Gå til innhold
Arkivverket

[#29625] Adressebok Vestre Aker 1912


Gjest Leif Stensland
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Stensland

Jeg har lett etter adressebok for V Aker og leter etter Erik Alfred Andersen som skulle bo der rundt 1912. Er det oppslagsmuligheter etter navn? Vennlig hilsen Leif Stensland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han står i alle fall ikke oppført som Erik Andersen i 1916/1917 i Vestre Aker ( 2 i Østre)som er den første adressebok for Aker. Det er flere Alfred Andersen, men når jeg ikke engang kjenner yrket er det umulig å si noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Stensland

Erik Alfred Andersen var svensk av fødsel og arbeidet som snekker i 1912 ved Holmenkollen og da antar jeg at det dreide seg om Holmenkollbanen. Han er min morfar og hadde bopel V Aker i 1912. Finnes det skattelister fra V Aker dengang eller er muligens Holmekollbanens historie tilgjengelig i Oslo Byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er i alle fall skattelister. Om det finnes personallister fra 'Holmenkollbanen' eller hva det nå enn het i 1912, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje han arbeidet som snekker ved de mange husene som ble bygget i Holmenkollen på den tiden. Holmenkollbanen ble påbegynt i 1896. Ca. 1912 ble vel den siste delen av banen til Frognerseteren påbegynt.Ellers så ble vel Holmenkollbanen og mange veier på Holmenkollen anlagt før de fleste villaene ble bygd.Holmenkollselskapet hadde sikret seg et tomtebelte fra Voksen gård ved Voksensåsen og Lillevann før 1912. Andre selskaper som drev med utbygging eller salg av tomter: Besserudhøidens Interessentskap, Interesseentskapet Lillevandsstuen, A/S Villatomterne ved Slemdal, Interessentselskabet Holmenveien og Interessentskabet Holmenkollen Villabebyggelse.Kanskje han arbeidet for sistnevnte selskap.K: Akergårder i Oslo av Finn Holden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.