Gå til innhold
Arkivverket

[#29604] Gurie Angrimsdatter og Ole Ottersen i Horg, deres forfedre

Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

I folketellingen 1801 for Horg finner jeg dette ektparet: Angrim Olsen 46 år med kone Beret Johnsdatter 42 år. De har barna Ole, 8 år og Gurie, 11år. Angrim Olsen står oppført som husmann med jord på gården Breedlien. Kunne noen hjelpe meg med foreldre til dette ekteparet og eventuelle flere barn? Kan Gurie Johansdtr, enke og 76 år, i samme telling være Guries mormor? Hvor er Breedlien i forhold til Horg kirke?Gurie Angrimsdatter ble gift med Ole Ottersen, 1789 – 1834, og de flyttet til Troms.Ole Otteresen og hans foreldre i 1801-tellingen: Otter Olsen , 43 år - husmand med jord og skrædder i sognet - gift med Karie Brynildsdtr, 33 år. De har barna Ole, Brynild, Kierstie og Beret. De står oppført under gården Lyngen Øst. Hvor ligger denne gården? Er klar over at jeg kan ha funnet riv ruskende gale foreldre.Håper noen kan sette meg på sporet til en bygdebok som omhandler disse personene. Det blir påstått at en eller annen gren skal gå til Tynset og en gren til en gård Aune. Men jeg vet ikke hvor mye hold det er i dette? Er totalt ukjent i området bortsett fra at jeg har kjørt forbi Horg kirke.Takker for alle opplysninger. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Statens Kartverk: http://ngis2.statkart.no/ng2/ng2.htmlSøk på Bredlia og velg Sør-Trøndelag. Bredlia kommer opp i Melhus kommune (Horg er i idag i Melhus). Østlyngan finner du i samme kartbilde. Klikk deg et skritt lenger nord og du har Horg kirke i samme kartbilde som de nevnte gårdene.Jeg var inne på Dagfinn Refsets sider med kirkebøker (gifte og døde) fra Horg som dekker noen tiår av 1700-tallet.Angrim Olsen Gylland (også i Horg) og Berit Jonsdatter Horg viet i Horg 27/12 - 1781.Jeg mangler dessverr de Horgbøkene som dekker disse gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI (MÅ sjekkes!) finner jeg følgende barn med foreldre Angrim Olsen og Berit Jonsdatter: Gjertrud Angrimsdatter Bredli, f. 1783, Horg, død 1854. Mulig det er hun som blir gift med Hans Hansen 20.4.1812 i Støren. Dette kan kanskje være en sønn av Hans og Gjertrud? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61648.wc2&gardpostnr=430&personpostnr=2812&merk=2812#ovre>Lenke Guri Angrimsdatter, f. 1790, Horg Ole Angrimsen, f. 1793, Horg, d. 1885. Han skal ha giftet seg 1818 i Horg med Ragnhild Ellevsdatter Samdal. Finner 4 barn: Berit, døpt 18.8.1816; Marit, døpt 26.3.1819; Petter, døpt 6.7.1823 og Siri, døpt 9.7.1826. Her er i allefall Guri Angrimsdatter på gården Sollien, Lenvik, Troms, i 1865. Føderådskone, enke, 73 og mor til husfaderen Angrim Olsen LenkeDette kan være dåpen til Angrim Olsen i 1756 – funnet i FS/VRI:Angrim Event(s): Christening: 21 Nov 1756 Place: Storen, Sor-Trondelag, NorwayParents: Father: Ole GYLOYENSource Information: Batch Number: C300022Source Dates: 1747 - 1816Film or Fiche Number: 126769Collection Details: Horg; Den Norske Kirke--------------------------------------------------Ifølge FS/IGI heter foreldrene til Angrim Olsen Ole Angrimsen Gylløyen og Gjertrud Johannesdatter Aunøyen. Angrim Olsen skal være død i 1836.I FS/IGI finner jeg flere registreringer på en Guri/Gurru Johansdatter. Iflg. en registrering er det en Gurru Johansdatter som blir døpt 10.2.1726 i Horg. Så finner jeg også en Guri Johansdatter Stortomme (Stortømme?) som er født 1725, Horg, datter av Johan Jacobsen Midttomme (Midttømme?) og Berit Joensdatter Sortomme (Sørtømme?). I samme FS/IGI finner jeg så en Berit Joensdatter Øyahagen, f. 1759, Horg, datter av Jon Henriksen Loreslokken og Guri Johansdatter Sortomme. I Oluf Ryghs ”Norske Gaardnavne” finner jeg både Sørtømme, Nordtømme og Midttømme i Horg sogn Lenke Gårdsnavnet ”Loreslokken” kan kanskje være Lundesløkken i Horg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det stemmer nok hva Jon sier. Gyllan er nok den korrekte skrivemåte - sisteleddet har ingenting med land å gjøre. Ifølge Oluf Rygh etter Gylla, bekk/elv som renner ut i Gaula. Gyllan skal også ha dobbelt tonelag - man ser i eldre tid skriveformer som Gyllan/Gylland/Gyllum (formodentlig dativ av Gyllan). Gylløyen ligger vel da nærmere Gaula - primærbetydningen av øy er jo land omgitt av vann på en eller flere sider. Det finnes forøvtig mange gårder i det samme område hvor sisteleddet er 'øien'.Til Grethe: Loreslokken er nok Løresløkken. Med Stortomme menes vel Sørtømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Stor takk til dere alle for gode opplysninger.Jeg har ingen andre referanser i Horg bortsett fra Gurie og Ole. Tror at det som Grethe har funnet kan være et godt utgangspunkt for videre søk i området.Og med Astrids kart skulle jeg ikke være helt fortapt. Har funnet digtaliserte kilder for Støren/Horg også. Likevel lurer jeg på om det ikke finnes en bygdebok som dekker området? Mulig at jeg kan finne noe på biblioteket. Vennlig hilsen IE Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Asbjørn Furunes har skrevet bind 3 og 4, bind 1 og 2 er skrevet av Jens Haukdal. I dette tilfellet er bind 2 særlig aktuelt.Guri var datter av Angrim Olsen Gylløien (Klokkarøya) f. 1756 d. 1839 og Berit Johnsd. Horg (Øyahagen) f. 1759 d. 1838. Angrims foreldre var Ole Angrimsen Gylløien f. 1724 (1726?) d. 1792 og Gjertru Johannesd. Aunøyen fra Støren f. ca. 1730 d. 1826. Gift 1756 (du finner dem her, under Etternavn: http://www.ntnu.no/~dagfinnr/slekt/). Berits foreldre var Jon Henriksen Løresløkken f. 1723 d. 1795 og Guri Johansd. Sørtømme (Granmoen) f. 1725 d. før 1815.Guri Angrimsd. ble gift 1816 med Ole Ottersen Østlyng (Ystlynge - Plassen) f. 1790, sønn av Otter Olsen Skain fra Soknedal f. 1758 og Kari Bryngelsd. (Brønjolsd.) Solem fra Soknedal f. 1768 d. 1805. Otter Olsen giftet seg igjen med Ragnhild Ingebrigtsd. Frøset fra Soknedal f. 1757.Guri og Ole står oppført med fem barn: Kari f. 1810, Berit f. 1816, Ole f. 1819, Gjertru f. 1821 og Angrim f. 1824.mvh Dagfinn R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jens Haukedal Busetnad og folkeliv i Horg bind 2. side 525: Gylløyen -Klokkarøya, Aren Estensen Gyllerønningen.F.ca1648.d.1712.Gift med Mali,f.ca.1656.d.1714.Gravlagt i Støren.Husmannsfolk i Gyllerønningen. 2 barn som er kjent. Esten,f ca 1689. Siri,f.1693. Siri gift med Angrim Arntsen Gylløyen.9 barn. Nr 6 Ole,f.1726.gift 1756 med Gjertru Johannesdtr.Aunøien fra Støren.8 barn Nr 1 Angrim,f,1756.d.1836.g.1781 med Berit Johnsdtr Øyhagen f.1759.d.1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hjertelig takk til Astrid, Dagfinn og Sigbjørn for enda flere opplysninger. Er svært takknemmlig for boktitlene som dere har oppgitt samt stedsnavnene som lyder noe fremmedartet sammenlignet med dem jeg har vært borte i før.Gleder meg til å se nærmere på Gurie og Oles aner i Horg. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.