Gå til innhold
Arkivverket

[#29616] Sjømann død i Montevideo - er det mulig å finne ??

Gjest Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

Min kones Grandonkel var sjømann og døde i Montevideo, Uruguay. Vi vet ikke hvilken båt han var på, men han var født 11. februar 1905 i Florø og het Henrik Annaniassen. I følge opplysninger ble han syk ombord og bragt i land i M.video og døde der mellom 1920 og 1925. Der ble han også gravlagt. Etter tips på RootsWeb.com har vi sendt en forespørsel til 'British Cemetry' i Uruguay, men ikke fått noe svar. Kanskje jeg skulle purre opp det(?). Har noen andre tips om hvordan vi kan spore opp opplysninger (båtensnavn, dødsdato og evt om graven er intakt) er jeg takknemlig for inspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved Statsarkivet i Bergen finnes sjømannsprotokollene for Florø, men jeg kan ikke se at Henrik Annaniassen, født 1905, er registrert der. Normalt vil det i sjømannsrullen være anmerket hvor og når en sjømann døde. Han synes heller ikke å være registrert i sjømannsrullene for Bergen.Normalt skulle det gå melding om dødsfall ute til presten på hjemstedet. Vi har ikke kirkebøkene for Kinn fra perioden 1920-1925 (de ligger fortsatt på prestekontoret), men det skulle være gode muligheter for at dødsfallet til Henrik Annaniassen er registrert der uten nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hva med å kontakte Den norske sjømannsmisjon. Mulig - gjentar mulig - de hadde sjømannsprest i Montevideo i på den tid.Kan vel være UD også har registrert dødsfallet. Norge har jo Ambassade i Buenos Aires, og Konsulat i Montevideo. UD kan forhåpentligvis undersøke nærmere, eller i alla fall gi tips om hvor du finner opplysninger. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl E. Berge

Rette instans er Riksarkivet. Mønstringsprotokoller og gamle saksmapper fra norske utenriksstasjoner, inkl. Buenos Aires og Montevideo, er deponert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker for at du rettet opp den 'kronglete' veien jeg foreslo. Nå vet også jeg riktige instans, i tilfelle jeg og får bruk for det en eller annen gang. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den norske Sjømannsmisjon har avlevert sitt historiske arkiv til Statsarkivet i Bergen. Blant det avleverte materialet er kirkebøkene fra nedlagte utestasjoner.Montevideo hadde ikke egen sjømannsprest. Dødsfallene som er registrert i de av sjømannsmisjonens kirkebøker som er avlevert til Statsarkivet i Bergen, er registrert og publisert. Sjømannspresten i Buenos Aires har registrert noen dødsfall i Montevideo, men ikke Henrik Annaniassen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takker for gode innspill ;-)) Ser ut til at jeg må ta kontakt med presten i Florø, for å se hva jeg kan finne ut. Evt en tur til SAB....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Skulle du mot all formodning ikke finne svaret i kirkebøkene for Kinn eller i RA, og ei heller få svar fra 'British Cemetry' i Uruguay, er det jo en liten mulighet for at papirene i årenes løp har blitt borte.Et stort antall norske sjøfolk har i alle tider jobbet ombord på utenlandske skip. Mulig også din kones grandonkel? Ikke sikkert dødfall her på 1920-tallet ble 'forskriftsmessig' rapportert til norske myndigheter. Men havnemyndighetene i Montevideo, helsemyndigheter og i alle fall vedkommende kirke hvor han ble gravlagt har vel notert noe. Hvor mye som er tilbake av slike papirer i dag vet jeg ikke.Men henvender du deg til konsulatet i Montevideo, mulig de kan hjelpe. Utrolig hva lokalkjente kan snuse opp. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Har nå fått svar fra The British Cemetry Society. Tre dager (!!) etter at de mottok mailen min på nytt. Hadde fått feil mailadresse første gang, derfor fikk jeg ikke noe svar. De hadde ALLE opplysninger som var av interesse: Henrik døde den 2o. november 1923, 18 år gammel på Hospital 'Fermin Ferreira' av lungebetennelse. Han ble begravet dagen etter. De kunne til og med opplyse om hvilken prest som forettet ved gravferden. Hans etterlevninger ble kremert i januar 1985, og urnen er fortsatt på British Cemetry. De kan til og med sende meg fotografier av kirkegården og gravplassen. Makan til service!! Er det andre som har liknende spørsmål anbefaler jeg en mail til 'britcem@adinet.com.uy'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.