Gå til innhold
Arkivverket

[#29665] Sebjørn Toresen, f. 1829 Nore? og Gunhild T. Kassa, ? f. 1827.


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Vet noen hvor disse emigrantene kom fra i Norge: Sebjørn Toresen, f. 16.02.1829 (Nore), sønn av Tore Knudsen(Nore) og Gjertrud Olsen (Teigen). De utv. fra Norge til Wisc. i 1842. Sebjørn ble gift 26.10.1849 med Gunhild T. Kassa, f. 07.03.1827 i Norge.Gunhild utv. 1848. Etterkommere i Seattle, WA ber om hjelp.Mvh. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette er hva jeg fant på familysearch. Her er kanskje noen på brukerforum som kan supplere. Sebjorn Thoresen Birth: Christening:16 FEB 1829 Rollag, Buskerud, Norway Parents: Father: Thore Or Tore Knutsen Mother: Gjertrud Olsdatter Husband Thore Or Tore Knutsen Christening: 17 DEC 1796 Rollag, Buskerud, Norway Marriage: 01 JUN 1821 Rollag, Buskerud, Norway Father: Knut Vebjornsen Mother: Gro Toresdatter Wife Gjertrud Olsdatter Christening: 31 DEC 1797 Rollag, Buskerud, Norway Marriage: 01 JUN 1821 Rollag, Buskerud, Norway Father: Ole Olsen Mother: Aase Sebjornsdatter mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nore-Uvdal (Numedal) ligger i Buskerud. Står under Rollag i kirkebøkene.Gjertrud Olsdatter Teigen 1801 LenkeKasa finnes i Idd ØS og Vang i Valdres i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Goodneal Oleson 24 (Gunnhild Toresdatter Kaasa) i census 1850:LenkeUnder Goodneal er en Simon Olson 23 (Sebjørn), men er det ham som etterlyses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Astrid.Vet du hvordan man skal lese den folketellinga. Er navnet til venstre samme person som står til høyre ? F.eks. er Ole Karason 24 den samme som Ole Toresen Nore (siste lenke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Berit, jeg har egentlig aldri studert denne tellingen før i natt (!). Jeg mener Notes til høyre angir hva personens norske navn var. Jeg stusset også over Korason - kan det være feil avskrift for Torason (Toresen), eller den som skrev ned deres navn i 1850, ikke oppfattet hva som ble sagt av en norske emigrant som sikkert ikke kunne stort engelsk?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for svaret Astrid.På FS har jeg funnet en Gunnild Toresdt. dpt. 24/3 1827 Rollag. Foreldre Thore Olsen gift 15/10 1826 Rollag med Anne Tostensdt.Dette behøver jo absolutt ikke å være riktig Gunhild. Jeg får ikke Kasa/Kaasa til å passe inn her.Men i FT 1850(1.lenke) står Tore(Tora) Olsen 50 og Anna Tostensdt.(Anna Olsen) 50 og under dem igjen står Gunhild Toresdt.(Goodneal Olsen) 24 år. Så ut fra det ser det lovende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett litt mere på 1850 og kommet til det starter med lenke 2 og fortsetter med lenke 1.Da skulle resultatet bli:A) Ole Toresen (Korason) Nore 25, hf, hustru Gjertrud Olsdt. Solebakeie (Korason) 27 og datteren Great Olina 2 (Korason).B) Michael Johnsen 44 Strømseiet 44, hf og hustru Ambjørg Knudsdt. (Johns.) 60.C) Tore Knudsen Nore (Kanudsen) 55, hf, hustru Gjertrud Olsdt. (Kanudsen) 45.D) Knud Toresen Nore (Korason) 25, hf, hustru Aslaug Thoresdt. (Korason) 29 og datteren Tora (Korason) 2.E) Tore Olsen Kaasa 50, hf og hustru Anne Tostensdt.(Olsen) 50, datter Gunhild (Goodneal) Toresdt. Kaasa (Olsen) 24, datter Aslaug Olsen 20. Far til husfaren Ole Toresen Nore (Olsen) 75. Sebjørn Olsen 23 svigersønn eller tjener?Om man da setter dem sammen etter ekstranavnene skulle det være mulig å finne fam.tilhørigheten. Men så var det Sebjørn som vel burde ha hett Kanudsen.Noen andre som har en mening om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Berit!Det var bra du satte opp denne oversikten, for det var jo umulig å få alle disse personene inn under en lenke.Jeg har også tenkt tanken at Simon Oleson (Sebjørn) kunne være sønn av Ole Oleson 75 (Ole Toreson Nore). Men det er umulig å trekke noen slutning på grunnlag av denne tellingen.Dokumentasjonen for 1850-tellingen Lenke var interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Du verden så dyktige dere er. Jeg skal sende link til George M. Tronsrue i Seattle som er tippoldesønn til Sebjørn og Gunhild. Kanskje også han takker for all hjelpen? Tronsrue kommer fra en husmannsplass Tronsrud under Skreberg i Tingelstad, Gran. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Men iflg. opplysningene som først ble gitt var Sebjørn sønn av Tore Knudsen Nore og Gjertrud Olsdatter. Det må bli fam. Kanudsen. Sebjørn ble jo også gift i 1849, altså før FT, så jeg undres på om det ikke er en feil med etternavnet hans. Det kan komme av at han bor sammen med svigerfamilien som jo het Olsen og det var det kanskje ikke så enkelt for 'professoren' å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.