Gå til innhold
Arkivverket

[#29575] Daniel Meltzer, nevnt i et skifte i Nordland 1736


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Søker opplysninger om en Daniel Meltzer. I et skifte i 1736 etter Arent Arentsen, Molie i Beiarn nevnes blant andre gjenstander ”to sølvbæger, det ene merket Daniel Meltzer. Har søkt på Meltzer (Google) og funnet en Friedrich Meltzer som tegnet det norske flagg. Lenke Videre på FS har jeg funnet en Friderich Meltzer døpt i Korskirken i Bergen i 1718 (står 1817 som må være en trykkfeil?) og begravet samme sted 1760.(Passer bedre i tid enn han som tegnet flagget, men det er kanskje en sammenheng mellom disse to). Sistnevnte Fr. Meltzers forelre er Driderich Clamer Eberhard Meltzer g m Anna Hammerchen. Men jeg finner ingen Daniel Meltzer. Kan han være den som har laget begeret? Lurer også på om dette navnet kan peke på en forbindelse til Meløy eller andre steder på Helgeland. Skulle gjerne ha hatt opplysninger om denne Daniel Meltzer hvis de finnes. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Finner 3 Daniel Meltzer f. i Sachsen på FS. Alle 3 født i 16.... En av dem kan vel kanskje ha flyttet til Norge, eller som du nevner kanskje gullsmed. Sølvbegeret kan jo ha gått i arv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk til Berit. Jeg tror ikke jeg finner ut av dette - har søkt gjennom digitale arkiv for Bergen da det er en rekke Meltzer der, men uten resultat. Derfor streifet den tanke meg at navnet rett og slett kunne være et slags stempel. Jeg vet ikke om dette var vanlig før i tiden. Med trafikken mellom Bergen og Hansabyene er det ikke utenkelig at et beger produsert i Sachsen kunne finne veien til Nord-Norge i jektefartens tid. Har forsøkt å finne ut av dette før - med andre ord en vrien nøtt. Kanskje har noen greie på sølv og stempler så langt tilbake.V ennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Inger.Dette er kanskje et skudd i blinde.Jeg leter selv etter en Meisler.Navnet har blit tolket og skrevet på mange måter.Men mine aner kommer da fra Steigen.Søk på Meisler i arkivet og se om det er noen sammenfallenheter,der er 3 temaer angående Meisler.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Stor takk til deg Roar for opplysningene. Har sett gjennom diskusjonene i tema 29724 som er interessante.Men den Daniel Meltzer som jeg søker ser ut til å være en generasjon eldre enn den 'Daniel Meisler - født ca. 1771. Var Matros i 1801, bosatt i Holstveien hus 12 i Trondheim. Gift med Karen Olsdatter'. Skulle gjerne ha visst mer om han. Jeg hadde en følelse av at det var en tilknytning til Meløy (på grunn av andre opplysninger), men det kan likegodt være Steigen eller videre nordover og at dette igjen fører til Trondhjem og siden til Bergen. Ser at det finnes en bok som heter: 'Optegnelser af familien Meltzers stamfader i Norge Clamer Eberhard Meltzer og hustru Anna f Hameken. Kria. 1889'. Jeg vil bestille den å se hva jeg får ut av dette. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Prøver også å søke i NSTs: www.genealogi.no oversikt, men siden er ikke tilgjengelig for øyeblikket ser det ut til. Man får prøve de muligheter som finnes. Takker alle for respons. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.