Gå til innhold
Arkivverket

[#29591] JENS CATLEJONS FREDRIKSEN, f 1841 i Vågå

Gjest Jan Dahle
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Dahle

Jens CATLEJONS Fredriksen var sønn av inderste Fredrik Jakobsen fra Nedre Dahle i Sel (f 1808) og Johanna Olsdatter Dille fra prestegarden i Norderhov (f 1805). I kirkeboka fra Vågå er sønnen oppført med dette navnet CATLEJONS. Hva skal det bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg tror det er en 'anglisert' variant av det franske navnet Chatillon.Som du kanskje vet, så hadde denne Jens Catlejons Fredriksen en onkel (morbror) ved navn Jens Chatillon Dille.Mer om Dille-slekten som vissnok er av fransk opprinnelse, kan du lese om bl.a. i tema nr. 3678, 15378 og 22046 her på brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ved søk på Chatillon Dille kommer blant mange andre sider for eksempel denne linken opp:Lenke en side med informasjon om hugenotter og med hugenot-korset øverst. Bare nevner dette som en kuriositet. Vennlig hilsen IEPS Finnes det flere opplysninger om denneRørosfamilien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en bygd (svensk by) som heter Dille i nærheten av Østersund.Jeg var inne på Anbytarforum, søkte på Chatillon, og frem kom Erik XIV's stamtavle med en dronning av Ungarn Agnes de Chatillon-sur-Loing på 1100-tallet. Kuriositet?Folk av Dille-familien på Røros var vanlige gruvearbeidere.Vel - jeg er lydhør om Dille-familiens franske avstamning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Jeg leste nettopp en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST) bind XXIX side 61-63 som heter 'Folk på vandring'. Denne artikkelen er om slekta Dille på Røros. Hovedpersonen i artikkelen er Ole Olsen Dille som forlot Røros, ble skoleholder på Norderhov, hvor han giftet seg med Marie Paulsdatter. Sammen forlot de Norderhov og endte opp i Vågå, hvor Ole ble klokker. Det står videre at Marie sannsynligvis var av fransk ætt. Farfaren til Marie Paulsdatter het ifølge artikkelen 'Jean Catle Jean', men det er knyttet stor usikkerhet til ham...Det står at det er uvisst hvor den første 'Dille' kom fra, men at det gjettes på enten Sverige eller Tyskland. Jeg anbefaler at denne artikkelen leses! Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.