Gå til innhold
Arkivverket

[#29569] Erik Olsen Randen


Gjest Gunvor Tofte
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunvor Tofte

Jeg fant en Erich døpt 5.8.1804, faren er Ole Eriksen. Han er gift med Anne Halvorsdatter og er oppført som inderst under garden Brekken på Nord-Sel i 1801, med barna Anne 6 år, og Randi 2 år. Disse folka blir senere boende på en plass som heter Randen i nærheten av Selsverket. Denne plassen er iallefall oppført i denne grenda i 1865, og barna er kalt Randen når de blir konfirmert. Plassen er helt borte idag. De fikk flere barn , bl.a. en sønn Ellef som bor på randen i 1865.Hilsen Gunvor Tofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Tusen takk, Gunvor! Jeg gjorde en feil da jeg la inn dette innlegget så det har kommet 2 ganger. Det andre har jeg fått flere svar på og det har nr. 29484. Jeg er kjempeglad for din hjelp og vil søke videre på dette - det er jo absolutt en 'kandidat'. Tusen takk! Ha en fin dag! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Henning Eriksen

Jeg har ikke opplysninger om Erik Olsen, men i forhold til innlegget fra Gunvor vil jeg tilføye noen opplysninger jeg i annen sammenheng har fått fra hhv. Bygdeboknemnda for Våga og Norddalsarkivet: Angivelig samme Ola Eriksen (Geitsidun) er f. 07.02.1763 og gift 09.11.1794 med Ane Halvorsdatter f.05.10.1772. Stedet/Gården Randen benevnes også Bruranden og ligger i Sel. Ola Eriksens foreldre er Erik Olsen Geitsidun Marit Olsdtr.,gardbrukar i nordre Geitsidun, Sel. D.o. Ane's er Halvor Larsen f. ca 1730, d. ...12.1803 gift 30.04.1752 m. Randi Larsdtr. f. ca. 1732. Husmannsfolk under Brekken, Sel. Hilsen Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irene westen

Hei Knut! Tusen takk skal du ha! Bruranden ja! Her er det jo en kombinasjon av Randen og Bru. Kanskje det er derfor Brude kommer inn ved barnets konfirmasjon, eller kanskje det var en gård der som han hadde flyttet til. Lurer på hvordan jeg kan finne ut av denne saken. Hadde barn født utenfor ekteskap arverett? I tilfelle kan jeg kanskje finne det i skiftepapirer - hvis det var noe å skifte da. Ihvertfall - hjertelig takk! Mvh Irene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Henning Eriksen

Hei igjen! Kan dessverre ikke besvare dine spørsmål direkte, men vil allikevel tipse deg om denne linken: http://www.opa.no/vaagaa/ hvor du finner e-postadresse og telefonnumre til folk som muligens kan føre deg videre i søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

En teknisk feil gjør at start-innlegget er forsvunnet. Vi velger derfor å stenge for videre diskusjon i denne debatten. Et identisk tema med allerede påbegynt debatt finner dere i temanr: 29484 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.