Gå til innhold
Arkivverket

[#29619] Hanne Amalie Knudsen - min vidløftige bestemor.

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Hvor ble det av bestemor? Hvor og når døde hun? - Min bestemor ble født på Vallerås i Sør-Audnedal ved Mandal 8.7.1880. Hun var datter av Nils Knudsen, Vallerås. Hun giftet seg med Oskar Fredriksen, Mandal og fikk to sønner (hvorav en i 1907=min far). Begge sønnene ble, av ukjente grunner, satt bort. I folketellingen for Oslo i februar 1910 finner jeg bestemor, som samboer med 'kjørekarl' Martin Johard Fritsvold, med bosted Grunergata 13. De to hadde fått en sønn sammen i 1909, han er ikke nevnt i folketellingen. Det er kjent at han ble oppfostret av en søster av bestemor i Sør-Audnedal. (Gutten døde som 13-åring).Hanne Amalie Knudsen kalte seg i folketellingen for Hanne Nilsen. Martin Joard Fritsvold kalte seg av og til Martin Hansen, han var sønn av Hans Jacob Hansen og var født 2.7.1883 på Syversvangen under Fritsvold i Sør-Odal. (Familien Hansen/Fritsvold befant seg i 1900 i Fetsund, Akershus. Martins tre brødre het Anton f. 1878, Emil Rikard f. 1881 og Hilmar, f. 1888).I mars 1913 ble mine besteforeldre offisielt skilt. Altså var min bestemor fremdeles i live her. Min informasjon stopper ved denne datoen. Hvor ble Hanne og Martin av? Kjenner noen til Martin Jo(h)ard Fritsvolds skjebne? Finnes det informasjon på nettet som kan hjelpe meg videre? Hvor skulle jeg kunne lete etter disse to? Jeg vet det f.eks. finnes dødsfallsprotokoller for Oslo, men er de tilgjengelige? Og kanskje de flyttet fra Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Er ikke rare hjelpa dette her, men... Martin Fritsvold/Hansens mor het Randine Johansdatter, og var født ca 1849 i Romedal, dessuten hadde han flere søsken enn de du nevner her: Alexius Hagbart, f 1876, Anton i 1878 het dessuten også Martinius, Johan f 1886 og Jakob i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lena, Takk for (eneste) livstegn (hittil) på Dig.ark., Jeg har min informasjon om Martin Fritsvold fra et bibliotek i Sør-Odal, hvor har du din fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Fra bygdebøkene over Sør-Odal. Det er helt sikkert der biblioteket har det fra også, men om man leser om alle plassene der folk har bodd, finner man ofte flere opplysninger. Det hender at barn kun er nevnt der de ble født, og om familien flyttet på seg, kunne en barneflokk bli 'delt opp'.Synd jeg ikke kunne hjelpe deg med mer direkte svar på det du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Fritsvold

Martin Fritsvold var født på Syversvangen i 1883. Har ikke dato for når han døde. I FT 1900 var han dagarbeider ved sagbruk og levde i arbeidsbolig ved Nordby bruk, Fet. Hans bror Jacob Hilmar f. i 1888 er min farfar. Jeg har en del info om Fritsvold slekten, men viste ikke at Martin hadde samboer og hadde barn. MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar Fritsvold. Hyggelig å høre fra en Fritsvold! Men jeg kommer visst dessverre ikke noe lenger her. Det er ikke noen andre i familien Fritsvold som driver slektsforskning og kanskje kunne vite noe mer om Martin? Han har kanskje alltid bodd i Oslo og har kanskje endt sine dager der. Da skulle han vel være å finne et eller annet sted, også etter 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Fritsvold

Hei Valgjerd Jeg skal ved leilighet undersøke i adressebøker som finnes på Deickmanns bibliotek i Oslo. De kan gi opplysninger om adresser. Vet også at Oslo kommune bibliotek har informasjon bl. a. lokale folke/by tellinger som kan være nyttige.Jeg har noe oversikt over ca. 100 personer fra ca. 4 slekter som har Fritsvold/Fritzvold til etternavn. Har ikke støtt på andre som har særlig interesse utover normal nyskjerrighet innen slektsforskning i slekten.For egen del kunne jeg tenke med å spørre om navn, født, døpt og død (hvor og når) på barnet de fikk sammen. Vet du om Hanne og Martin var gift? MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest V. Nauta-Fredriksen

Hei Sigbjørn! Jeg vet ikke noen adresse ved skilsmissen. Årstallet var forresten feil: de ble skilt 23. mars 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest V. Nauta-Fredriksen

Til Ragnar: Jeg synes det er flott om du vil se etter senere adresse® for Martin og Hanne!Kjenner du forresten til dødsfallsprotokoller for Oslo - fra Oslo Skifterett - ?Harald Fritsvold var navnet på sønnen deres som ble født 1. oktober 1909. Statsarkivet opplyser at han ikke er døpt i Paulus Menighet (som Grunergate falt under). Hanne hadde flyttet fra Thv.Meyersgate (også Paulus Menighet) til Grunergt. Kanskje de bodde i en annen menighet på østkanten da fødselen fant sted?Harald vokste opp hos Mathilde, en søster av Hanne, i Sør-Audnedal, han døde av lungebetennelse 30. mars 1923 og ble begravet 6.4.1923 i Sør-Audnedal. (Fra en etterkommer etter Mathilde; Harald var slik en ualminnelig kjekk gutt ...) Ved folktellingen febr. 1910 står M. og H. innskrevet som 'ugift', mens iallfall h u n da var gift og hadde tre sønner. Hennes yrke var 'syerske', hans 'kjørekarl'.Mange spørsmål raser gjennom mitt slektsforskningshode: Fikk de flere barn? Giftet de seg? Ble de i Oslo eller flyttet de fra byen? Emigrerte de? Døde hun ung og giftet han seg senere? Hvor ble de av? Jeg har lett i mange år, og er takknemlig for enhver smule hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Mariann Stokken

Fann tilfeldig dette temaet :-)Har du funne ut noko meir, det er berre 'slektsgranskar nysgjerrighet' altså :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.