Gå til innhold
Arkivverket

[#29653] Modum: Erich Nielssøn Langsrud f. ca 1710? d. før 1765?


Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Erik Nilsen ble viet 03.11.1735 i Modum til Anne Olsdatter f. før 1713?. De hadde trolig disse barna: Hans f. 1736, Ole f. 1738 (min ane), Karin f. 1740, Nils f. 1742, Siri f. 1744, Maren f. 1747 og Jørgen f. 1749.Jeg har ikke funnet Anne Olsdatters dåp, men tror hun er datter av Ole Halvorsen og Kari Torgersdatter på Disen.Hvis det er noen som kjenner Erik og Annes herkomst, vil jeg sette pris på innspill.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Ole Halvorsen og Kari Torgersdatter har ei datter som heter Anne. Denne Anne har følgende søsken: Ouven, Halvor, (Anne), Sigri f. 1716 og Karen. Dette bygger jeg på skiftet etter Anne's mor Kari Torgersdatter datert 21.9.1724 på Disen, jfr SAKO 5/409. Jeg vet ikke mer om Anne eller hennes søsken enn at de ble omtalt som umyndige på skiftet etter moren. Moren ble gravlagt 9.12.1722 og var da 46 år og 8 mndr. Hennes slekt er kjent noen generasjoner bakover.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Det er skifte på plassen Langsrud under vestre Rud 15/12 1751 etter Erich Nielsen.Skifteprotokoll Eiker,Modum og Sigdal nr. 11 side 149b.Enken Anne Olsd. og 6 barn. De du nevner minus Siri som tydeligvis er død. Som verger møter morbror Ouen Olsen sydre Hval, morbror Halvor Olsen, huusmandsplads u. sydre Hval, mosters mand Hans Olsen, plads Syversrud u.Ruud og Ole Olsen mellem Hval g.m. enkens yngste søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for svarene, Tore og Arnt. Sammen var de en grundig dokumentasjon for at Erich Nielsen Langsruds hustru var Anne datter av Ole Halvorsen og Kari Torgersdatter. Annes oppholdssted (Disen) ved trolovelsen 06.11.1735 støtter også dette.Jeg har så langt ingen data om Ole Halvorsens herkomst. For Kari Torgersdatters foreldre har jeg kommet til Torgeir Trulsen (f. 1633 gravl. 27.08.1724) og Karen Løgsdatter (f. 1650 V.Rud gravl. 08.12.1723). For Torgeirs foreldre har notert jeg Truls Auensøn (1604-ca 1673) og Sigri Jonsdatter (d. etter 1673). For Karens far har jeg notert Løg Tostensen Bjølgerud. Det er flere forslag for Kari Torgersdatters fødselsår. Utdypende info mottas med takk.Forholdene rundt et par av vergene er uklare. Jeg antar at Ole Olsen mellem Hval var g.m. Kari og den som overtok klokkervervet og bygselen av klokkergården i 1756 (jfr Modums Historie IV s. 152 V). Stemmer det? Mosters mand Hans Olsen bør være g.m. Sigri, men iflg Modums Historie IV s. 188 IX skulle hun være g.m. (1742) Jørgen Stenersen Tangen, Ø. Vike. Var Sigri gift 2 ganger?Erich Nielsen var på Langsrud allerede ved trolovelsen 1735 og kan være sønn der, men jeg har ikke kunne finne ut noe mer om ham eller hvem som satt der før ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

En lite spørsmål til Rolf. Du skriver (4) 'For Karens far har jeg notert Løg Tostensen Bjølgerud.' Jeg mener og ha sett at hun er eldste datter av Løg Olsen, Flanum/Fjell. Skal se om jeg finner igjen dette. Hvis ikke du raskt kan si at dette ikke er tilfelle, da behøver jeg ikke lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Vedr. vergene som er oppgitt i innlegg nr. 3 så er det riktig at Siri Olsd. først er gift med Jørgen Stenersen. Det er skifte etter Jørgen 26/7 1745 (Skifteprotokoll 10 side 27b). Han etterlater enken Siri Olsd. og 1 datter Karen Jørgensd. 2 år.1.oktober 1745 i Heggen vies Hans Olsen Toenseie til Siri Olsd. Flattumeie, enke efter Jørgen Stenersen.2. januar 1747 vies soldat Ole Olsen Hval til Karen Olsd. Disen.Jeg går ut fra at det er samme Ole Olsen som i Modums historie benevnes som klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Jan: Dessverre har jeg ikke notert hvor dette med Karens far er hentet fra. Dette er noe jeg gravde i for flere år siden. For 1600-tallet hadde jeg da bare Modums Historie som ”kilde”. Imidlertid tror jeg at det har sammenheng med det som står under Rud pkt XII på side 365 i Modums Historie V. Ut fra det tolker jeg Karen som søster til Tosten Løgsen Rud (1653-1720), men hvordan jeg gav Løg Tostensen Bjølgerud skylda for farskapet, vet jeg ikke nå. Så det kan godt hende du har rett.Arnt: Takk for avklaringen.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ganske kort for og underbygge noe av det jeg nevnte i innlegg 5.Skifte på Diessen, Heggen hovedsogn, Modum 21.02-11.12.1724 etter avdøde Karj Løgsdaatter. Her nevnes blant hjemlene til Flanum skifte etter Sl. Løg Flanum, lenger ut nevnes skifte av 19.11.1660. SAKO EMS Skp. 5 folio 400-409.23.04.1725 Sak om Flanum på Modum. Truls Torgersen mot Oven og Wegger Flanum. Truls la frem 2 skiftebrev. Skifte etter Løg Flanum 19.11.1660 og etter citantens mor Kari Løgsdatter 21.02.1724. Det vitnes at Truls Torgersen er Karen Disens eldste sønn. Karen Disen var Sl. Løg Flanums eldste datter. SAKO EMS Tingbok I-65 folio 166.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for det, Jan. Dette levner ingen tvil om at Karen er knyttet til Flannum.Det ser for øvrig ut til jeg ikke har tatt konsekvensene av mine egne konklusjoner. Hvis det som står i pkt XII s. 365 i Modums Historie V er rett og jeg tolker det rett, må Karen Løgsdatter Disens sønn Truls og Tosten Løgsen Ruds datter Dorte være søskenbarn. Det er vel de som ble viet i 1717. Stemmer dette? Fantes det noe kongebrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.