Gå til innhold
Arkivverket

[#29614] Selma Friselia Krans og Johan Karlsen. Tatere?

Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått en henvendelse fra en som sier hans oldemor var utav Krans fra Sverige. Kan dere prøve å hjelpe meg med å hjelpe denne mannen?Selma Friselia Krans gift med Johan Karlsen.Barn: 1.Albert Karlsen (29.09.1902 - 04.01.1956) gift med Marie Karlsen (13.11.1900 - 09.04.1988), 2.Frida Karlsen (1905 - ?), 3.Richard Karlsen (1907 - ?), 4.Hjalmar Karlsen (1909 - ca.1951), Fikk et barn med en Selma, så gift med en dame kalt for Tony, disse bodde i Sverige og fikk 5 barn. Tony er også død. 5.Knut Karlsen (1911 - ?), 6.Hugo Karlsen (1913 - ?), 7.Anders Karlsen (1915 - ?), 8. [Redaktøren har fjernet navn på nålevende person] (1917 - ikke død).Jeg håper først og fremst at noen vil klare å finne igjen Selma Friselia og Johan Karlsen. Så om noen klarer å finne ut når Hjalmar og Tony døde, jeg vet at Hjalmar skulle dø i en bilulykke ca.1951 i Sverige. Han skal være gravlagt ved Karlskrona!Du kan sende meg en mail også om det gjelder personer som lever idag! På forhånd takk for hjelpen!kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Du gir ingen informasjon om hvor i landet disse barna skulle være født. Avhengig av geografi bør FT 00 kunne bringe antallet rimelige kandidater for Johan Karlsen ned i størrelsesorden 4 – 20.Kan det dreie seg om: Freschia Krans, f. 1878 i Dalsland ug Syerske. Etablissement Møllergaden 44 Kristiania. FT 00 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Leif.I CD:en Sveriges befolkning 1890 finner jeg fdette:Krans Gustaf f. 1849 i Vårvik, Älvsborg Johansdotter Maria Lisa f.1850 i Torrskog, Älvsborg Krans David f. 1874 i Vårvik Krans David f. 1876 i Vårvik Krans Selma Friselia f. 1878 i Vårvik Krans Svante f. 1881 i Vårvik Krans Gustav Edvard f. 1885 i Vårvik Krans Johans Alfred f. 1887 i Vårvik Krans Elin Maria f. 1889 i VårvikDette skulle vel være den Selma Friselia som du leter etter, skall se om jeg finner Johan Karlsen og. Kan han å være svensk tror du?Tror ikke selma Friselia var av tater slekt.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Kai og ikke Leif.Det finnes to Johan Karlsson i Vårvik som kunne passe til å være den du leter etter. Jeg har ikke tid at lete i Genline nå, må ta det i kveld om du tror at dette er den rette familien.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann Kristin og Leif Kåre. Den familien Ann Kristin har funnet med bl.a Selma Freselia er korrekt, jeg kan ikke se at den er feil på noen måte!Håper det lar seg gjøre å finne ut noe mere her, slik at jeg får koblet det opp til min egen slekt. Hvem var foreldre av Gustaf Krans?På forhånd takk for videre hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg er enig i at den familien Ann Kristin har funnet med bl.a Selma Freselia er korrekt, men jeg tror også at hun i 1900 bor i Kristiania med forvansket fornavn. Både fødselsåret og fødestedet stemmer; Vårvik ligger i Dalsland.Gustaf Krans kan muligens dreie seg om: Karl Gustaf Krans (26/3 1848 – 1919)? I kilden er han angitt som født i Wist. Han er registrert som bosatt på Hagstugan torp nr 3 i Sturefors, Dalsland fra 1916 til sin død i 1919, oppført som : f.d. arb. og innflyttet fra Grebo. Lenke Wist socken ligger i Östergötland, men Wist er også stedsnavn i Sturefors, Dalsland, ikke langt fra, eller kanskje i Vårvik socken. Grebo ligger i Östergötland.Om vi antar at Johan Karlsen var født 1867-82 i Sverige, ugift og bosatt i Kristiania eller Akershus i 1900 får vi åtte kandidater:Johan Karlsen, f. 1874 Løsarbeider (her sjauer) Langodden BærumJohan Karlsen, f. 1877 Stenhugger Granli (af Underland) AskerJohan Karlsen, f. 1878 Murarbeder Erling Skjalgsøns Gade 30 KristianiaJohan August Karlsen, f. 1875 Arb. ved trælasttomt Tomtegade 8 KristianiaJohan Adolf Karlsen, f. 1872 Fabrikarbeider Fyrstik Sverigesgade 5 KristianiaJohan Adolf Karlsen, f. 1873 Fyrstikarbeider Pilestrædet 32 KristianiaJohann Karlsen, f. 1877 kjørekarl Arbeidskjøring Lakkegaden 40 KristianiaJohan Carlson, f. 1880 Skrædder Svend Markveien 37 Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin elvsveen

Hei Kai!Gistav er son til soldat nr 630 i Vårvik, Olof Hemmingsson Krans. I Genline hittar jeg følgende i Husförhör for Vårvik AI:11: Wammerviken, Bergerud,Soldatstommen nr.630Sold. Olof Hemmingsson Krans f. 31/3 1814 i VårvikHustru LIsa Jonasdotter f. 3/5 1817 i Saxareby.Barn: Anna Maria f. 19/3 1842i Vårvik Johan Edvin f. /11 1844 i Vårvik Cajsa f. 13/2 1847 i Vårvik Gustaf f. 17/10 1849 i VårvikSkal lete videre.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg vil bare takke så mye for innleggene dere har skrevet. Det har hjulpet meg mye på vei, men så er det meg og svenske kilder. Det går ikk helt bra! Takknemlig for all videre hjelp...Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Selma Friselia var gift med en Johan Karlsen. Han skal komme fra en gård som heter Gillerud i Beckefors. Om det er noe som heter det da! Han er vel født rundt samme tid som sin kone Selma Friselia (f.1878).Håper noen vil prøve å hjelpe meg! På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Hei Kai. Bäckefors ligger i Dalsland, du kan jo gjöre et sök under det lanskapet på Anbytarforum. Sök da under Bäcke socken.mvh, Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.