Gå til innhold
Arkivverket

[#29602] Jens Pedersen Nedre Frei, Frei på Nordmøre, ca. 1693-1746. Opphav?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jens brukte halvparten av Nedre Frei sammen med svogeren Kornelius Olsen. Jens nevnes på Frei fra senest 1733. Det året var Jens Frei fadder for Ole Jacobsen Freis barn Rannei. Det er ikke mulig å se ut fra skattelister og matrikler når Jens kom til gården. Jeg har ikke funnet vielsen til Jens Pedersen og Kari Olsdatter (som var fra Frei).Jens og Kari Olsdatter hadde i hvert fall disse barna:1) Peder dpt. 1. p. Påske (5/4) 1739, Kvernes. Mor: Kari. Faddere: Fredrik Or, Aksel Bjerkestrand, Auden Larsen Bjerkestrand, Ole Freis kv. Gjertrud, Fredrik Bjerkestrands kv. Lisbeth, Ane Pedersdtr. Frei (Frei: Intr. Jens Fredøes kv. hvis barn er døbt udi Qvernes kirke 1. søndag efter Paaske). Peder levde 1746, men var død innen 1763.2) Beret dpt. 1. adv. (3/12) 1741, Frei. Faddere: Lorens Flatset, Robert Øvre Frei, Mad. Williams, Margrethe Messel, Ole Freis kvinne.3) Robert dpt. Dom. Miserc. (12/4) 1744, Frei. Faddere: Amund Kvitnes, Frans Severin, Jon Øvre Frei, sersjant Mus' kv., Ingeborg Kvitnes. Robert gift med Ane Fredriksdtr. Bjerkestrand (1752-1826). De bodde på Nordgarden, Bjerkestrand.Det var skifte 22/9 1746 etter Jens Pedersen, fol. 879b (HF-1801). Enkens verge var Iver Andersen, som hun tenkte å gifte seg med. Barnas verger var Aksel Bjerkestrand og Ole Jonsen Or. En interessant opplysning er følgende: Knut Pedersen og Beret Pedersdtr. hadde gjort fordringer i boet, og de skulle også få utlegg for dette, men enken hadde et motkrav mot dem 'for utlagt liktøy til deres sal. moders lik med videre'. Dette kan tyde på at Beret og Knut var søsken til Jens, og at deres felles mor må ha dødd mens Kari og Jens var gifte. Kan hun ha bodd hos dem på Frei?Det er i hvert fall sikkert at Jens hadde en bror Knut, for Knut Pedersen Smedneset var verge for den avdøde broren Jens' barn på skiftet 2/7 1763 fol. 851 (HF-1803) etter Iver Andersen Frei, Karis 2. ektemann. Knut er ikke nevnt i Freiboka blant barna som arvet Peder Fredriksen Møst i 1746, og det betyr at den Jens der ikke er identisk med Jens Pedersen Frei (som gårdshistorien for Frei går ut fra).Knut Pedersen Smedneset er litt gåtefull. I ekstraskatten for 1762 og 64 bor denne familien på nr. 104 Smednes i Kvernes, Kornstad sogn, Meks tinglag: Selveier Knut Juul og hustru. Han het Knut Hansen Juul og var gift med Elisabeth Christoffersdtr. Femmer. De bodde på Smedneset så tidlig som 1755. Andre er ikke nevnt. Familien Juul må ha bodd på Smedneset fra senest slutten av 1600-tallet: Jens Hansen Juul fra Sogn i Tingvoll ble gift 1678 med Marit Hansdtr. Kvalvåg, og de slo seg til på Smedneset (se Eideboka bd. II s. 133). I 1753 giftet en Knut Pedersen Vogen seg med Valborg Andersdtr. Lille Sandøen i Kornstad. De bodde på Lille Sandøen langt ut i 1760-årene, i alle fall.Jeg har ikke funnet Jens Pedersen i 1701. Det er godt mulig at aldersangivelsen da han døde er satt for høyt, slik at han i virkeligheten er født etter 1701 - hvis han ikke er uteglemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDu hadde et langt innlegg, og det er lørdag kveld (uten å forklare det nærmere). Jeg forstår det slik at du søker Jens. Jeg er ikke lokalkjent på Møre, men jeg har en onkel på Averøy, så jeg mener å huske at Tingvoll ikke er så langt unna Frei.På FS fant jeg følgende 'kandidater':1)JENS PEDERSENChristening: 22 FEB 1691 Tingvoll, More Og Romsdal, NorwayFather: PEER J. EKREM2)JENS PEDERSENChristening: 06 MAR 1702 Borgund, More Og Romsdal, NorwayFather: PEDER PERSENMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, takk for respons. Foreløpig tror jeg kanskje han i Borgund ikke er så aktuell, men Ekrem er vel i dag en gård i Straumsnes. Noen som har tilgang til Straumsnes-bøkene og kan se etter om Jens er nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNår det gjelder Kari Olsdatter så vet du kanskje mer enn du skriver, men jeg fant en født på Kværnes som kanskje kan være den riktige?Kari Olsen OmsundBirth: About 1715 Kvernes, More Og Romsdal, Norway Mother: Synnove Haftorsen Gjengset Father: Ole OmsundSpouse: UnavailableMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Som jeg skriver, var Kari Olsdtr. fra Frei (altså gården nedre Frei). Hun var datter til Ole Endresen og Gjertrud Olsdtr. Opphavet til disse er ukjent. Kari var f. ca. 1700 og døde 1773 på Or, Frei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Skifta er gorde å ha.Det er skifte den 12/12-1732, s. 293, etter Peder Jonsen Frei (Fredøe, Tingvoll pr.bord tilhørende). Enka het Marit Knutsdtr. og de hadde 5 barn:1. Jens Pedersen, 17 år gl. f. ca. 1715.2. Knut Pedersen, 8 år gl. f. ca. 1724.3. Jon Pedersen, 6 år gl. f. ca. 1726.4. Anne Pedersdtr., 14 år gl. f. ca. 1718.5. Berit Pedersdtr., 1 1/2 år gl. f. ca. 1731.På barnas vegne møtte farbroren Oddmund Jonsen.Du skriver at Kari Olsdtr. var datter til Ole Endresen. Men dette kan ikke stemme.På skiftet den 20/1-1792, s. 438, etter de barnlause ektefolka Ouden Tronsen og Ane Olsdtr. på Sletnes i Gjemnes, se Gjemnes b. 1, s. 46, står følgende som hennes søsken:1. Broren Ole Olsen Hjorten.2. Broren Kornelius Olsen Frei.3. Søstra Barbro Olsdtr. Nastad.4. Søstra Marit Olsdtr. Ranem.5. Søstra Helena Olsdtr. Sæter.Her er altså ikke Ane Olsdtr. nevnt. Det kan være tre grunner til at hun ikke er nevnt i skiftet:1. Hun var uekte datter til Ole Endresen.2. Han var ikke datter til Ole Endresen.3. Både hun og barna var døde i 1792. Barna hennes etterlot seg ikke arvinger.Jeg har mest tro på nr. 2.Blir du noe klokere av dette?Det var kanskje et Smedneset ved Kristiansund, ikke det som ligger i Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk igjen, Jonny!Jeg hadde Kari etter Frei-boka, og har ikke vært våken nok med kontrollen når det gjelder henne. Til gjengjeld kjente jeg til Helene Sæter, som er en annen ane av meg, og som Frei-boka ikke hadde med. Jeg må nok lete annetsteds etter Kari, skjønner jeg.Skiftet etter Peder Jonsen Frei har jeg visst klart å overse, muligens fordi jeg trodde at min Jens Pedersen var betydelig eldre enn hva han er oppgitt som på skiftet. - Det er jo faktisk 22 års diskrepanse i forhold alder oppgitt ved begravelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil nå også tro at det kanskje kan være mulig å finne vielsen til Jens og Kari i en av kirkebøkene i distriktet. Det er jo nå mulig at de kan ha giftet seg så sent som i 1738/39. - Siden jeg tidligere antok at Jens IKKE var fra Frei (men at Kari var det), antok jeg også at de var gift innen 1733, siden Jens da opptrådte som fadder på Frei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Marit Knudsdtr., som var gift med Peder Jonsen Frei, var kanskje datter til den Knut Pedersen Frei og kone Anne Mogensdtr. som iflg. Freiboka var brukere på den andre halvparten av Nedre Frei 1680-88. Det var skifte etter ham i 1688, og da hadde de bl.a. en datter Marit. Alderen er ikke oppgitt på barna, men de bør ha vært små, dersom denne Marit skulle være identisk med hun som fikk barn så sent som rundt 1731.Enken giftet seg igjen med Jacob Nilsen, som er bruker i 1701. De fikk barn født i tidsrommet ca. 1689-98, og det taler for at det første kull barn ikke var så gamle, heller.Så hopper Freiboka helt frem til 1732, da en Ole Jacobsen gift med Marit Bottolfsdtr. var brukere på denne parten av Nedre Frei. Dette kan jo friste til å anta at Freiboka rett og slett har utelatt familien til Peder Jonsen og Marit Knudsdtr., siden det var skifte etter Peder nettopp i 1732. (Hvis ikke Peder og Marit var på Øvre Frei, som jeg ikke sitter med kopier på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er ikke noe som tyder på at Peder og Marit var på Øvre Frei, så da er de nok uteglemt fra Nedre i Freiboka.Ole Jacobsen gift med Marit Bottolfsdtr. var sønn til Anne Mogensdtr. i hennes 2. ekteskap med Jacob Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Du skriver: 'Ole Jacobsen gift med Marit Bottolfsdtr. var sønn til Anne Mogensdtr. i hennes 2. ekteskap med Jacob Nilsen.'Dette stemmer ikke. Ole Jakobsen var fra Nerduåsa i Gjemnes, se Gjemnes b. 1, s. 686. Der er ikke barna etter Jakob Gundersen og hans kone tatt med. De finnes imidlertid i et skifte den 22/6-1770, s. 505b i skifteprotokollen for Nordmøre etter sønnen Gunder Jakobsen på Furulia, se Gjemnes b. 4, s. 19. Der er alle søskena til Gunder Jakobsen tatt med, bl.a. Ole Jakobsen Frei.Så litt tilbake til skiftet den 12/12-1732. På enkas vegne møtte Ole Knutsen. Jeg skrev at farbroren het Odmund, men det rette må nok heller være Admund. Den 19 p. Trin i 1732 er bl.a. Aamund Freje fadder. Muligens er dette rette personen.I kirkeboka for Frei: 'Dom 10. p. Trin i 1732. Graff: S. Peder Freje, æt 50.' Det betyr at Peder Jonsen var født ca. 1682.Iver Andersen og enka Kari Olsdtr. gifta seg den 21 post Trin i 1746 (30. oktober). Da Iver døde den 28/5-1763, står det i kirkeboka at han var 52 år gl.På skiftet etter han er farbroren Knut Pedersen Siurneset ved Kristiansund verge kun for Berit Jensdtr. Her står det nok Siurneset og ikke Smedneset. Formynder for Gunnar Iversen f. 1748 var Jon Pedersen Fredø (Øver Fredøe). Verge for enka Kari Olsdtr. var Tosten Fredriksen Ohr.Kirkeboka for Frei, s. 689: Den 10. post Trin 1774: 'jordet Enken Kari Olsd. Fredøe død paa Ohr af Alderdom, gl. 73 aar.'Jeg tror ikke lista over brukere er komplett slik den er gjengitt i bygdeboka. Det er ennå masse som skjuler seg i kirkebøkene for Frei og ikke minst i skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk igjen for korreksjoner, Jonny. Jeg gjenga igjen opplysninger fra Frei-boka, hvor det åpenbart vrimler av feilslutninger. Hvis det kan være noen unnskyldning, så sitter jeg for tiden langt unna både skifter og kirkebok-kopier, så jeg får ikke kontrollert opplysningene på en stund.Jeg kjente til begravelsen til Kari Olsdtr. Det er vel grunn til å anta at aldersangivelsen er ganske misvisende for hennes vedkommende også, slik at hun muligens også er født nærmere 1715?Hvis det er riktig at Marit Knudsdtr. var datter til Knut Pedersen og Anne Mogensdtr. på Nedre Frei, så var kanskje den Ole Knudsen som møtte på hennes vegne i 1732 hennes bror? Hvis Freibokas opplisting er til å stole på (og det er jo slett ikke sikkert), så skal det ved skiftet i 1688 ha vært en sønn Ole, som i 1706 skal ha vært husmann på Kvalvik (som han skal ha oppgitt i en åstedssak om Bolga). Det tredje barnet til ekteparet skal ha vært Anne Knudsdtr.Freiboka lister opp følgende barn i ekteskapet til Jacob Nilsen og Anne Monsdatter, men oppgir ikke kilde: 1) Nils f. 1689, 2) Knut f. 1693, 3) Arnt f. 1696, 4) Jacob f. 1698 og Ole f. 1701. Denne siste var da altså IKKE gift med Marit Bottolfsdtr. Muligens hørte han heller ikke til søskenflokken? Det er jo mulig at han har blitt lagt til bare fordi han het Jacobsen og ble bruker på Nedre Frei (akkurat som Kari Olsdatter ble gjort til datter av Ole Endresen).Når det gjelder 'Smedneset' som skulle være 'Siurneset', må jeg trolig også selv ha lest feil, for dette skiftet har jeg kikket på i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I 1723 het brukerne på Nedre Frei: Amund, Peder og Ole.I 1701 var det: Jacob Nilsen 53 år, sønner: Nils 12, Knut 8, Arnt 5 og Jacob 3. Arnt Andersen (ikke 'Arntsson', som det står i Freiboka) 70 år.Amund Frei er vel den samme som nevnes som fadder 19 p. Trin i 1732. Hvis dette også skulle være identisk med Peder Jonsens bror, er han i så fall ikke fadder for noen av dennes barn, med mindre han eventuelt (også?) er identisk med den Amund Kvitnes som var fadder Dom. Miserc. (12/4) 1744. Kvitneset var et underbruk til Flatset (vel helst en husmannsplass på den tid?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Dette var interessante opplysninger. Min mann nedstammer fra Jens Pedersen gjennom hans sønn Robert som ble bruker på Nordigarden på Bjerkestrand, hvor min manns familie har holdt til siden. Jeg hadde brukt opplysningene som stod i Frei bygdebok om Jens og Kari sine aner. Vanskelig for meg å skjekke skifter og kirkebøker siden jeg bor så langt unna området. Derfor var det svært nyttig å få oppklart feilen i bygdeboka.Svein, hvis du skulle finne mer ut om anene til Kari Olsdatter f. ca 1700 d. 1773 på Or, Frei og Jens Pedersen f. ca 1715 på N. Frei så er jeg svært interessert.MVH Gerd Åby Bjerkestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei! Jeg skal holde deg orientert om jeg finner noe om Kari Olsdatter.- Siden du sier at din manns slekt har holdt seg på Nordigarden Bjerkestrand, tyder det på at vi har felles aner der ganske nær i tid: Jeg stammer også fra Robert Jensen, hans sønn Erik Robertsen (f. 1779) og hans sønn Hans Eriksen (f. 1816), som kom til Lunden av Bjerkestrand. Det var vel hans bror Robert (f. 1812) som overtok på Nordre Bjerkestrand, og som din mann er etterkommer etter.Skulle du være interessert i mer info om Robert Jensen og sønnen Erik Robertsens koner og deres aner, så har jeg en del om dem også, hvorav noen opplysninger er korrigert i forhold til hva som er oppgitt i diverse gårdshistorier. Kontakt meg i så fall på: svbjornd [krøllalfa] online [punktum] no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.