Gå til innhold
Arkivverket

[#29622] Anne Marie Andersdatter


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Er det noen som kan og vil hjelpe meg med å finne fram til den rette A.M.A.(min tippoldemor) f. ca 1784, g.m. Mathis Hansen 25.juli 1812 i Sandefjord. Deres barn:1. Hans f.1.april 1812. 2. Karen f. 22.okt. 1815. 3. Anne f. 20.juli 1819. 4. Anders f. 21.jan.1827 (min oldefar). A.M.A. død 13. april 1861 i Sandefjord 77,6 år gammel (=f.1784) I FT.1801 finner jeg på gården 'Holdt Vestre' i Ramnæs i Vestfold: Anders Abrahamsen Husb. 61 år i andet ægteskap. Elen Arnesdtr Kone. 42 år i andet ægteskap. Barn: Anders 13 år - Mathias 9 år - Ole 6 år - Christian 3 år - Christen 1 år - Anna Maria 16 år På samme gården er det også en Axel Mathiassen 27 år, (et tilfeldig sammentreff kan hende) med samme navn som min farfar. Er det noen med tilgang til bygdebok for Ramnæs som kan være meg til hjelp? Hva het fks. den første kona til Anders Abrahamsen, og når døde hun ? Er gården fremdeles i drift, og er det i så tilfelle den samme slekt som besitter den ? Jeg er svært takknemlig for hjelp !!! Mvh. Aksel Einar Mathiesen___________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteskapet mellom Anders Abrahamsen og Elen Arnesdatter i Vaale i 1782. I Følge F.S.LenkeSkal se om jeg kan finne hans 1. ekteskap også.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være den samme Anders Abrahamsen i første ekteskap?LenkeHåper noen kan hjelpe deg med oppslag i kirkebøker om dette.Hvis dette er riktig ekteskap, kan jo datter Anne Maria i 2. ekteskap ha fått Anne navnet etter 1. hustru?Det mest spennende blir om denne Anne Marie i Ramnes , senere gifter seg i Sandar? med Mathis Hansen.Hvis det mulig å finne henne komfirmert , event. utflyttet, hadde det vært flott.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Anders Abrahamsen i Andebu tror jeg nok er et feilspor.Etter hva jeg ser i Andebu bygdebok (side 677)har han 2 barn, Halvor f. 1779 og Abraham f. 1782. Det står ikke noe om at han var gift to ganger. Han døde 1804.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Solveig. Du viser til Andebu bygdebok. Jeg er ikke så lokalkjent at det gir noe tyngde. Men jeg vet at det foreligger også bygdebok for Botne, hvor bind 2 er identisk med Ramnes Bygdebok. Har du sjekket at det oppgitte gårdsnavn er riktig, nemmlig: Holdt Vestre ? Det er jo et faktum at FT 1801 som jeg viste til i innlegg nr.1, det samme gjorde Gunn Huglen i nr.2 der er disse personene registrert. I tillegg viser jo Gunn til kirkeboksinnførsel av dåp av Anne Marie Andersdtr.30 jan. 1785 V.Holdt,Ramnes; Vestfold. På denne bakgrunn mener jeg fremdeles at dette er et godt spor.Mvh. Aksel Einar Mathiesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge Ramnes bygdebok ble Anne Marie, datter av Anders Abrahamsen Holt, gift med Jørgen Olsen Askjer (i Fon anneks). Jørgen døde i 1853, Anne Marie i 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Kjetil. Denne gangen trodde jeg virkelig at sporet ville føre fram. Men jeg må bare akseptere 'ekspertisen'. Det er godt for oss amatører å ha en slik sikkerhet på banen. Du skulle vel ikke ha et nytt spor i saken ? Det har vært utrolig mange A.M.A. å etterprøve i denne saken. Mvh.Aksel Einar Mathiesen___________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var synd at du heller ikke nå fant den rette Anne Marie Andersdatter.Her er den dame i passende alder i Hedrum som tjenestepike.LenkeDesverre sier ikke dette noe om hvem hun er. Kirkebøkene som er digitaliserte for flere år i Hedrum, dekker ikke dåp i denne årsklasse.Det måtte være om noen har tilgang til kirkbøker herfra .Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en dame født i Stokke i 1782, av foreldre , Anders Hansen , Gravdal og Johanne Henrichdatter , Sk. Borge.Foreldrene giftet seg 3 Jan 1767, i Stokke. Forlovere var Hagen Gullikssen , Bals Borge og Matthis Christophersen , S. Holt. I følge Kirkebok for Stokke. LenkeHer er datterens Anne Maries dåp. F.S.Om familien står det en del i Stokke Bygdebok. L. Berg, Digital utgave under Vestfold-slekt.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner kanskje noen kandidater i Stokke og Sandeherred i 1801. De fleste barna er ikke oppført med patronym i disse prestegjelda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Denne har du kanskje sjekket ut: LenkeAnne Marie Andersdatter, født omkr. 1784, Eftang, Tjølling.Far: Anders OlsenMor: Anne Marie Rasmusdtr.Ektemann: Nils Jacobsen.Kanskje Anne Marie Andersdatter giftet seg 2. gang med Mathis Hansen?Andebu, Ramnes og Botne er selvstendige kommuner og har hver sine bygdebøker. Paret som Gunn Huglen henviste til i innlegg 4 bor på Ellefsrød, Andebu.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Bare søkesiden kom opp, får visst ikke linken til her. Men jeg søkte i All Resources og den kom opp som nr. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er lenken til giftemålet mellom Anne Marie Andersdatter, Eftang og Nils Jacobsen i 1811.LenkeI så fall må hun ha giftet seg 2. gang i Sandar , 25 juni 1812 . I følge kirkebøkene så mener jeg det ikke stod noe om at det var hennes 2. ekteskap.Om noen kan finne ut om Nils Jacobsen døde rett etter ekteskapsinngåelsen, hadde det vært fint?Mvh. Gunn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Solveig.Denne siste A.M.A. som du nevner blei g.m. Nils Jacobsen fra Nevlunghavn. Mvh. Aksel Einar Mathiesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå fant jeg også giftemålet mellom Nils og Anne Marie, i Tjølling ,LenkeHer står opplysninger om levealder på både brudgom og brud, så da kan disse sjekkes ut av bildet.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da prøver jeg med en ny kandidat til Anne Marie Andersdatter.Denne gang f.Hedrum : LenkeHer er bare ført opp fars navn , Anders Nysted.Under forlovede og viede i Hedrum 1785-1801. finner jeg en Anders Olsen , bustad Nysted som gifter seg med Oline Einersdatter .Det kan jo være den samme mann som er far til Anne Marie Andersdatter f.ca. 1782. Hedrum.Hun kan være fra et tidligere ekteskap, eller f. utenfor ekteskap ( da ville vel i så fall morens navn stått oppført?)Digitale kirkebøker for Hedrum, dekker ikke dåp i 1782,dessverre.I 1801 folketellingen for Hedrum finner jeg igjen Anders Olsen og Olea Enersdatter.De bor under Prestegarden , på en plass med jord.Han er 63 år, i 2. ekteskap og hun 40 år i 1. ekteskap.Barn: Nils 8 årEven 3 årHans 3 år ( tvilling)Sidselog Ole Gulechssen , konens uekte søn.Her finner jeg ingen Anne Marie Andersdatter f. 1782. Hun er sikkert flyttet vekk og i tjeneste.Har dessverre ikke funnet Anders Olsens 1. ekteskap.Håper fortsatt at noen kan finne bekreftelse for dette i kirkebøker/ eller bygdebøker.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Anne Marie Andersdatter, 15 år i 1801, som tjener i Hedrum . LenkeHvem hun er er ikke godt å vite, siden hun ikke bor sammen med foreldre.Alder passer godt med den Anne Marie som Einar etterlyser.( Alder er ikke så nøyaktig angitt i folketellinger eller på F.S., men det kan likevel være et spor.)Har prøvd å finne Anders Olsen 1.ekteskap. Om han er gift i Hedrum, finner jeg tre alternativ: 1. Anders Olsen g. 1771 med Cicel Knudsdatter2. Anders Olsen g. 1781 med Signe Jacobsdatter3. Anders olsen g. 1781 med Barbro ReiersdatterAlder på disse Anders Olsener står ikke oppført, så da er det ikke lett å finne ut om det kan være den samme som han i folkeltellingen 1801.Håper på innspill fra lokale slektsforskere i Hedrum.mvh. Gunn. H.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1762 under Jone-gårdene finner jeg en Anders Jacobsen, som er ungkar, Kan han muligens senere være far til en Anne Marie Andersdatter? LenkePrøver å sjekke de kilder som er tilgjengelige .Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Gunn.I følge K.Holm bygdebok så var Anders Jacobsen sønn av Jacob Andersen br. 1720-1749.g.ca.1714 m. Karen Arnesdtr fra Gjønnes. (de hadde felles oldefar). Deres barn: 1.Anders- 2.Arne d.1771,ugift.- 3.Klaus.- 4.Anne tjente på Gjone N. 48 år, d.1772, ugift.- 5. Maren, g.m. Halvor Nilsen.- 6.Ingeborg, ble gift i Stavern. Anders Jacobsen, d. 1796 73 år, ugift. Br. 1762-1796. Mvh. Aksel Einar Mathiesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, takk for den avklaring fra bygdebok. Hvis ikke denne Anders Jacobsen, ungkaren, hadde en datter likevel, så er det ikke så mange f. i Hedrum heller som passer.Datter av Anders Olsen Nysted ser ikke ut til å være i Hedrum i 1801-telligen . Hun var f. 1782 og burde være ca 19 år på den tiden.Kan hende hun har flyttet til et annet sted. ( Sandar, eller Stokke ? Larvik, Tjølling?)Og hvem er så den Anne Marie 15 år som tjener på Gjone ( Jone) i 1801 tro?Litt av en nøtt igjen!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dukket det opp en Anne Marie 18 år, i 1801 telling Larvik. Hun er tjenestepike, og ikke oppført med etternavn. Arbeider hos en familie Horn. ( Barna er ført opp uten etternavn, så hun er muligens en slektning?) LenkeI Brunlanes er bare folketelling for Tanum 1801 og for Fredriksvern, i digital-arkivet. Her finner jeg heller ingen passende Anne Marie.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Gunn.Ang. innlegg nr. 17. I K.Holm bygdebok for Hedrum står: Anders Olsen, d. 1806, 72 år. Husmann ca. 1780-1806. G.1.(innsatt av meg selv:22.7) 1771 m. Sissel Knutsdtr. fra Ringdal Ø. d.1789, 46 år. G.2.1790 m. Oline Einersdtr. Barn i 1 ekt: 1.Anne Maria f.1782.- 2.Paul,f.1786.- Barn i 2.ekt.- 3.Nils,f.1793.- 4.Sissel Marie, f.1795.- 5.Even, f.1798.- 6.Hans, f.1798,(tvill.)- 7.Gunhild Marie,f.1802. Denne Anders Olsen og hans datter Anne Maria har vi stoppet ved også tidligere. I bokmargen har jeg notert:'Oldemor?' Jeg husker ikke hvorfor hun blei droppet. Hennes bror: Paul, kan jo være fadderen til Hans Mathiesen (se tilsendt fadderliste) Mvh.Einar _________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå begynner det å likne noe.Her er ekteskapet til Anders Olsen i 1771, med Cicel Knudsdatter.LenkeHåper at dette må være rett Anne Marie Andersdatter. Enig med deg i at faddere ved dåp også passer.Tror vi nå nærmer oss løsning. Vi får prøve å samle alle trådene i morgen. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.