Gå til innhold
Arkivverket

[#29607] Oppslag Rakkestad bygdebok

Gjest Camilla Manskow
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Manskow

Er det noen som har tilgang på bygdebok for Rakkestad som kan gjøre et oppslag på gården Gjølstad? Peder Mandskov skal bo der i 1806 med kone Ingeborg Olsdtr. når deres datter Johanne Elisabeth blir født ca. 1806. Alle opplysninger om familien når de er bosatt i Rakkestad er av interesse, spesielt om det står noe om hvor de kommer fra. Familien flytter videre til Glemmen ca. 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Camilla!Det finnes vel egentlig ingen gårdshistorie for Rakkestad. Fra nyere tid finnes det fire eller kanskje fem bind med generell bygdehistorie, fra eldre dager en bygdehistorie hvor også en del slekter og gårder er nevnt. Nå vet jeg ikke hvilken tilknytning dine slektninger hadde til Gjølstad, dette er jo en stor gård, så det kan jo være at det kommer frem et eller annet i nevnte bøker dersom de faktisk eide den, men var de der bare som f.eks. husmenn er det tvilsomt.Har du noen formening om hvor navnet Manskow (i én eller annen variant) kommer fra? Dersom det er et navn brødrene har antatt selv, eller tatt opp igjen fra tidligere tider, kan det jo være at broren Ole var først ute, og at Peder rett og slett er en Olsen i 1801-tellingen.Høland er nevnt i ditt andre innlegg. Dette er fullstendig et skudd i blinde, men på Familysearch finner jeg i databasen Vital Records Index, som vanligvis har nokså bra kvalitet siden den ikke består av opplysninger sendt inn av enkeltpersoner, men derimot av utvalgte registrerte deler av kirkebøkne, følgendeIngebor OLSDR Marriage: Spouse: Per OLSEN Marriage: 12 Oct 1805 Place: Høland, Akershus, NorwayJeg har ingen formening om dette kan være noe for deg å følge opp, men det ser i alle fall at alle vielser mellom 1780-1814 skal være med. I så fall å jo ekteparet ha kommet til Rakkestad ganske så raskt etterpå.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Tusen takk for hjelp! Jeg hadde hørt noen rykter om at det fantes bygdebøker for Rakkestad som var ganske nylig laget. Om Manskow familien eide noe del av Gjølstad vet jeg ikke, men de brukte ihvertfall navnet ved dåpen til datteren. Når du har gjort et oppslag for meg på FS må jeg igjen si TUSEN TAKK for her tror jeg sannelig vi er på sporet av noe! Nevnte Per og Ingeborg får nemlig en datter Anne Sophie i 1806. Det er også nevnt en Anne Sophie Manskau i Lassens samlinger, så her har jeg noe å grave meg videre ned i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Camilla Manskow

Nå har jeg sendt moren min en tur på biblioteket i Kongsberg for å sjekke giftemålet til Per Olsen og Ingeborg Olsdtr. som nevnt i innlegg fra Marius Hellerud. Navnet Manskow var ikke nevnt i noen form ved dette giftemålet, men det sto visstnok om Per at han kom fra Narvestad, Høland. Jeg fant ham igjen i 1801 tellingen på husmannsplassen Narvestad under gården Soprim. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10221.wc2&gardpostnr=133&personpostnr=2909&merk=2909#ovre>Lenke De får en datter Anne Sophie f. 1805, da bor de på en plass som heter Bjørnebraaten (litt usikker på stavemåten). Ingenting nevnt om navnet Manskow ved hennes dåp heller. Som tidligere nevnt, finnes det en Anne-Sophie Manskau nevnt i Lassens samlinger. Jeg finner henne igjen i 1865-tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Camilla Manskow

Har Mangen blitt til Manskov?Per (Peder) Olsen og Ingeborg Olsdtr. gifter seg i Høland 12.10.1805. Han bodde på Narvestad under gården Soprim. I bøkene som omhandler gårds- og slektshistorie fra Høland (av G. Ch. Løwe og O. Ottesen) finner vi skolemester Ole Pedersen f.ca. 1738 g.m. Anne Olsdtr. f.ca. 1741 på nevnte husmannsplass Narvestad. Blandt barna finner vi igjen Peder (f.1776). I kirkeboken for Høland i 1767 finner jeg Ole Pedersen og Anne Olsdtr. Mangen trolovet. I kirkeboken står det også at de får en sønn Ole i 1769. Første gang jeg finner Manskov/Mandskov-navnet i trykte kilder er i folketellingen i 1801, der Ole bor i Frederikshald. Har Ole 'konstruert' et etternavn etter sin mors pikenavn Mangen? Finnes det andre kilder jeg kan kikke på for tidsrommet 1770-1800 for å finne ut noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Rønold Bråthen

HeiDet kan absolutt være en mulighet for at Ole har konstruert navnet på grunnlag av Mangen. Det er jo mulighet for at familien en stund bodde på Mangenskogen der Annes familie var fra.Har du forresten Anne Olsds familie? Hun er oppført i gårdshistorien for Mangen søndre i bygdeboka for Aurskog og Blaker (bind 1, s. 46). Det ser ut til at paret ble viet i Aursjog, og Ole Persen oppgis i bygdeboka med stedsnavnet Fossen, kanskje i Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Ja, her har jeg side 46. Har en del å bla videre i her bl. a. på Berger søndre, så får jeg virkelig håpe at dette er de riktige aner. Finner ingen andre som stemmer. Ligger (lå) Mangen og Mangenskogen nær hverandre, finnes det noen kilder som det kan stå noe om Mangenskogen i? Jeg finner en John Olsen Mangen i tellingen 1801: Lenke kan det være en fetter av Anne (s. 45 i nevnte bok)? Jeg finner også Anne Olsen Mangen gift med Ole Pedersen FOSSUM i FS, kanskje flere steder å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.