Gå til innhold
Arkivverket

[#29630] Erik Mikkelson, Børilden,Austrheim

Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei!Noen som har fødsels og døds dato på Erik Mikkelson,Børilden Austrheim og hans kone Judit Rasmusdtr. Sønnen deres heter Mikkel Eriksen/Erikson f.1844-1914Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette Judita på Børilden, Østreim sogn, Lindås prestegjeld , i 1865, 60 år og føderådsenken [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61263&gardpostnr=1069&personpostnr=6743&merk=6743#ovre>Lenke. Kan dette være sønnen Mikkel Eriksen, tjenestekarl på Rognvær i 1865 Lenke (DA) og Lenke (RHD, som oppgir 1844 som fødselsår).Judita ser da ut til å være født ca. 1805 og i FS/IGI (må sjekkes!) finner jeg en Judith Rasmusdatter, døpt 15.1.1804, Lindås, datter av Rasmus Jonsen og Mari Mathisdatter. Jeg finner Rasmus Jonsen Huuse og Anna Maria Mathisdatter Korsøen gift 4.10.1801 i Lindås Lenke Det er mulig Anna Maria er blitt til Mari ved dåpsinnførselen til Judith, det bør i så fall sjekkes! Rasmus Jonsen og Anna Maria har også Martha, døpt 15.8.1802, Ragnhild, døpt 15.5.1807 og Johanne, døpt 8.6.1809. Aldersmessig er det derfor mulig at Judith kommer mellom Martha og Ragnhild. Men igjen, dette bør sjekkes.Så finner jeg en Erik Mikkelsen, døpt 6.6.1802 i Lindås, sønn av Mikkel Eriksen og Magdeli Tomas(Tommes-)datter. I 1801 bor Mikkel Eriksen og Magdeli/Magli på Børilden, så da kan vi vel regne med at dette er Erik Mikkelsens foreldre Lenke. Mikkel Eriksen Hopland og Magdeli Thommesdatter Børilden blir gift 7.7.1793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mikkel Eriksen er 32 år i 1801, dvs. f.ca. 1769; blant døpte i Lindås finner jeg en Mikkel døpt 1767 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=LIND1764&gardpostnr=252&merk=252#ovre>Lenke og en Mikkel døpt 1769 Lenke Hans kone Magdeli Tomasdatter, er 30 år i 1801, f.ca. 1771. Blant døpte i 1771 i Lindås, finner jeg en Magdeli, datter av Tomas ”Qvalvogen”, Østrims sogn Lenke. Den samme Tomas Kvalvågen har sønnen Mons til dåpen i 1767 LenkeDette er antakelig dåpen til Rasmus Jonsen Huuse, han som muligens er faren til Judita Rasmusdatter Lenke (Fedje sogn). Dette er muligens giftermålet til Rasmus Jonsens foreldre; bruden er fra Huuse: Lenke Under merknad står det FS og det kan jo være Fedje sogn…? Da heter i så fall foreldrene Jon Jacobsen Børknes og Brita Bårdsdatter Huse. I 1801 finner vi ekteparet på Huse, og da er sønnen Rasmus, 23 år, ugift og ”indroleret mann” Lenke. Senere på året 1801 er det antakelig denne Rasmus Jonsen som gifter seg med Anna Maria Mathisdatter.Jon Jakobsen er 50 år i 1801, f.ca. 1751, mens kona Brita Bårdsdatter er 38, f.ca. 1763. Blant døpte i Lindås i Fedje sogn finner jeg en Brithe, datter av Bård Huse (Baar Huuses), men denne Brita er døpt i 1754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Grethe!Takk for at du hjelper meg,men jeg tror det er feil Erik og Judit. Erik Mikkelson,Børilden var gift med Judit Rasmusdtr.Husa,Fedje.Sønnen Mikkel Erikson f.1844-1914 var gift 20.mai 1877 i Lygra kirke med Synneva Nilsdtr. f.1850-1925De hadde bl.a.sønnen Jonas Mikkelson(Eckholm)som er min farfar.Både Mikkel og Jonas drev landhandel på RongeværWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er jo synd hvis det ikke er riktig folkene, men som sagt, Rasmus Jonsen som gifter seg i 1801 har bosted Huse Lenke, og så var det denne Mikkel Eriksen som i 1801 bor på Børilden. Men er det feil, så er det feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

I følgje 'Fedje og folket', ser det ut til att det Grethe Flood var komme fram til i innlegg 2 er rett. Judith Rasmusdt. var datter av Rasmus Jonsen f.1779 Husa d. 1818 , gift 1. gang 1801 med Anna Marie Mathisdt f.1781 Krossøya d.1815. Også barna stemmer med bygdeboka. Rasmus g.2. med Rakel Mikkelsd, 1789-1849 frå Bergen. Med ho fekk han barna, Ananias f.1816 død som liten, og Anna Marie 1817-1842.Mulig att det er ein misstyding her. Fedje blei eigen kommune i 1947. Før dette var dei ein del av Austerheim kommune og før det igjen ein del av Lindås.Judith Rasmusdt. var f.1804 d.1882. Fekk sonen Ola Persen f/d 1828 med Per Frediksen Krossøya 1794-1870. Judith vart gift 1842 med enkemann Erik Mikkelsen f.1802 Børilden, d. 1849 av kolera, dei budde på Børilden.Foreldre til Rasmus Jonsen som i innlegg 2. Trulig står det feil fødselsår på Brita i1801, ho levde 1754-1816. Og Jon 1753-1824. Jon var vist nok frå Byrknes i Gulen, men bygdeboka har denne kommentaren. Sitat; ' Det står i militære ruller at Jon var fødd på Ingeborgplassen (Berge), kan henda flytta han dit som ung'.Det er mulig å følgja familien feire generasjonar bakover i bygdeboka for Fedje. Det er mykje flytting fram og tilbake mellom Austerheim og Fedje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.