Gå til innhold
Arkivverket

[#29605] Anders Christiansen og Berthe Olsdatter

Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Håper noen kan hjelpe meg litt videre med disse personene.Anders Christiansen f ca 1795 og hans kone Berthe Olsdatter f ca 1800. Jeg vet ikke hvor de er født, men antar at det er i Østfold.De har 4 barn. Inger Oline f 1827, Christian f 1833, Jens f 1837 og Lars f 1841. Da Lars ble døpt bodde de på 'Værket' i Moss. Det var hjemmedåp da familien ikke kunne føres til kirken. Kanskje det var sykdom i familien? Lars var 5mnd da han ble døpt. Jeg finner ikke de tre første barna i kirkebøkene for Moss, så jeg antar at de har flyttet dit. Men fra hvor?I 1843 bor familien i Consul Chrysties leiegård i Skovgaden 255 C.Er det noen som har støtt på denne familien på leiting etter sine eller andres røtter blir jeg veldig glad. Nå står jeg fast.Alle opplysninger mottas med stor takk.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Finner en Lars Anders. på denne Lenke , men om det er den riktige? Prøver og finne noen i FT 1865, som jo sier noe om fødested..hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Dette er dåpsdato og sted (1. barn ?) 01 JUL 1827 Moss, Ostfold, Norway , iflg FS. Har du sett i KB'a ? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner disse barna av ekteparet Anders Christiansen og Berthe Olsdatter, født / døpt i Moss: Inger Oline, f. 13.6.1827, døpt 1.7.1827 Nicoline Marthine, f. 11.12.1830, døpt 6.3.1831 Christian, f. 11.12.1833, døpt 2.2.1834 – bosatt på Onsøy i 1865? [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0134&kenr=003&bnr=0055&lnr=000>Lenke Jens, f. 2.5.1837, døpt 20.8.1837 Lars, f. 24.2.1841, døpt 25.7.1841 – tjenestedreng på Tverbek i Råde 1865? Lenke Jørgine, f. 21.4.1845, døpt 17.8.1845Opplysningene er hentet fra FamilySearch, IGI, så da bør de sjekkes!!Jeg finner en arbeidsmann Anders Christiansen fra Onsøy som innflytter til Moss i juni 1826 Lenke, men jeg har ingen garanti for at dette er ”din” Anders.Har også søkt på Anders Christiansen / Kristiansen i f.t. 1801, fødselsår 1795 +/- 1 år, og finner da følgende kandidater i Østfold (Smaalenenes amt): Rødenes – Klærud Nordre, 5 år, sønn av Christian Jensen og Gunhild Amundsdatter Lenke Skiptvet – Skiptvet prestegård, 6 år, sønn av Kristian Amundsen og Ragnhild Andersdatter Lenke Tune – Buren, 6 år, sønn av Christian Jacobsen og Kari Willemsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Anita. Har forresten sendt deg et par mail, men fått dem i retur, og enda ikke rotet meg til å ringe deg. Mine ficher har kommet så er de aktuelle for dere, så kan dere bare låne dem.Når det gjelder det du lurer på her, så har jeg funnet akkuraat det samme på fs som det som har fremkommet her.Hvor har du adressen deres i 1843 fra ?Et par ting du kan sjekke neste gang du er på biblioteket (hvis du ikke allerede har gjort det):1. Familier i Moss 1829-1844. Alle som bodde i Moss på den tiden skal være med. Det er en ringperm som står på biblioteket. Alfabetisk sortert. Litt opp og ned hva som finnes i info der, men den bør nå i allefall sees i.2. Mandtall 1841-1844. Står som trykt utgave på biblioteket. Den er det en del å finne. Men, det er kanskje der du har adressen i 1843 fra ? Alfabetisk sortert.3. Du sier at de bodde på verket ble døpt i 1841. Verket hadde en egen folketelling, og om jeg ikke husker helt feil så var den i 1842. De kan være med om de fortsatt bodde der da.4. Det finnes noen mindre mossebøker. En av de MOSSIANA tar for seg bygårder i Moss, men slett ikke alle, og det er kanskje ikke så mye som er med. Skovgaden 255c kan være med. Tror nok at boken nevner de som eide gårdene, så om de ikke var eier så er det vel liten sjans for at de var med. Men, boken står nå der så det går an å ta en titt. Sjansen er nok liten tross alt.Kan jo hende du allerede har tittet i alt dette, men synes det var verdt å nevne i tilfelle du ikke kjenner til dem. Om du ikke vet hvor disse heftene/bøkene står, så si fra neste gang dere skal på biblioteket, så kan jeg ta en tur dit.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Tusen tusen takk for hjelpen.Endelig løsna det litt igjen.Det er jo ingen tvil om at dette er riktig familie.Jeg har også sett at en Anders Christiansen, fra Onsøy, kom til Moss i 1826. Han bodde da i Ørmenhuset og jobba hos Finch i Moss. Prøver å finne ut mer om denne Anders.Hei Anne Lene. Ja, de opplysningene jeg har har jeg funnet på biblioteket. Vi vil veldig gjerne låne fichene dine. Kjempefint. Skal en tur på biblioteket på onsdag, så vi ses kanskje da? Hvis ikke så tar vi det på telefon.Igjen, tusen takk. Nå skal jeg leite videre for å finne vielsen til Anders og Berthe.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.