Gå til innhold
Arkivverket

[#29629] Oline Gurine Olsdtr. fra Ålesund

Gjest Arne Haaland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haaland

Oline Gurine var født i Ålesund 29 april 1828. Hun ble viet til Andreas Nielsen i Bergen 21 okt. 1855. Hadde med ham 5 barn. Har noen opplysninger om henne ? På forhånd takk. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiÅlesund kirkebøker begynte først i 1855, før det lå byen under Borgund Prestegjeld, de kirkebøkene er tilgjengelig her på Digitalarkivet. Jeg fant følgende under døpte 1816-1900. Oline Gunne, født 29.04.1827, foreldre Huusmand Ole Knudsen og Pernille Pedersdtr. med bosted Aalesund. Det er vel den mest sannsynlige kandidaten.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/VRI står faren til Oline Gurine oppført som Ole Knudsen. Kan dette være dåpen til Oline Gurine, Borgund? Fødselsdatoen 29.4. stemmer, men fødselsåret er 1827, og barnets navn i kirkeboka (DA) er innført som Oline Gunne – men kan det være en kandidat? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp15311816&gardpostnr=1058&personpostnr=3165&merk=3165#ovre>Lenke. Foreldrene er Ole Knudsen og Pernille Pedersdatter, bosatt i Ålesund. Dette paret har også barna Knut Andreas Lenke og Ole Peder Lenke. Ole Knudsen og Pernille Pedersdatter ser ut til å bli gift i 1821 Lenke. Da er Pernille enke og 37 år. Hvis dette stemmer, er hun altså over 40 når datteren Oline Gurine blir født i 1827. Det står for øvrig Aalesund?? på Pernilles fødested. Dette er kanskje Ole Knutsens dødsfall i 1834 Lenke. Han er da 50 år, f.ca. 1784, mens den Ole Knutsen Brevig som gifter seg i 1821 er 32 år, f.ca. 1789. Imidlertid finner jeg døpt i 1783 en Ole, sønn av Knut Olsen Brevig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei! Berre ei lita oppklaring. Når eg no har finlest 'kyrkjebok-kladden' for Borgund i 1827 - kyrkjeboka er her svært vanskeleg å lese - så kan det godt vere at det står ein liten prikk over det siste namnet, slik at det korrekte skulle vere Gurine. Foreldra er oppgjevne som Huusmand Ole Knudsen Aalesund og Pernille Pedersdt. itm. Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Tusen takk til alle tre. Oline Gurine er min tippoldemor. Fødselsdatoen har jeg funnet i Digitalarkivet, viede i Bergen 1816-1911, nr. 7011. Ingen i min foreldregenerasjon vet hennes eksakte fødselsår, så 1827 kan nok være riktig. Har forstått det slik at når en kommer så langt tilbake, så er det gjerne et par år + / - i noen registre. Igjen, tusen takk for hjelpen. Et steg videre er et godt steg videre. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.