Gå til innhold
Arkivverket

[#29573] Gratisbilder av emigrantskip?


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Ønsker tips om nettsteder hvor gratise bilder/tegninger av eldre emigrantskip er å finne.Har funnet endel på følgende sider: 'The Ships List', 'Norway Heritiage' og 'Ellis Island'. Men det er forhåpentligvis endel nettsider jeg ikke har funnet. Er også intressert i gratisbilder av fartøyer emigrantene nyttet for å komme seg til Danmark, Tyskland, England o.l., i de tilfeller overfarten startet derfra. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Du sier ikke hva gratisbildene skal brukes til, vær klar over at ikke alle bilder du finner på nettet nødvendigvis er gratisbilder, det kommer an på hva du skal bruke dem til. Det finnes mange gode bilder publisert i bøker så vel som på nettet. På Sjøfartsmuseet i Olso finnes det et godt bibliotek og en bra bildesamling. World Ship Society har også en stor samling bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Bildene er stort sett til eget bruk. Flere søsken av mine besteforeldre utvandret. Likeså mange onkler, tanter, søskenbarn o.s.v. av disse igjen. Er derfor på jakt i bilder/tegninger av fartøyere de reiste over med.Er klar over det knytter seg opphavsrett til endel slike fotografier. Vil derfor ikke gjengi disse i noe slektshefte. Men å lagre på egen PC, samt skrive ut for å ha i private ringpermer strider nok ikke med opphavsretten.Likeså er det nok lovlig å gi nettadressen videre til intresserte. Tar som et ekdempel:Har nettopp hjulpet en amerikaner med å finne hvor hans oldeforeldrene utvandret fra. Fant ad omveier ut de hadde reist med Baldur fra Oslo til Fredrikshavn 29.apr.1880. (Baldur hadde dette året flere turer Oslo - Larvik - Fredrikshavn - Copenhagen, via Drøbak, Moss og Tønsberg).Fra Fredrikshavn tok de toget til Bremen, hvor de gikk ombord i S/S Satier. Ankom N.Y. 15.mai. Har lykkes meg å finne skipets ruter, tonnasje, rederi og hvor hun ble bygget. Intet bilde.Finner jeg gratis bilde, hadde jeg tenkt sende over nettadressen. Eller også vist han dette bildet hvis jeg får anledning til å treffe han på deres norgesbesøk til høsten. Nå vet jeg rederi, samt verft sistnevnte fartøy ble bygget. Men er som sagt på utkikk etter gratis materiale, da jeg ikke vil ta bry meg med med å rette spørsmål til disse.(Eksisterer kanhende ikke i dag). Ei heller betale i dyre dommer for eventuellt bilde. Opplyser at jeg kun er en amatør som aldri har tatt en krone for å hjelpe andre. Blir heller hundrevis i utlegg, og er nødt til å passe på at hobbyen ikke blir altfor kostbar. Nok om det siste. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vel, er du sikker, så har du vel også rett. Men jeg vil tillegge at S/S 'Salier' ankom NY 15. mai 1880. (Fra Bremen).Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hjertelig takk!Jeg burde ikke vært så skråsikker, og skulle pusset brillene bedre. Du har rett! Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker nok en gang!. (Nå får også amerikaneren se 'Den store og prægtige dampbaad', som forfedrene reiste fra Bremen med). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.