Gå til innhold
Arkivverket

[#29570] Tysnes Prestegjeld Kirkebok Gåte

Gjest Gordon Collett
 Del

Recommended Posts

Gjest Gordon Collett

Johannes Olsson, født 1753 på Skorpetveit, Tysnes, og Susanna Olsdatter, født 1753 på Brandvik, Stord, bodde på Skorpetveit og hadde minst seks barn:Ola f. 1775Helga f. 1777Elling f. 1780Synneva f. 1782Ola f. 1787Kari f. 1792Fødsels året er hentet fra bygdeboken 'Tysnes Gards- og ættesoge' og folketellingen for 1801. I følge bygdeboken var alle barna født på Skorpetveit.Jeg prøver å bekrefte fødsels årene. Ved å lete på mikrofilmen av kirkeboken for Tysnes prestegjeld (b. 5 - 1762-1793 -  FHL INTL Film #0124769), fant jeg dåpsdato for Ola (Fest. 2nd Pascha 1775), Elling (Fest. Annunc. 1780), og Ola (4. p Trinitas 1787).Men jeg kan ikke finne noen av jentene! (Både gutte barn og jente barn var skrevet på disse sidene ellers.) At presten kunne ha glemt å skrive ned ett av barna, kan jeg tro, men ikke alle tre!Jeg tenkte at kanskje moren ville ha døpt dem på Stord og sjekket kirkeboken der. Jentene er heller ikke skrevet ned der.Har noen en teori om hvor de tre jentene kunne ha blitt døpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS VRI: Synneva dpt. 8/10 1782 Fjelberg krk. HO, far Johannes Skorpetvedt. Helge dpt. 14/9 1777 samme. Ikke funnet Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gordon Collett

Takk skal du ha! Det var interessant å se at de reiste til en av kirkene i Fjelberg siden Onarheim ligger så nærmt Skorpetveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Gordon.Eldste sønn til Johannes og Susanna var, som du nevner, Ola født 1775.Vet ikke om du har dette fra før, men ifølge notater jeg har gjort var Ola Johannesen Skorpetveit gift med Kari Johannesdatter Sør-Huglen (Sør-Huglo). En grein av mine forfedre kommer fra denne Sør-Hugloslekten. Min 3xtippoldefar Niels Johannesen Sør-Huglen var bror av Kari. Jeg har notert at Kari var døpt 21. mars 1783 og at Kari og Ola ble gift 24. juli 1807 på Fitjar, Stord. Ser av Tysnes bind 4 at Ola døde samme året og at Kari senere flyttet tilbake til Sør-Huglo.Jeg må spørre deg om du tilfeldigvis kjenner noe til Kari Johannesdatter Sør-Huglens forfedre? Det er umulig å bli klok på det som står i Stord Bygdebok. Jeg har hatt en liten mistanke om en mulig slektsforbindelse Sør-Huglo og Tysnes, men har ikke greidd å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gordon Collett

Jeg er enig i at Stord Bygdebok ikke har særlig gode opplysninger for Sør-Huglo i de tidlige årene. Grunnen kunne være at den sørlig halvdel av Huglo tilhørte Fjeldberg prestegjeld og ikke Stord prestegjeld. I tillegg var det ene bruket på Sør-Huglo ett krongods og det andre Halsnøy klostergods, slik at Kari og Niels sin slekt ville ha vært husmenn og dermed har mindre opplysinger i kirkebøkene og bygdeboken.Her er det jeg har om Ola Johannesen og Kari Johannesdatter:Name: Ola Johannesson SkorpetveitBirth: 1775 Skorpetveit, Tysnes, Hordaland, NorwayChristening: 17 Apr 1775 Skorpetveit, Tysnes, Hordaland, Norway (1)Marriage: 24 Jul 1807 Fitjar, Hordaland, Norway (3)Death: 30 Jul 1807 Skorpetveit, Tysnes, Hordaland, Norway (2)Burial: 23 Aug 1807 Tysnes, Hordaland, Norway (2)Father: Johannes Olsson Skorpetveit (1753-1841)Mother: Susanna Olsdatter Brandvik (1753-1803)—————————————————————————————Spouse: Kari Johannesdatter Sørhuglo————————————————————————————Birth: Stord, Hordaland, Norway——————————————————————————————Notes for Ola Johannesson Skorpetveit Source: Drange, Ernst Berge. Tysnes Gards- og ættesoge, vol 4, pg 654.Notes for Kari Johannesdatter Sørhuglo Source: Drange, Ernst Berge. Tysnes Gards- og ættesoge, vol 4, pg 654.Sources 1. Microfilm, FHL #0124769, Tysnes, Hordaland, Norway, “Norwegian Church Records.” 2. “Døde i Tysnes 1759-1816,” Norwegian National Archives, Digitalarkivet. 3. “Vigde i Stord 1725-1815,” Norwegian National Archives, Digitalarkivet.I tilleg har jeg ifra 1801 folketellingen for Fjeldberg, og Digitalarkivet databasene.:Name: Johannes Nilsson Sørhuglo——————————————————————————Birth: 1755 Of Sørhuglo, Stord, Hordaland, NorwayMarried: 11 Jul 1785 Stord, Hordland, Norway (1)( 2nd marriage)Father: NilsMother: Marta Johansdatter (1735-)Spouse: Brita Samsonsdatter Hysingstad———————————————————————————Birth: 1752 Hystad, Stord, Hordaland, NorwayChristening: 4 Nov 1752 Hystad, Stord, Hordaland, Norway (2)Father: Samson Johannesson HysingstadMother: Anna EriksdatterChildren1 M: Nils Johannesson Sørhuglo Birth: 17912 F: Anna Johannesdatter Sørhuglo Birth: 17933 F: Sønneve Johannesdatter Sørhuglo Birth: 17944 F: Guro Johannesdatter Sørhuglo Birth: 1797Notes for Johannes Nilsson Sørhuglo !Source: Norwegian Census of 1801 for Fjeldberg, transcribed by the Historical Institute of the University of Bergen, Internet version.Notes for Brita Samsonsdatter !Source: Norwegian Census of 1801, transcribed by the Historical Institute of the University of Bergen, Internet version.Sources 1. “Vigde i Stord 1725-1815,” Norwegian National Archives, Digitalarkivet. Record states that Johannes Nilsson was “enkemann.” The census also states that Brita is Johannes' 2nd wife. 2. “Døypte i Stord 1725-1777,” Norwegian National Archives, Digitalarkivet.—————————————————————————————Jeg trekker den konklusjon at Kari var fra første ekteskap dersom Johannes Nilsson Sørhuglo f. 1755 er faren hennes. I 1801 folketellingen for Stord er det bare to Kari Johannesdatter i riktige alder (18). En er oppført som tjeneste pike hos familien til Nils Samsonsson Hysingstad, som er bror til Brita. Den andre står oppført sammen med sin familien på Uglenæs, Fitjar. Det er ingen Kari Johannesdatter med riktig alder i 1801 folketellingen for Fjeldberg.Er Nils, din 3xtippoldefar, samme person som Nils født 1791? Hvis dette er tilfelle, så har jeg mer opplysning om hans mor Brita Samsonsdatter som jeg kunne sende deg som GEDCOM file.Her er en del spekulasjoner som kan være vanskelig å bekrefte:Det er mulig at den overnevnte Johannes Nilsson er nevnt i Stord Bygdebok på side 810:“Frå 1750-åri og utetter er mange husmenn nemnde, men kva for eit plass kvar og kvar budde på, veit me ikkje. Dei er berre nemnde som husmenn på Træ eller Hugla-Træ.“Nils Åsmundsson budde på Træ i 1752. Han var gift med Marta Johannesdatter Tveit og hadde 4 børn. Men samstundes med han er nemnd ein Jens og ein Berge Eriksson i Huglatræ, og Gudmund Eriksson i Sørhugle træet. I 1760-70 åri er Åsmund Nilsson nemnt som husmann i Træ. Kona hans heitte Mari Olsdatter Skeie. Berge Nilsson, g.m. Kari Johannesdatter Sæbøe, og Johannes Nilsson, g.m. Anna Andersdatter Tveit er og nemnde som husmenn på Træ i dei åri og fram til hundreårsskiftet. Born hadde dei alle.”Tidsrommet passer for Johannes Nilsson, gm Anna Andersdatter Tveit som første kone, til å være den samme Johannes Nilsson som står i 1801 folketellingen. “Digitalarkivet: Vigde i Fjellberg 1739-1804” har: U.k. Johannes Niels. Hugletræet og Pigen Anne Andersd. Tvedt trolovet: 26-12-1782 og viet: 21-04-1783 Utfra denne teorien, måtte Anna Andersdatter ha dødd i tidsrommet mellom Mai 1783 og tidlig i 1785. Dette burde kunne bekreftes i kirkeboken. I alle fall, det finnes ingen Anna Andersdatter på Sør-Huglo i 1801.En mulig Johannes Nilsson (f. 1755 ifølge folketellingen) i FamilySearch Vital Records Index er: Johannes [Nielsen Hugletraet]       Christening: 20 Mar 1757 Place: Fjelberg, Hordaland, Norway Parents: Father: Niels HugletraetSiden folketellingen har Marta Johansdatter oppført som mor til Johannes Nilsson, kunne Nils Åsmundsson og Marta Johannesdatter Tveit være foreldrene hans? “Digitalarkivet: Vigde i Fjellberg 1739-1804” har: EM. Niels Østmundsen Hugletræet og E. Marte Johans. Tvedt trolovet: 05-02-1764 og viet 05-08-1764 Utfra dette stemmer det ikke at Niels og Marte var foreldre til Johannes, siden Johannes Nilsson var født 1755. Kanskje Niels var faren hans og Marte Johansdatter stemoren selvom folketelling sier hun er “Mandens moder.”Var alle de tre Nils-sønnene som bygdeboken nevner - Åsmund, Berge og Johannes - barn av Nils Åsmundsson med en ukjent første kone?To spørsmål til deg:Har du kilden som viser at Kari Johannesdatter og Nils Johannesson er søsken? Kunne de være halv-søsken?Jeg fant en dåpsdato for en Kari Johannesdatter den 21. mars 1783 i FamilySearch’s Vital Records Index for Fjelberg prestegjeld, som bare gi farsnavnet Johannes Nilsen, men ikke oppholdssted. Er dette det du henviser til? Har du sett hele opptegnelsen i selve kirkeboken, og er bostedet til faren skrevet der? Hvordan vet vi at dette er Kari Sørhuglo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Takk for ditt interessante svar. Denne Sør-Hugloslekten kan være ganske forvirrende å granske i, på grunn av de mange nokså like navnene, ikke minst Nils og Johannes som stadig går igjen. Du har rett i at det i en viss grad kan bli spekulasjoner om slektskapet mellom de forskjellige. Jeg brukte noen dager i fjor til å gå gjennom kirkeboken for Fjeldberg. Også der er der hull, fordi enkelte årganger mangler. Jeg har notert meg alle navn i kirkeboken som har referanse til Sør-Huglo og deretter forsøkt å finne sammenhenger for å komme videre fra den sparsommelige informasjonen i Stord Bygdebok.Ved dåpen i 1783 er Kari oppført som datter av ''Johannes Nielsen Hugletræet''. Anne, døpt 2.mai 1784, er oppført som datter av ''Johans Hugletræet''. Anne er også funnet som død 4 uker senere, 28. mai. Under ''Døde'' finnes for 30. april 1784 ''Anne Andersdatter Hugletræet''. Hun er sannsynligvis død i barsel og babyen er så blitt oppkalt etter sin nylig avdøde mor. Dermed er det vel klart at Anne Andersdatter også er Karis mor, ettersom Johannes Nielsen Hugletræet og Anne Andersdatter Tvedt (Tveit, nabogården til Sør-Huglo) ble trolovet 26. des. 1782 og gift 21. april 1783.Som du nevner, ble Johannes deretter gift med Brita Samsonsdatter Hystad (Hysingstad, Stord) 11. juli 1785 (ref DA Vigde i Stord 1725-1816). I kirkeboken for Fjelberg finnes Samson som døpt 16. sept. 1786 som dette parets første barn, med far ''Johannes Nielsen Søre huglen''. Neste barn var Niels, døpt 16. jan 1789, sønn av ''Johannes Nielsen Hugle-Træ''. Niels ble gift med Marta Johannesdatter (ukjent fødested) og dette paret er mine 2xtippoldeforeldre. De var husmannsfolk på Træet under Sør-Huglo og flyttet i 1816 til gården Ørke i Skjold, Rogaland, og denne gården er fortsatt i slektens eie. Johannes og Brita fikk ytterlige 3 barn, Anna f. 1790, Synneve f. 1793 og Guro f. 1796.Kan derfor bekrefte at Kari f. 1783 og Niels f. 1789 må være halvsøsken, i og med at de har forskjellige mødre. Jeg oppfatter det slik at det er dåpsdato for Kari som er 21. mars, ikke fødselsdato. Deres felles far Johannes mener jeg må være den som i kirkeboken for Fjelberg er nevnt som døpt Dom Lætare 1757, som sønn av ''Niels Hugletræet''.Og hvem er så denne Niels Hugletræet? Han er nok den Nils Åsmundson som er nevnt i Stord Bygdebok, gift med Marta Johannesdatter Tveit (Tvedt). I kirkeboken for Fjelberg finnes en troloving 5. febr. 1764 mellom ''Enkemand Niels Østmundsen Hugletræet'' og ''Enke Marte Johansdtr Tvedt''. Dette paret har så fått barna Kari døpt 21. april 1765 (far: Niels Hugletræet), Engel døpt 22. mai 1768 (far: Niels Hugletræet), Johannes døpt 22. des. 1771 (far: Niels Hugletræet) og Helga døpt 1. okt. 1775 (far: Niels Sørhugletræet). Niels har som vist ovenfor vært gift før og jeg har allerede nevnt at sønnen Johannes Nielsen Hugletræet var døpt i 1757. Hvem Niels var gift med vet jeg ikke, men mitt tips er at hans første kone het Kari. Fra mine funn i kirkebok for Fjelberg mener jeg at barn fra dette første ekteskapet var Østmund/Åsmund f. ca 1743, Berge/Børge f. ca 1749, Guri døpt 6. mars 1754 og min 3xtippoldefar Johannes døpt 1757.Men her stopper det for meg. Hvor kom denne Niels Østmundsen/Åsmundsen Hugletræet fra? I kirkeboken er nevnt under ''Døde'', 10. mai 1792, ''Hmd Niels Ostmundsen Huletree 75 aar''. Hans fødselsår skulle derfor være ca 1717. Men så langt tilbake går ikke kirkeboken og jeg har heller ingen andre kilder som kan fortelle noe mer om denne slektsgreinen. Jeg har tenkt på om hans slekt muligens kom fra en av naboøyene, som f.eks Tysnes eller Stord. Har du noe informasjon her??Håper ellers at det jeg har nevnt ovenfor er godt nok svar på ditt spørsmål om dokumentasjonen om foreldrene til Kari Johannesdtr Hugletræet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gordon Collett

Takk for forklaringen. Med Nils Åmundsen født ca. 1717, skulle en tro at første ekteskapet ville være etter 1734. Jeg kan ikke finne ett mulig første ekteskap for ham hverken i DA Vigde i Stord 1725-1815 eller i Vigde i Fjellberg 1739-1804. Siden du ikke har dåpsdato for Åsmund eller Berge, og mulig dåpsdato står ikke i VRI for Fjeldberg 1739-1822 eller i DA Døypte i Stord 1725-1777, tror du da at Niles Åmundsen flyttet til Sør-Huglo mellom 1749 og 1754? Det kan se slik ut. Da blir det vanskeligere å finne ut hvem han var! Har du fadderene til Guri f. 1754 og Johannes f. 1757? Kunne de gi opplysning om hvor Nils kom fra?Kunne:Nils Osmundsen og Karj Bergesdatter Trolovet: Dom. Jubilate 1744 og Viet: Dom. 7. Trinit. 1744 i Kvinnherad (DA Trulova og vigde i Kvinnherad 1710-1753)være Nils Åmundsen født ca. 1717?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H Skibenes

I bygdesoga for Kvinnherad, bd.4, side 170,under Røssland fann eg:Berge Nilson (står ikkje kvar han er frå)g.mHelga Monsdatter Røssland (1678-1759)LenkeDei hadde dotter Kari (1714-) g.m. Nils Åsmundson, husmann på Træ, S.Huglo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Elin: Takk for dine nye opplysninger. Ditt funn i Kvinnherad bd 4 er vel et bra bevis for at Nils Åsmundson Hugletræet var gift med en Kari i sitt første ekteskap. Jeg skal få lånt boken på biblioteket i neste uke og bli bedre kjent med denne nye slektsgreinen. Navnene Berge, Helga og Kari dukker stadig opp hos etterkommerne av dette parets sønner Åsmund/Østmund, Berge og Johannes.Gordon: Ifølge kirkebok for Fjelberg ble ''Ostmund Nielsen Ugle-træet'' konfirmert Dom. Qvasimod.1761 (1. sønd. etter påske). I hans tilfelle er ikke alderen nevnt, men når du nå har hjulpet meg til å finne bevis for at hans foreldre ble gift i 1744, kan vel Åsmund har vært ca 16 år ved konfirmasjonen, og født ca 1745.I Kvinnherad bd 5, som jeg tidligere har gått igjennom, fant jeg Åsmunds bror Berge Nilson Huglo som født 1749 og død 1824, gift med Kari Johannesdotter Øvre Sæbø, Halsnøy. Denne slektsgreinen har jeg fulgt fremover mot vår tid og det er ganske artig å se at navnene Nils og Johannes har gått igjen i generasjon etter generasjon, akkurat slik som det har gjort i min egen slektsgrein (etter Johannes Nielsen Hugletræet f. 1757).Jeg har ikke funnet Åsmund eller Berge som døpt i Fjelberg. Om det skyldes slurv fra presten eller om familien på det tidspunktet bodde et annet sted, f.eks. i Kvinnherad, vet jeg ikke. Guri finnes som døpt 6. mars 1754. Faddere er ikke nevnt. En annen sak er at Berge-navnet finnes fra før på Huglo, 14. april 1750 ble en Erik døpt som sønn av ''Berje Hugletræet''. Stord Bygdebok kaller han Berge Erikson i Huglatræ. Kan der være en slektssammenheng her?Ellers så gjenstår det å finne ut hvem far til Niels Åsmundsen/Ostmundsen Hugletræet f. ca 1717 var. Kan ikke se av Stord Bygdebok under Huglo at Åsmund/Ostmund og lignende varianter er et ''Huglo-navn''. På et eller annet tidspunkt (midt på 1700-tallet??) kan hans slekt ha kommet dit. Det hadde vært interessant om noen som leser dette kunne gi en pekepinn på om Åsmund/Ostmund-navnet på denne tiden fantes andre steder i regionen, i Kvinnherad, på Tysnes, på Stord osv??9. sept. 1789 var Sorenskriver Søren Schiødz tilstede på gården Tveit (Tvedt) på Huglo i anledning registrering av boet etter avdøde Anders Ellingsen Tvedt. Jeg har fra den nåværende eieren av Tveit fått en kopi av avskrift som er gjort av sorenskriverens registrering. Som arvinger er bl.a. nevnt: ''Afdød Datter Anne Andersdatter som var gift med igjenlevende Johannes Nielsen Sørhuglen, i hvilket Ægteskab hun har efterladt sig en Datter, nemligen Umyndig Datter Kari Johannesdatter Sex Aar gammel, for hvem er indsat til Formynder Johannes Nielsen Huusmand på Pladset Sør Hugletræet under Gaarden Sørhuglen''. Dette er altså Kari som ble gift med Ola Johannesen Skorpetveit, og dermed er vi tilbake til utgangspunktet for denne interessante diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gordon Collett

Elin: Det var flott å lese det du fant. Takk skal du ha. Det er alltid moro å finne ut at en teori er riktig. Jeg har en videre teori for Magne. Han vil sikkert sette pris på om du kunne se i Kvinnherad bind 4 igjen, under Bjelland, dersom det som står nedenfor er hans familie.Magne: Takk for ytterligere innformasjon og bekreftelse om hvem Kari Johannesdatter Sørhuglo var. Her er en annen ide om slekten din som du kan sjekke:I DA Manntal 1701 for Søndre Bergenhus amt, står bare 23 Åsmund (funnet ved å søke etter alle fornavn some inneholder “mun”, og velge Aasmund, Osmund, osv.). Aasmund var ikke et særlig vanlig navn. Ikke alle har patronymic, men finner det interessant at det bare er en Nilsson og han er i Kvinnherad.Under Bielland gård, Kvinnherad, står det:12075 Nils Osmundsen Bielland 53 ops Qvindherrit12080 Lars Nilsen Bielland 11 sønn hieme Qvindherrit12081 Aasmund Nilsen Bielland 7 sønn hieme QvindherritKunne Aasmund (født 1694; 7 år gammel i 1701; og 23 år i 1717) være far til Nils Åsmundson f. 1717? Kanskje Bielland gård vil være ett sted å lete.Siden det ikke er noe informasjon om bosted for Nils under vigde i kirkeboken, kanskje var han fra Kvinnherad og bygdeboken gir bosted der han døde, ikke der han ble født. Jeg har ofte sett at det er tilfelle. Selvfølgelig er det også mulig at Nils vokste opp på Sørhuglo, ble gift og bodde med svigerforeldrene noen år (til etter de to første barn hans ble født), og da flyttet tilbake til Sørhuglo for å overta husmannsplassen til faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gordon Collett

I DA Trulova og vigde i Kvinnherad 1710-1753 står:Lars Nilsen Bielland og Guraa Nilsdatter Trolovet: Dom. 2. p. Trin. Viet: Dom. 6. p. Trinit. 1714 HusnesogOsmund Nilsen og Guraa Heinesdr. Trolovet: Dom. 24. Trin. 1716 Viet: Dom. 2. Advent 1717 Husnes(Var de trolovet mer en ett år eller var dette så tidlig at årstallet skiftet 1. Advent isedenfor 1. Januar?)I DA Manntal 1701 for Søndre Bergenhus amt står det:Heine Bielland 40 ops QvindherritAslach Heinesen* Bielland 4 sønn hieme QvindherritSiver Heinesen* Bielland 2 sønn hieme QvindherritHåper dette er din slekt, Magne. Lykke til med å bekrefte det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Denne debatten har vært veldig fruktbar for mitt vedkommende. Uten den hjelpen som Elin og Gordon har gitt meg i innleggene foran, hadde jeg ikke funnet de interessante trådene som dere har vist meg. Jeg har i dag lånt Kvinnherad bd 4 og såvidt begynt å se på det som dere har påvist under Røssland og Bjelland. Det ser ut som der både er feil og uklarheter i boka og disse må jeg se nærmere på.I løpet av noen dager vil jeg derfor komme tilbake, men da velger jeg å åpne en ny debatt i DA, angående mulige slektsforbindelser mellom Sør-Huglo og Røssland/Bjelland i Kvinnherad. Jeg synes for det første ikke det er riktig at Gordons etterlysning om Tysnes-slekt skal bli fullstendig ''overtatt'' av meg. Dessuten tror jeg vi alle er tjent med at brukere av DA som evt senere har behov for å søke etter stikkordet ''Huglo'', kan finne denne tråden uten å gå omveier. Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.