Gå til innhold
Arkivverket

[#29651] Gullsmed Jens Schultz, død ca. 1777 i Skien

Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

I skiftet etter Henricha Agnetha Schultz, f. Rappe (Røyken 1785) som jeg holder på å stave meg gjennom, heter det at hun var enke etter gullsmed Jens Schultz. Paret hadde bodd i Skien og ved bybrannen i 1777 hadde de tapt all sin eiendom, og mannen var avgått ved døden like etter. De hadde kun vært gift en kort stund, og Henricha Agnetha ble sittende igjen i fattigdom med et spedbarn, sønnen Jens Fredrik Schultz. Da Henricha Agnetha døde i 1785 skulle hennes mor enken Maria Magdalena von Rappe i Hyggenstrand i Røyken ta seg av barnets oppfostring. Jeg er først og fremst interessert i to ting: 1)gullsmed Jens Schultz, hvem var han, hvor kom hanfra etc. og 2) hvordan det gikk med sønnen Jens Fredrik som i hvert fall i 1801 fremdeles bodde hos mormoren i Hyggen i Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gro Øverbye

Hei :-) Har for ikke lenge siden startet letingen etter min oldemor Anna Martine Martinsen, og kom til Røyken. Stoppet opp for meg ved Jens Friderich Schultz som bodde hos Maria Magdalena. Jeg trodde han var stesønnen hennes fra sitt ekteskap. Men visste ikke at han var dattersønnen hennes. Nå er det en stund siden innlegget ditt, og i mellomtiden har det kommet fine scannede kirkebøker fra Røyken så du vet nok det meste allerede. Men jeg tenkte jeg kunne skrive dette allikevel. Her er hans etterkommere på min aneliste iallfall :-)så langt jeg har kommet:Etterkommere av Jens Friderich Schultz1 Jens Friderich Schultz f. ca 1781 g. 28.12.1802 Ingebor Jonsdtr. f. ?.10.1784 d. 22.1.1804. Hun var fra Ouvi, Røyken (døde antakelig i barsel da sønnen August ble døpt i barselseng) 2 August Friderich Jensen Vangshøiden dpt. 22.1.1804.- d. 18? g. Maren Hansdtr. Vangshøiden 3 Martin Augustsen f. ca 1833 d. etter 1865 g. 16.5.1858 Margit Pedersdtr. f. 10.1.1828 d. etter 1865 4 Maren Christine Martinsdtr. f. 4.11.1859 4 Anton Martinsen f. 4.4.1863 3 Thilla Karen Augustsdtr. Vangshøiden f. ca 1838. g. 10.6.1864 Martin Amundsen Vangshøiden f. 5.3.1823 i Eidsberg, Østfold) 4 Julius Martinsen f. 1.7.1859 (Hennes uegte barn med Martin Gundersen ) 4 Johan Martinsen f. ca 1863 4 Anna Martine Martinsen f. 16.2.1866 d. etter ca 1936 g. 21.11.1886 Andreas Martinsen f. 15 Aug 1858 d. Etter ca 1936.Dette er sikkert ikke komplett - men leter og leter - og via det du skriver fant jeg jo flere aner :-).Hilsen Gro Øverbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei igjen og wow. Har bare snarlest over nå men det ser rimelig spennende ut. Til og med Eidsberg så jeg. Den grenen over der har jeg ikke startet på ennå, men interessant at stedet er nevnt. Litt søvn nå så ... Tusen tusen hjertelig :-)))). Hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ikke sikker på hva som menes med avd. Schumann i Christiania (lenken), i 1769 var Jens Gregersen Schultz læredreng hos gullsmeden Jacob Andersen Møller i Christiania. Jacob Anders Møller var på dette tidspunkt oldermann i lauget og ikke noen avd. Schumann.Jeg har mye mer om dette hjemme, men neppe noe om tiden etter Schultz borgerskap i Skien og den straks derpå følgende vielsen i Røyken på de angitte datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jens Schultz døde i 1779, begr. 13.08.1779. Sønnen Jens Friderich ble født etter farens død og døpt 22.04.1780. Fra før hadde han sønnen Gregers Friderich, døpt 30.03.1778 og begravet 07.08.1779. Hurtiglesing av kirkebok på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Ja takk, ser dem der i Skien. Sønn og far begravet 6 dager etter hverandre og så den neste sønn døpt 8 måender senere. Det var tydeligvis ikke noe penger igjen da enken døde, men hun hadde da råd til å begrave mannen med full seremoni og i kirkens (eller hva nå Kl: betyr, i hvert fall ikke 'i Fattiges Jord') jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.