Gå til innhold
Arkivverket

[#29580] Marthe Gregoriusdatter fra Tveranger i Sogn og Fjordane

Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei!Trenger hjelp først å fremst for å finne ut av hvor Tveranger er? Finner ingen gårder som heter det,så jeg regner med at det går under noe annet. Er ute etter når Marthe er født og død + hennes foreldre. Hun var gift med Anders Jensen senere Tveranger f. 1779Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS, må sjekkes: Anders Jensen 19 år, far Jens Hansen, ble gift 14/2 1801 Vordahl, Fjaler SF med Martha Gregoriusdt. 38 år, foreldre Gregorius Iversen og Dorthe Trolsdt.Barn: 1)Peter dpt. 20/6 1802 Vordal, Fjaler SF. Gift 1/1 1827 Vaardal, Fjaler med Dorthe Carina Berentsdt.(17) Berent Olsen og Inge Sørensdt.---2)Dorthe Margrete dpt. 6/3 1806 Vordal, Fjaler. Gift 22/5 1825 Waardal, Fjaler med Hans Amundsen (22)---3)Anne dpt. 11/4 1807 Vordal, Fjaler.---4)Lovisa dpt.19/6 1808 Vardall, Fjaler. Gift 17/8 1827 Vordal, Fjaler med Cornelius Nielsen (21) Niels Ottesen og Johanne Andersdt.---5)Karen Helena dpt.19/12 1809 Vordahl, Fjaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Tveranger finn ein i dagens Solund kommune. Garden er nemnd i bygdebøkene for Solund, så eg kan sjå kva som står der om du ikkje allerede har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Berit!Du har virkelig stått på.Takk for hjelpen.Gisle, jeg har ikke stte i bygdebøkene fra Solund,så det ville være kjempeflott om du gjorde det.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Har dessverre hatt det travelt dei siste kveldane så eg har ennå ikkje fått sett på kva som står i Solund Bygdebok. Men mine eigne ”slektsdata” har eg liggande og der fann eg at eg hadde lagt inn følgande:Den Gjert Olsson Øn som du nemner i - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=29510&sok=waler&startnr=&antall=&spraak=>Lenke - var gift med Anne Andersdtr. Tveranger (1798 Lenke - 1891).Anne har eg notert skal vere dotter til Anders Jørgensson Tveranger, f. ca. 1763 Rønneset (Rønset?), d. 1858 Tveranger og kona Marthe Gregoriusdtr. Hovland (Askvoll), f. ca. 1759 Kiberg (?), d. 1814 Tveranger.Eg har ikkje funne noko meir omkring deira opphav.Som vi ser av FT1801 Tværang i Evindvig har Marthe vore gift ein gong før. Dette giftet stod i 1788, med ein Ole Ludvigsen (skifte etter han: Lenke). Skifte etter Marte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei igjen.Omsider har eg fått sett litt i bygdebøkene eg har liggande heime.Opplysningane under er basert på info henta frå Solund Bygdebok, G.nr. 32 Tveranger, Askvoll Bygdebok, Hovland og Hyllestad Bygdebok, Rønset:Martha Gregoriusdtr. f. Kiberg (Folkestad står det i Solund-boka, men det rette skal nok vere Hovland, Askvoll). Ifølge dødsalder skal fo vere f. 1758/59, d. 1814 (56 år).Ho vart g. I. m. enkemann Ola Ludvigson Sæle, f. 1730(?), d. 1791 (”over 60 år”). Dei fekk to born, ref. FT1801.Dei hadde også ei tenestejente hos seg, Kari Gregoriusdtr. (truleg ei eldre søster for Martha)Ho gifte seg att i 1791 med Anders Jørgenson Rønneset, f. 1763 Rønset, Hyllestad sokn, Hyllestad, d. 1858 (85 år). Dei hadde 6 born. Ifølge Hyllestad boka skal Anders vere f. 1774. Foreldra var Jørgen Gunnarson f. 1742 Gallefoss, Guddal, Fjaler og Anne Andersdtr. Rønset, f. 1735 Berge, Hyllestad, d. 1815.Foreldra til Martha G. var Gregorius Gregoriusson Kalstad, Guddal, Fjaler, bst. Hovland, Askvoll, f. ca. 1728, d. 1806 (78 år) og Ane Halvorsdotter Kiberg (Hovland), f. 1734, d. 1783.Far til Gregorius, Gregorius Olsson Kalstad, d. 1763 (73 år), kom til Kiberg (Hovland) som enkemann og gifte seg 1743 med Synneve Andersdtr. Øen, Hyllestad, d. 1759 (71 år).Ane Halvorsdtr. var dotter til Synneve Andersdtr. og hennar første mann Halvor Knutson Kiberg (Hovland), d. 1741 (52 år, drukna).NB! Eg har ikkje tatt med alle giftarmåla som er nemnde i bygdebøkene om desse personane, men er det ønskelig kan eg heller sende det pr. e-post.-- Eg er elles interessert i info om opphav til Jørgen Gunnarson og Gregorius Olson (og kven var første/forrige kona hans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Gisle!Takk for kjempejobb!!! Dette hjalp meg godt på vei. Hvis du har tid vil jeg gjerne ha resten av familien. Som sagt takk! Min mail adr.:w.waler@online.noWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Til Gisle: Opphav Jørgen Gunnarson: Gunnar Jørgensen Kalstad (1711-1783) og Anne Endredtr. Gallefoss (1719-1773). Foreldre Gunnar Jørgensen: Jørgen Markvardsen Kalstad (1669 - 1742) og Ragnild Olsdtr. Far Jørgen Markvardsen: Markvard Søffrensen Kalstad. Dette er funnet i Fjaler Bygdebok. Foreldre Anne Endredtr: Endre Olsen Gallefoss (1679-1738) og Karen Hansdtr. Aven (? - 1742).Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk for opplysningane Bent. Så det var Kalstad-opphav på både Martha Gregoriusdtr. og Anders Jørgenss.M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Wenche Waler

HEI !En stor takk til dere alle for mange fine innspill og mye bra informasjon. Har ikke fått takket dere før,da jeg har vært bortreist en tid.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.