Gå til innhold
Arkivverket

[#29588] Navn på Hornesgårdene i Skjeberg , hvem skjuler seg bak disse navn


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Jeg undres hvem disse Hornesgårdene er 'oppkalt' etter, som i dag ikke brukes.I 1344 står det : Erlend-Hornes og Lofts-Hornes.I 1373 : Sjøfar-HornesSå er det : Kaare-Hornes fra ?Noen som vet noe om dette ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar
LenkeKan det dreie seg om å skille brukene på Hornes fra hverandre ved å knytte det særskilte bruket til den samtidige brukeren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rita Hole

Takk for svar Kristian !Jeg fant av 'lenken' at gården Bustgaard også har tilhørt Hornes: Buts-Hornes av mannsnavnet Butr fra Island.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor  Waler Iversen

Rita :)Fant du noen gang ut noe mer om Trond på Holter/Hvam (Henu) var sønn av en Sæbjørn?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Rigmor(4) Beklager,har ingen sikre kilder, desverre !Jeg prøver å finne ut av Hornes og tilhørende gårder og hvem som eide/bodde på dem, siden noen av mine aner hadde tilhold på disse gårder. -Jeg bor i Ullerøy,så jeg har disse gårder i min nærhet (men det hjelper ikke stort).Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.