Gå til innhold
Arkivverket

[#29610] Giftemål for Johannes Johannessen og Karen Henriksda, Domkirken,Trefoldihet.


Gjest Øyvind Tegelsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Tegelsrud

Karen og Johannes fikk dateren Helga Marie Ida Alvilde 30/5- 1860 døpt 26/8-1860 i Domkirken,Trefoldihet i Oslo, så vitt jeg vet er dette eneste barnet disse hadde men jeg skulle så gjerne ha vist når de blei gift å hvem som var deres fedre å hvor de kom fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei• Helga Marie Ida Alvilde var født i Oslo 30. mai 1860.• Faren hennes, Ingebrigt (?) Johansen, var jernbanearbeider og døde da Helga var to år. Moren, Karen Henriksdatter, giftet seg igjen med en kjøpmann med etternavn Haug(e).• Familien emigrerte til USA i 1871, da Helga var 11 år. De slo seg ned i New York, der de drev kolonialhandel.• I 1877 fødte Helga datteren Clara utenom ekteskap. Hun ble gift med den ti år eldre Ole Henriksen. De tok senere etternavnet Estby.Oles foreldre var Henrik Olsen fra Sollien på Grue Finnskog og Berte Andersdatter. De bodde på husmannsplassen Østby under Voll, like ved Kirkenær kirke.Ovenstående er kopiert fra denne lenken: LenkeOg det er mulig du visste dette, men for meg var det morsomt og nytt å lese om denne fantastiske kvinnen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei igjen.Giftermålet var litt vanskelig, og de eneste jeg kunne finne var fra Grue. Eller vet du at de giftet seg i Oslo?JOHANNES JOHANNESEN Father: JOHANNES LARSEN Spouse: KARI HENRIKSDR Marriage: 04 DEC 1850 Grue, Hedmark, NorwayHusband Age at Marriage: 29 Wife Age at Marriage: 25Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Tegelsrud

Hei Lars OveDet er de personene du har i ditt første innleg jeg er ute etter.Karen å Helga Utvandret fra Grue i 1871 men da med etternavn Bing.Finner også Karen Bing og en Ole Bing i 1880 i USA Så jeg skulle også ha vist når å hvor de giftet seg å om han het Bing,Haug eller Hauge. Finner ingen utvandret som passe. Finner heller ikke Karen å Helga i 1865 telling i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJa dette var en nøtt, men jeg prøver meg med en teori. I Grue/Brandval er det to gårder som heter Bingen i 1865. Den 11 august 1871 utvandret det en Ole fra Grue med samme linje (Oder) som Karen og Helga. Kan det være den samme som dro i forveien?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei igjenDette blir mye fram og tilbake, men jeg fant kanskje noe interessant her.I Kongensgt 13 Kristiania er det Trefoldigheds Menighet, og det er det mange BING, og til og med Maren, men ikke Helga.Kanskje et blindspor?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Brumer Bratvold

Fra Mica Creek Cemetry Coey, Spokane County, Washington er bl a Clara Estby b Nov 26, 1877, d Sep 28, 1950, Helga Estby, b May 30, 1860, d Apr 20, 1942, Ole H Estby, b Jul 08, 1848, d Sep 10, 1913 og 8 Estby'er til.I Grueboka Voll-Vollermoen s 454 står det noen ord om Ola Østby, hans foreldre og Helga.Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg foreslår at man finner først dåpen i Trefoldighetskirken (som det ganske sikkert er) i Christiania, tror neppe barnet er døpt i vor Frelsers (idag Oslo Domkirke) eller Oslo (Gamlebyen) menighet. Om barnet er 'ekte', kan man være heldig å finne vielsen oppført, om ikke er det å lese bakover på vielser. Skulle ikke ta så mange minittene. Under vielsen finnes fødested for begge foreldre, fedre, alder på brud/brudgom, yrke på brudgom og oppholdsted for begge. Jeg husker ikke om det i Trefoldighet står oppført både dåps og/eller fødselsdag samt konfirmasjonsdag - men uansett mer en nok til å identifisere paret.Er datteren 'uekte' er det også gode sjanser for identifikasjon, men den tid den sorg.Etterlysningen om hvem foreldrene var og hvor de kom fra blir ellers mer eller mindre kvalifiserte gjetninger dersom ingen har slått opp i en eneste kirkebok. Lars Ove opplyser at faren døde da datteren var to år og at moren giftet seg om ogjen men kjøpmann (ikke mistro, men litt overraskende at en enke etter en jernabnearbeider ektet en kjøpmann - det finner man ikke ofte for å si det mildt). Altså også et skifte.Så det er mer enn nok å lete i, men ikke på nettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Tegelsrud

Jeg er så enig med deg Geir, derfor etterlyste jeg i dette forumet i håp om att noen hadde hat mulighet til å slå opp for meg.Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.