Gå til innhold
Arkivverket

[#29657] Etternavnet Arilds opprinnelse

Gjest Eirin Høiby
 Del

Recommended Posts

Gjest Eirin Høiby

Er det noen som vet hvor Arild navnet kommer fra? (Thomas Christensen Arild f. 1662, g. Sidselle Christensdatter Heggelund, f. Skjervøy, Troms) De blandes jo etter hvert; Arild, Bugge, Heggelund, Falch mm)Jeg finner min tippoldefar med flere av disse navnene.... Men spørsmålet er altså hvor dette Arild- navnet kommer fra. Vet at det ennå er noen få i Norge som heter de. Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI følge SSBs navnestatistikk er det 160 mennesker i Norge med Arild som etternavn.Bare som en ekstraopplysningMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det er mulig jeg er på tynn is, men jeg mener denne slekten er av dansk opphav. Jeg tror det står noe om denne slekten i Skjervøy bygdebok (vær imidlertid forsiktig med å stole på alt som står i denne boken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Henning Eriksen

Du har sikkert kjennskap til det, men nevner allikevel at etternavnet muligens også skrives Arel ved noen anledninger, f.eks. her: LenkeMvhKnut Henning Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takker for svar- tar gjerne imot flere. Tror nok du har rett Andreas vedr. Danmark. Får lete videre i den retning. (DE ANDRE NAVNENE ER JO DERFRA OG DE BLE JO INNGIFTET MED HVERANDRE) Mvh Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Mange danske stednavn ender på -ild, f.eks. Vivild, Asmild, Vonsild, Skarrild, Tørrild og Abild, for bare å nevne et lite utvalg, hvor det siste er blitt til slektsnavnet Abel. Det virker derfor ikke urimelig at Arild kan være et stedsnavn i Danmark, f.eks. Arrild sogn i Hviding herred i Tønder amt og Ribe stift. En enkel måte å finne ut om det er flere steder som heter det samme, er å slå opp i registerbindet til J.P. Traps store verk «Danmark», som finnes på alle større bibliotek her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

HeiJoda jeg har også sett fornavnet mitt som etternavn, men at det var et sted i Danmark som et det visste jeg ikke... morsomtDette var kun et sidespor.vennlig hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Norsk stedsfortegnelse' har Arildseng i Skjervøy (Oksfjordhamn), Arildsli i Skjervøy (Rotsund) og Arildsvold i Skjervøy (Oksfjordhamn). Ellers er det bare ett sted til i landet som føres opp med Arild i navnet (Arildstad i Hurum).Hva som var der (i Skjervøy) først av gårds-/stedsnavnet eller etternavnet, er jo ikke godt å si, men det er vel sannsynlig at gårdene er oppkalt etter en person - og i dette tilfellet antakelig etter hans etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takk igjen. Hvis de opplysninger jeg har er riktig var Thomas Christensen Arilds sønn Christen Arild, gift med Kirsten Holgersdatter Danefær (Datter af Holger Jacobsen Danefær og Sissel (Cecilie) Clemetsdatter Oderup. Jeg tror Christen og Kirsten flyttet til Norge hvor de fikk Else Marie i ca 1723.(Hun giftet seg Bugge) Jeg får lete videre på Thomas i Danmark. Takker for hjelp igjen! Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg antydet at det kunne stå noe om denne slekten i Skjervøy bydgdebok. Jeg har nå sjekket, og et par-tre sider er viet til denne slekten i bygdeboka. Bygdeboka sier imidlertid ingenting om slektens eller navnets opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hva mener du forresten med at 'Christen og Kirsten flyttet til Norge hvor de fikk Else Marie i ca 1723'? Foreldrene bodde jo i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takk igjen Andreas. Var ikke klar over denne tellingen! Finnes Skjervøy også i andre tellinger før 1801? Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Takk igjen. Hadde håpet å finne min forfar Henrick Johansen (fra nordmanvik)- men han er født ca 1760..... (Har etterlyst han tidligere men tror han er født i sverige.) Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.