Gå til innhold
Arkivverket

[#29608] Anne Arntsdtr født ca 1700 i Hemnes(Nordland)

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Anne Arntsdatter som ble født i ca 1700 på Hemnes. Jeg har følgende opplysninger om henne:Hun ble gift 17.p.trinit(19.09) 1723 med Abel Haagensen Valla som levde fra ca 1694 til 03.09.1768. De fikk disse barna:1)Haagen Abelsen døpt 3.pinsedag 1724 Han ble gift med Lisbeth Povelsdatter Myklebostad2)Arnt Abelsen døpt 27.12.1725, og han ble gift med Beret Kierstina Christopherdatter Skjeftmoen 12.p. trinit. eller 13.p.trinit. 1753. De er blant mine aner.3)Maren Anna døpt 2.påskedag 17274)Karen døpt 22.p.trinit. 17285)Peder døpt 12.p.trinit. 17306)Elisabet døpt 3.søndag i faste 17327)Barbro som skal være født ca 1732 og død før 1778, som jeg ikke fant i kirkeboka som døpt.8)Iver døpt 6.p.trinit. 1734. Barnet som ble døpt i 1734 var uten navn i kirkeboka, men det må være Iver ut fra bygdeboka eller Barbro som er nr. 7 her. Jeg tror det var Iver som ble døpt i 1734.9)Andrea døpt 29.09.173510)Marit døpt 4.søndag i advent 173711)Abel døpt 3.søndag i advent 173912)Anne Margrethe døpt 1.juledag 1746.Her er å bemerke at blant fadderne til det eldste barnet Haagen er en Arne Nilsen Ytterbjerka og Gidchen Nilsdatter. Ifølge opplysninger fra bygdeboka som jeg har fått lest opp fra pr.telefon var Gidchen gift med Nils Arentsen Øvre Leren, og dennes far var Arne Nilsen Øvre Leren født 1661 og død 1740. Det er også en Arne Nilsen Ytterbjerka som er fadder på Haagen, og ved manntallet 1701 finner jeg en Arne eller Arnt Nilsen i Øvre Leren som da var 40 år.Blant fadderne til det yngste barnet i 1746 er en Nils Nilsen Øvre Leren, og det var sønn av Nils Arntsen Øvre Leren ifølge samme kilde pr. telefon som nevnt tidligere.Var Nils Arntsen Øvre Leren en bror av min ane Anne Arntsdatter, og Arnt eller Arne Nilsen i Øvre Leren hennes far? I såfall flyttet vel Arne eller Arnt til Ytterbjerka før 1724?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har funnet en mulig søster til av Anne Arntsdatter, og som fadder til hennes datter Maren Anna Abelsdatter i 1727 er Anne Pedersdatter Hemnes blant fadderne.I 1715 kan er det nevnt en Anne Pedersdatter i skifte i Hemnes etter Peder Andersen. Dennes kone og kanskje Anne Pedersdatters mor het Berit Arntsdatter. Kan dette være søster av Anne Arntsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I følge bygdebok for Hemnes, Valla, var Abel Haagensen gift med Anne Aronsdtr. f. omkr. 1700, død 07.10.1777. Foreldre ukjent. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Da kan jeg nok gi opp å komme noe videre på henne. Jeg burde vel begynne å innse at det er håpløst å komme videre før kirkebøkenes tid, og det burde jeg vel ha innsett forlengst når det gjelder de fleste slektsgrene før begynnelsen av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen, og min mistanke om at Arne Nilsen fra Øvre Leren kan være far til Ane Arntsdatter har blitt ytterligere styrket.Når jeg ser på fadderne til Anes og Abel Haagensens 1 barn Haagen så er fadderne disse:-Arne Nilsen Ytterbjerka. Han er jo ikke nevnt som bruker i Bjerka i bygdeboka, men ved manntallet 1701 er kun 2 Arne Nilsen som kan passe som far til Anne Arntsdatter. Det er: Arne Nilsen 18 år som var i tjeneste i Bremo, og Arne Nilsen 40 år i Øvre Leren.-Nils Eriksen Lillebjerka var født i 1698 i Ner-Leren.-Jens Pedersen Lillebjerka var fra Forsbakken, og gift med Kirsten Nilsdatter(1674-1742.-Gidchen Nilsdatter. Arne Nilsen Øvre Lerens sønn Nils som var 8 år i 1701(født 1693) var gift med Gidchen NilsdatterDen siste fadderen er slekt med Abel i Valla.Senere er Nils Arentsen Øvre Leren fadder til Anne og Abels datter Karen i 1728. Hans sønn igjen Nils Nilsen er fadder på Anne Margrethe i 1746.Hvis en sammenligner Nils Arentsens barn med Ane Arntsdatters og Abel Haagens barn så heter begge de eldste døtrene Maren(Nils sin datter født 1721 og Anes datter Maren født 1727. I begge familiene finnes navnene Arent, Elisabeth og Marit. Begge familiene har også en Anne(Anne Lisabeth som datter av Nils Arentsen, og Anne Margrethe som datter av Anne Arntsdatter.Jeg håper jo at noen kan bekrefte teorien min, eller fortelle om min ane Anne Arntsdatter har en annen far enn Arne Nilsen fra Øvre Leren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Vel dette høres jo ikke umulig ut, men spørsmålet er vel om det lar seg bevise ? - Men det er vel lov å skrive 'kanskje' foran, hvis man ser det som sannynlig men ikke beviselig rett. -- Når du nu holder på med disse, har du vel ikke funnet noen faddere til barna til Aron Haagensen Valla, f.c. 1680, (sønn av Haagen Josephsøn),i hans 2. ekteskap m. Anne Nilsdr., f.c. 1700 ?.- Kanskje lot det seg gjøre å finne en far til henne også, ved hjelp av fadderene til barna. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har problemer med å få sendt svar her, men prøver igjen. Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene for Rana/Hemnes lengre, for dem hadde jeg jo på fjernlån på mikrofilm vinteren/våren 2005. Biblioteket her i Sandnessjøen har en del mikrofilmer med kirkebøker for Helgeland, men for Rana har de kun for 1704-1707, og fra 1842 og utover.Jeg har jo Aron Haagensen Valla i min database som sønnesønn av min ane Joseph Haagensen født ca 1610, og jeg har også barna til han og Ane, men ingen faddere på disse dessverre.Jeg skulle også gjerne likt å vite om noen av mine aner var faddere til barna til Nils Arentsen og Gidsken Nilsdatter i Øvre Leren i Hemnes: Arnt født 1718, Nils født 1720,Maren født 1721, Giedchen født 1724, Marite født 1726, Elisabeth født 1728, Anne Lisabeth født 1730, Marit født 1732, Othe født 1734, Johannes og Bereth født 1737. Hvis mine aner Abel Haagensen og Ane Arntsdatter var faddere på noen av disse, så kan iallefall teorien styrkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå ytterligere fått styrket min teori om at Arent eller Arne Nilsen som var bruker i Øvre Leren i 1701 kan være far til Ane Arntsdatter, og jeg har funnet en mulig mor. Det blir gravlagt en Karen Andersdatter Øfre Leren 2.pinsedag 1729, og hun er da 63 og 1/2 år(født ca 1666). Hvis man går tilbake til innlegg 1 her så har barn 4 av Ane Arntsdatter og Abel Haagensen Valla navnet Karen(altså muligens oppkalt etter sin mormor?). Blant fadderne til barn 2 Arent finner en Hans Andersen Hemnes. Ifølge bygdeboka for Hemnes på internett ble han født ca 1685, og døde i 1744. Det er jo da en mulig lillebror av den Karen Andersdatter som jeg skrev om lengre oppe her? Jeg har opplysningene fra tilsendt fil av kirkebok for Hemnes(som er skrevet av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg uttrykte meg vel kanskje ikke klart nok her, men det kan altså se ut som om Arne Nilsen Øvre Leren(ca 1661-1740) kanskje var gift med Karen Andersdatter(ca 1666-1729), og at dette da kan være foreldrene til Ane Arentsdatter født ca 1700? Forøvrig så er det Arne Nilsen Øvre Leren som også er fadder til Haagen Abelsen i 1724, og jeg har vel feiltolket når jeg har fått det til å bli Ytre Bjerka. Noen andre av fadderne var fra Bjerka, og derfor har jeg vel skrevet av feil da jeg leste mikrofilmen.Er du fremdeles interessert i fadderne til barna til Aron Haagensen Valla Alv? Jeg har jo kirkebøkene nå, og kan slå det opp. Vi kan jo ta det på mail, eller her. Jeg har også fått inn Aron i mitt eget slektsprogram, men han er ikke direkte ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHar du forsøkt Frode sin Side med Aronsen istedenfor Arntsen LenkeHer finner du en Aron Aronsen fra Valle i Hemnes med en datter f. omk. 1695.Aron bodde vel på Leirskaret i 1701 siden han føres dit.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ikke ut som det kan være den samme, og jeg har at min formor Ane Arentsdatter døde den 07.10.1777 og ble gravlagt 26.10.1777. Den du nevner døde allerede i 1751. Dessuten så har jeg utvekslet opplysninger med Frode Holthe på mail tidligere om mine aner i Valla. Hun kan heller ikke være født ca 1695, fordi hun får det siste barnet så sent som i 1746(det er vel heller sjelden at kvinner på 51 år får barn). Takk likevel for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

I dag har jeg faktisk greid å finne ut hvem som var mor til Ane Arntsdatter her, og det i tingboka for Helgeland 1726-1730 på mikrofilm NT-667. Tingboka kalles også justisprotokoll. Moren het Marit Eliasdatter.På side 49 i tingboka finner jeg blant annet dette på høsttinget for Ranas og Nesnas almue, holdt den 24.10.1726. Saken er ført under 26.10, og jeg skal prøve å gjengi noe av den iallefall:Den 26.october contrahered sogntinget(?). Peder Nilsen Tømmerbacken haver lovligt indkaldet Abel Haagensøn Valla for den for(??) han har bemegtiget sig ? K: Marit Eliasdatter Valla og for(?) at han har skiftet(?) efter samme sin værmoder(svigermor) K: Marit Eliasdatter. Abel Haagensen blef paarobt var icke tilstede. ???-foringsmanden Ingebrigt Valaamoen og Hans Nielsen Findbacken mod avlagt(??)skriftemaal lovlig. Citanten) bægiæret at hans paastand maade inføres(?)som ?, og at hand for værmoderens begravelse har spart(??) og betalt 1 spesidaler og 8 ort eller mark, eller 1 mark og 8 skilling. ??(uleselig) han icke har kundet ? tilbage at Abel Haagensen har ?? skifte efter Marit Eliasdatter og som han har(??) ??? det lille gods som fandtes efter Marit Eliasdatter ??, og det ulage(?) citantens advarsel(?) som paa sin(flere ord jeg ikke forstår) mod arfing efter hende formodet han at Abel Haagensø maate tilføre(??) hand den udlagte udgift(?)og ligei??(flere uleselige ord) som falder bort.Abel Haagensøn som efter lovligt giørn(?) straffemaal icke har villet møde nu forladen(?) og skal til sagen, forlægges under lovens straff at møde til neste vaarting og da for retten brynliig(??)giøre mod nøyagtig ? at han har kommet lovlig til den paa skiftet ?. Daa eller Paa at brynliig(?) at han icke har været med at for?? noget skifte efter K.Marit Eliasdatter til riktig tid . Dermed videre fremgang bliver beordret.Jeg har prøvd å finne igjen de nevnte personer i bygdeboka for Hemnes på internett, og i skiftene av Svein Edvardsen:Ingebrigt Valaamoen som nevnes her het Ingebrigt Joensen og var født ca 1705, og var sønn av Jon Ingebrigtsen født ca 1681 og kona Karen Iversdatter. Hans Nilsen Findbacken var født ca 1676, og 25 år ved manntallet 1701 da han var oppsitter der. Han var gift 1708 med Berit Gabrielsdatter fra Bardal. Så jeg kan ikke se at disse skulle være slektninger av Marit Eliasdatter eller datteren Ane Arentsdatter.Han som innstevnet her(Peder Nilsen Tømmerbacken) finner jeg hverken ved manntallet 1701 eller i bygdeboka for Hemnes. Han hadde kanskje interesse i boet siden han innstevnet Abel her? Kanskje det er han det siktes til når det skrives om citanten som hadde med begravelsen av Marit å gjøre, og da har han vel kanskje vært gift med en annen datter av Marit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En aktuell kandidat er som far til Ane Aronsdatter eller Arentsdatter er jo den Aron Aronsen i Valla som var 14 år i 1666 ifølge bygdeboka(altså født ca 1652). Hans far var Aron Olsen født ca 1600, og jeg hadde fra før av hans sønn Benjamin Aronsen i mitt slektsprogram. Det står ikke i bygdeboka hvor Aron født ca 1652 var bruker, og dessverre tok jeg ikke utskrift fra matrikkelen 1723 for Hemnes da jeg hadde mikrofilmen med matrikkelen for Helgeland på fjernlån. Tenkte ikke at jeg trengte det siden det er bygdebok både i bokform og på internett. Nå angrer jeg at jeg ikke gjorde det.Når en ser i tingbok så kan det se ut til at det dukker opp positive overraskelser ja, og det må en jo kunne si at jeg fikk i dette tilfellet. Trodde ikke mine egne øyne da jeg leste side 49 i tingboka, og siden har jeg selvølgelig utskrift fra på mikrofilmen. Er litt stolt av meg selv også, siden jeg faktisk har greid å finne som ikke står i bygdeboka en gang. Nå skulle jeg jo ønske at jeg var litt bedre til å tyde det som står da, og oppfølging av saken på neste ting(vårtinget 1727) fant jeg ikke. Enten har jeg oversett noe, eller så har de involverte ordnet opp likevel uten tinget.Noen som vet hvor det ble av denne Aron eller Arent Arentsen som var 14 år i Valla i 1666? Ble han i Valla? Jeg ser heller ikke helt bort fra at den kan være den tidligere Arne eller Arent Nilsen som kan være Anes far. Så er det jo selvfølgelig også av interesse å vite hvem som var foreldene til Marit Eliasdatter. Noen som har en ide videre her. Det er vel tvilsomt om jeg er så heldig å finne noe mer i tingboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skulle gjerne funnet ut noe mer om denne Peder Nilsen Tømmerbakken som innstevnet Abel Haagensen i saken om arv i 1726, men Tømmerbakken er ikke noe eget bruk i bygdeboka på internett. Det er sikkert under ett av gårdsbrukene der, men under hvilket gårdsbruk. Det blir litt tungvint å klikke seg inn på over 100 gårder der inne for å finne det. Bygdeboka i bokform får jeg heller ikke tak i siden den er på utlån på biblioteket. Det kan se ut for meg som om Peder Nilsen Tømmerbakken kan ha vært gift med en søster av min formor Ane Arntsdatter.Jeg har ellers prøvd å lete etter mulige Elias som kan være far til Maren Eliasdatter i Hemnes ved manntallet 1663-66, og hører gjerne om det hvis noen av disse kan utelukkes. Maren fikk jo datteren Ane Arntsdatter i ca 1700, og hun må jo være født i perioden 1652-1682. Kan noen av disse utelukkes:1)Elias som var oppsitter i Strømfors og 31 år. Sønner: Torstein 8 år og Anders 5 år.2)Elias Iffuersen 21 år, og sønn av oppsitter Iffer i Medstrøm i Hemnes. Iffers sønner: Lars 9 år og Iffer 2 år3)Elias på 23 år som var husmann og strandsitter i Brøberg(Brennberg?)4)Elias Persen 23 år og sønn av oppsitter i Solhaug Peder på 65 år. Peders sønner: Elias 23 år og Joseph 21 år, Marcus 14 år og Israel 8 år. En stesønn5)Elias Larsen 14 år og i Drelvatne, og oppsitteren Anders var vel hans stefar. Disse er ført som sønner av Anders, men må være stesønner: Mons 22 år, Elias 14 år, Jon 11 år(alle med Larsen til etternavn). Videre Lars Olsen 4 år og Peder Andersen 9 år.Disse har jeg funnet i Rana(noen tilhører vel Nesna):6)Elias 22 år som var strandistter i Sandnes i Rana7)Elias Thomassen 21 år, og ført som sønn(stesønn) av oppsitter Jens 39 år.8)Elias i Hagus(??) som var oppsitter på 65 år9)Elias Thommasen i Aspvik 9 år. Oppsitter Thomas på 43 år. Sønner av Thomas: Israel 12 år, Elias 9 år, Jeremias 5 år, Niels 3 år10)Elias som var oppsitter i Nergrøbben og 46 år, men han er fra før av min anne gjennom sønnen Israel født ca 1661Kan jo også ta med en oppsitter i Ytter-Levang i Nesna: 11)Elias 41 år med sønnen Arne Eliassen 2 år, og noen stesønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar dette opp igjen. Når jeg nå leser utskriften jeg har fra tingboka mener jeg det står at Hans Nilsen Findbacken og Ole Ingebrigtsen Valaamo var medarvinger når det gjelder Marit Eliasdatter. Det står altså ikke Ingebrigt Valaamo, men Ole Ingebrigtsen. Det vil vel da også si at både Hans Nilsen Findbacken og Ole Ingebrigtsen Valaamo var gift med hver sin datter av Marit Eliasdatter. Er det noen som vet navnene på dem som Ole Ingebrigtsen Valaamo og Hans Nilsen Findbacken var gift med? Det kan jo kanskje gi en pekepinn videre på hvem som var far til Ane Arntsdatter født ca 1700, og de 3 søstrene hennes som var gift med Peder Nilsen Tømmerbacken, Hans Nilsen Findbacken og Ole Ingebrigtsen Valaamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ole Ingebrigtsen Valåmo, f.c. 1696, var g.m. Kirsti Haagensdr., fra Valla, f.c. 1688. - Ole er sønn av Ingebrigt Jonsøn Valåmoen, g.m. Mille Samuelsdr., fra Nerleiren. -- Hans Nilsen Finnbakken, f.c. 1676, foreldre ukj., var g.m. Berete Gabrielsdr., fra Indre Bardal, dr. av Gabriel --, g.m. Guru Hansdr., som er dr. av Hans Andersen og Berit Olsdr. Bardal. - Hans Nilsen og Berit Gabrielsdr. hadde en sønn Hans Hansen som blev 3. ektem. til Lisbeth Povelsdr., som vel da er søsken barn m. Berete Gabrielsdr. som var g.m. Hans Nilsen. - Lisbeth Povelsdr., var i sitt 2. ektesk. g.m. Haagen Abelsen fra Valla. -- M.vh. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg jo at jeg har registrert Hans Nilsen Finbacken som gift med Berit Gabrielsdatter i 1708, og henne har jeg som datter av Gabriel Andersen og Guru Hansdatter i Bardal. Hvis jeg nå har tolket tingboka riktig, så skal jo da Berit Gabrielsdatter være datter av Marit Eliasdatter. Det forutsetter jo da at Gabriel Andersen tidligere har vært gift med Marit Eliasdatter, og da kan jo ikke Guru Hansdatter være mor til Berit Gabrielsdatter her? Er jeg på villspor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret Alv, men da forstår jeg ikke helt hvordan Hans Nilsen Findbacken og Ole Ingebrigtsen Valaamoen kan være 'arfivingsmænd' i tingboka for 1726 angående Marit Eliasdatter. Jeg må ha feiltolket, eller så representerer de eventuelt sin mor som kan være arving.Er Kirsti Haagensdatter Valla den samme som var datter av Haagen Josephsen og Sara Aronsdatter Valla. Jeg har en datter Kirsten på dem, men har ikke ektefelle på henne i mitt slektsprogram, og hun har søsken som er født i perioden ca 1667-1680.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Kirsti (Kirsten) Haagensdr., g.m. Ole Ingebrigtsen, er dr. av Haagen Josephsøn. -- En bror av Kirsten, Aron, f.c. 1680, var g.1.m. Mille Ingebrigtsdr., fra Valåmoen. - Altså da søster av Ole. - M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for de nye opplysningene som jeg nå har lagt inn i slektsprogrammet. Det er vel ingen annen råd enn at jeg får ta med utskriften fra tingboka til neste møte i Slektshistorielaget her(Alost), og håpe at noen kan hjelpe meg med nøyaktig tyding av det som står i denne saken i tingboka. Det er iallefall ingen tvil om at vermoderen til Abel Haagensen Valla het Marit Eliasdatter. Skulle gjerne også visst noe mer om denne Peder Nilsen Tømmerbacken som var citanten her(den som anmeldte Abel Haagensen for tingretten). Dette ser det ut som om det er umulig å finne noen løsning på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan den Aron Aronsen Valla som ble født ca 1652 være en aktuell kandidat som far til Ane Arntsdatter og hennes søster(eventuelt søstre)? Jeg har han i slektsprogrammet mitt som sønn av Aron Olsen Valla, men han har jeg registrert fordi at 2 av hans søsken ble inngiftet i min slekt. Jeg har ingenting på Aron født ca 1652, annet enn at han var 14 år i 1666(ved manntallet). Jeg har tatt det opp tidligere her, men ikke fått noe svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Aron Aronsøn fra Valla, (sønn av Aron Olsen) hadde en dr. Ane, f.c. 1695, men hun blev g. på Storstranden i Hemnes, j.fr. sk. 1752. - Hun er da oppf. som Anna. -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg mente at du hadder skrevet noe om han før, men fant det ikke igjen på mail eller her i dette emnet. Jeg mener også at jeg tidligere har funnet ut av den Ane som ble født ca 1695 ikke kan ha vært gift med Abel Haagensen før eller etter ekteskapet i Storstranden fordi det må ha vært på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.