønn til Fredrik og Olga Olsen så ser det ut for meg som om Fredrik Olsen, f 1876?, kan være sønn til Inger Helene Marconini/Terkelsen og skipstømmermann Ole Terkeldsen. Inger Helene skal være datter fra Frederik Marconini sitt andre ekteskap med enken Helvig Andersdatter Dahl fra Dyvåg.Når det gjelder bosetting til etterkommere av de to innvandrede brødrene fra Italia (Po-sletta/Po-dalen?)kan det nevnes at en dattersønn av Jacob Marconini i en periode var bosatt på Kongsberg og hadde en meget stor familie. Dette blir ett stykke fra Hønefoss, men kan nevne at det for noen få år siden var en etterkommere etter Jacob på Ringerike. Det er mange grener som ikke er kartlagt i dag og det kan selvfølgelig være andre bosatt på Ringerike. Sistnevnte familiegrener ble forøvrig fortalt at Jacob Marconini var silkevever fra Genova. (Er det en link til 'skredder' her?)En gren etter Frederich Marconini har hørt at han skal ha vært skolelærer i Italia. (En av hans sønner ble omtalt i bygdeboka som en dyktig skolelærer i Brunlanes.)Det er mange åpne spørsmål knyttet til de to brødrene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Helge R. Naess Skrevet April 17, 2005 Del Skrevet April 17, 2005 Til Solberg (innlegg 5) og andre:Meget interessant. Min tante Petra Olsen (Hoegmo) fra Trondhjem var gift med (naa avdoede) styrmann Birger Marconini Nilssen fra ARENDAL, lenge bosatt i Oakland, California hvor han ogsaa var assistent i sjoemannskirken i San Francisco. Det er mye 'Marconini etterslekt' i California. Han var soenn til den kjoebmand Nielsen som er nevnt i innlegg 5. - Jeg trodde lenge at dette med Marconini var noe forfengelig toev. Men saa viser det seg faktisk at det er velbegrunnet. Hurra og takk for hjelpen.(Beklager at jeg fremdeles har vanskeligheter med norske bokstaver ae, oe, aa. Numlock og caplock er ikke paasatt her). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet April 17, 2005 Del Skrevet April 17, 2005 Det ser ut til at G. K. Dale (innlegg 10) har rett m.h.t. Fredrik (Marconnini) Olsen. Her er han i ft. 1900: Lenke. Han var sjømann og en berømt forteller i lokalmiljøet (sjømannshistorier med 'fantastiske' innslag). Marconnini-navnet er ikke brukt i folketellingen, men moras navn - Inger Therkelsen - stemmer med Dales opplysninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet April 17, 2005 Del Skrevet April 17, 2005 Her er Ole Terkelsen og Inger Helene Markonini i 1865: Lenke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest G K Dale Skrevet April 18, 2005 Del Skrevet April 18, 2005 Til Helge R Næss innlegg nr 11Jeg er litt usikker på hva som allerede ligger i tidligere henvisninger, men kan opplyse at jeg har lagt inn Birger Marconini (feilført som Marffæri i FT 1900?) Nilsen f 1896 som sønn til Karen Christine/Kerstine Abrahamsen/Nilsen f 4 juni 1861 som var gift 22 okt 1885 med Kjøpmand Ole Helmer Nilsen. Karen Christine har jeg oppført som etterkommer etter styrmann/kaptein Fredrik Oluf Abrahamsen/Marconini f 1826 som var gift med Marie Mekelsen/Mikkelsen/Marconini f 1827. Fredrik Oluf f 1826 har jeg oppført som sønn til Marie Helene Fredrichsdatter Marconini f 15 feb 1808 i Larvik, gift med Abraham Abrahamsen Lovaas f ca 1800 i Stokke, som var eldste datter til Frederich Marconini og ektefellen Inger Helene Olsdatter Vidt/Hvidtr (datter til Styrmann Ole Hvidtr og datterdatter til lensmann Hans Grønneberg?). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Helge R. Naess Skrevet April 18, 2005 Del Skrevet April 18, 2005 Til G.K. Dale (innlegg 10) Vi kommer kanskje litt paa kanten av hovedspoersmaalet, men dine data stemmer godt med mine. Styrmann Birger Marffori Marconini Nilssen var f. 8/9-1896 i Arendal. Hans mor Karen Kirstine Fredriksdtr. Marconini f. 4/6-1861 (ikke 1860, eller har jeg feil ?) Marie het fullstendig: Birthe Marie Michelsen Marconini f. 23/5-1827. Jeg har laget noen printouts for deg hvis du vil gi meg din postadresse for jeg klarte ikke aa legge dem inn som lenke i digitalarkivet. Hvad er din interesse hos Marconini ? Lensmann Groenneberg skulle jeg gjerne visst litt mere om. Jeg har nesten daglig kontakt med denne familien i California, hvor jeg har vaert en rekke ganger. Jeg fant ogsaa en gang, farens, Ole Helmer Nielsens pene grav paa Bardu i Austre Moland pr.Arendal. Min e-post adr. er: helge.naess2@btopenworld.com { Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Helge R. Naess Skrevet April 18, 2005 Del Skrevet April 18, 2005 til G.K.Dale: jeg mente aa henvise til ditt innlegg 15, ikke 10. Sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Helge R. Naess Skrevet April 18, 2005 Del Skrevet April 18, 2005 Dale - jeg er helt surrete ikveld - ditt innlegg var jo nr. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Linda Østby Skrevet April 19, 2005 Del Skrevet April 19, 2005 Hei, jeg tar sjansen her.Det jeg vet er at Elling Olaves/Olaus Sivertsen er min tipp-oldefar, men er ikke så sikker på hvem som er min tipp-oldemor. Hun går under flere forskjellige navn som Helene Marie, Inga Marie, bare Inga eller bare Marie. Og her dukker det opp en MARTE MARIE MARCONINI Marriage 28 JAN 1876 Arendal Spouse: ELLING OLAUS SIVERTSEN FS/IGI Lenke Muligens I FT 00: Lenke. Denne siste lenken forstår jeg ikke noe av i det hele tatt. Hvem var foreldrene hennes? Og hva het hun egentlig? Er det noen som vet om det er hun som er mor til Elling sine 7 barn? Der i bl min oldemor, Gunda Sofie Sivertsen f 3 sep 1883 i Barbu. Håper jeg får napp denne gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tom Langer Skrevet April 19, 2005 Del Skrevet April 19, 2005 Heiog takk for alle innspill. Jeg har fått veldig mye informasjon som letter arbeidet betydelig. To oversiktskilder har spesielt vært nyttige:- www.talab.se En flott hjemmeside (Arvid Andersen, Lysekil) som gir mye interessant stoff om Marconini-brødrene og etterkommere- google / søk på Marconini Her fant jeg Bærøs oversikt over Jacob Marconinis etterkommere - fra 1800 og fram til nåtid. Et kjempearbeide som er nedlagt her - av stor nytte for meg, men trolig også for andre.Tom Langer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest G K Dale Skrevet April 19, 2005 Del Skrevet April 19, 2005 Hei igjen,Det er vanskelig å slutte når en først begynner.Til innlegg nr 15 Helge R Næss:Jeg ser på en tidligere utskrift fra Mormonernes database at Karen Marconini står oppført med fødselsdato 4 juni 1861 så du har helt sikkert rett m h t årstallet. Det ser ut som om jeg har lagt inn årstall som står oppgitt i en folketelling.Jeg har konsentrert meg om linjene med etterkommere etter Marconini med håp om å finne svar på den uløste gåten vedrørende Italia. Jeg er selv etterkommer etter Inger Severine Abrahamsdatter søster til Fredrik Oluf Abrahamsen Marconini og er derfor nyskjerrig på om det er mulig å finne ut noe mer. Det var litt snedig at også kona til Fredrik Oluf het Birthe Marie, men regner med at det fremkommer av kirkeboken i og med at du har fødselsdatoen hennes. Fredrik Oluf hadde også en tante som het Berte/Birthe Marie (Fredriksdatter) f 21 okt 1814.Inger Helene som var gift med Frederich Marconini har jeg foreløpig ingen annen dokumentasjon om enn FT i 1801 hvor datteren til Styrmann Ole Hvidtr er 14 år gamle Inger Helene Olsdtr. Hans ektefelle er Barbara Helene Hansdatter Grønneberg. Hvis dette er Lensmann Hans Grønneberg så mener jeg det stod relativt mye om han i en bygdebok fra Larviksområde.Til innlegg nr 18 Linda Østby:Helene Marie Marconini g 28 jan 1876 med Elling Olaver/Olaus Sivertsen har jeg ikke klart å plassere i min oversikt over etterkommere av Frederich Marconini. Jeg fant dem for noen år siden i Mormonernes database, men i og med at Elling Olaves er gift med Inga Marie i 1900 ble jeg usikker på om dette er samme ektefelle noe jeg forstår at du også er usikker på. Hvis det er samme Elling Olaus som bor hjemme i 1.ste Rde Arendal i 1865 tellingen kunne du kanskje sjekke ut at Helene Marie Abrahams som bor i 2dRode Arendal i samme folketelling ikke er den du er ute etter. (Hvis du ikke har andre tentative spor.) Navn som Helene, Marie og Inga er navn som ofte går igjen gjerne som dobbeltnavn, i flere linjer etter Frederich Marconini.Jeg syns forøvrig det er veldig viktig at hver og en som er etterkommer og som sitter med biter av en slektshistorie 'fra Italia' (og annet)prøver å nedtegne dette i detalj slik de selv har hørt historien selv om dette i utgangspunktet ikke synes å stemme med det som noen andre grener skal ha hørt. En liten detalj kan kanskje settes inn i en større sammenheng og bidra til å løse de mange spørsmålene som finnes. Forøvrig har mange etterkommere bare noen få setninger eller stikkord knyttet til Italia-historien å forholde seg til, men ser vi senere på det som finnes, ligger løsningen kanskje en dag rett framfor oss. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tom Langer Skrevet April 19, 2005 Del Skrevet April 19, 2005 Heija, jeg har skjønt en stund at det er vanskelig å stoppe. Og det må gjerne gå videre selv ikke jeg synes at de aktuelle vinklingene er interessante.En av dere kan imidlertid starte et nytt tema f.eks. med tittel Marconini. Her kan debatten utvikles i den retningen (og med den fordypning) som dere ønsker.Jeg takker iallfall for meg - og er takknemlig for mange gode og relevante bidrag.Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Øystein Bærø Skrevet April 20, 2005 Del Skrevet April 20, 2005 Hei på dere, jeg kommer litt sent inn i diskusjonen, mye interessant her.Jeg kjenner mest til etterkommerne etter Jacob Marconini, men har etter samarbeid med flere andre også registrert mange av Fredriks etterkommere.Når det gjelder yrket til Jacob Marconini (f.ca. 1763, d. 22.mars 1840) så omtales han i alle kilder jeg har sett som blikkenslager. Jeg har ingen skriftlige kilder som omtaler han som hverken skredder eller silkevever. Men at disse yrkene kan ha forekommet i andre grener av slekten kan man ikke utelukke, men dette vil foreløpig kun bygge på antakelser.Jacob og familien bodde i Prinsens gate 10 i Larvik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Vidar Larsen Skrevet April 20, 2005 Del Skrevet April 20, 2005 Here are a few more Marconinis that may be of interest to some. Dwelling: 35 Netherwood St Census Place: Hampstead, London, Middlesex Source 1881 British Census (CDs from Church of Latter Day Saints) Marr.Age Sex Birthplace. Elizabeth Marconini Wife (head) M 40 F Newcastle On Tyne, Northumberland, England. Antoni Fred. Marconini Son 7 M Newcastle On Tyne, Northumberland, England. Gustave A. Marconini Son 6 M Gronstad, Russia Harold Ernest Marconini Son 2 M London N.K. Middlesex, England. Elizabeth Hogg Stepdaughter 16 F Newcastle On Tyne, Northumberland, England. Jane Hogg Stepdaughter 13 F Newcastle On Tyne, Northumberland, England. James Hogg Stepson 12 M Newcastle On Tyne, Northumberland, England. William A Hogg Stepson 10 M Newcastle On Tyne, Northumberland, England.mvh Vidar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts