Gå til innhold
Arkivverket

[#29668] Surnadal


Gjest Ole Øystein Fosnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Øystein Fosnes

Ane Mekkelsdatter Øverland, f.1848. Kan noen hjelpe meg med opplysnger om henne.mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være en kandidat? [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1566&kenr=006&bnr=0062&lnr=000>Lenke – Anne Mikkelsdatter, f. 1848, Surnadal, datter av Mikkel Mikkelsen og Iverikka Olsdatter. Og her er vel Ane Mekkelsdatter, bosatt på Skei i Surnadal, i f.t. 1900 Lenke. Ser at den ene datteren hennes heter Iverikka, antakelig da oppkalt etter mormor, Iverikka Olsdatter, eller Iverikka Øverland som hun kalles i 1900. Iverikka er pensjonist som jordmor.I FS/IGI (må sjekkes!) finner jeg Anne Mikkelsen, f. 26.3.1848, døpt 9.4.1848, Surnadal, datter av Mikkel Mikkelsen og Iverika (skrevet Jorica i FS) Olsdatter. Broren, Mikkel, er f. 28.3.1843, døpt 17.4.1843. Finner også sønnen Ole, f. 14.11.1845, døpt 14.12.1845. Men i 1865 er det vel bare Anne og Mikkel som er nevnt.I 1865 ser det for øvrig ut som Iverikke har en datter fra før, Anne Carlsdatter, f. 1840.I 1865-tellingen for Molde finner jeg en Knut Olsen Øverland, 52 år, f.ca. 1813 Lenke og en Erik Olsen Øverland, 40 år, f. ca. 1825,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Fant noe for deg i 'Heimar i Surnadal' bind 2, side 316-318. Ane Mikkelsdatter ble gift med Ole Svendsen fra Haltdalen, som det korrekt framgår av forrige innlegg. Det betyr at du vil finne opplysninger om henne i Gards og ættesoge for Surnadal. Slå opp på garden Utistua på Skei.Anes foreldre var Mikkel Mikkelson Tørset som var f. 1815 på plassen Tørsettrøa i Rindalen. Foreldre var Mikkel Håkensen Bolme og Anne Jonsd. Tørset. Han var gift 13/10 1842 med jordmora Ivrikka Olsd. Øverland fra Fannestranda. Plassen de bodde på ble hetende Rikka-moen, etter Ivrikka, og den hørte gården Øverlandet til. Nå er det viktig å holde tunga rett i munnen, for man har to garder som heter Øverland her; En i Surnadal og en ved Molde.Barna til Mikkel og Rikka var: Mikkel. f. 1843 Ola f. 1845 Ane f. 1848Fra før hadde Ivrikka og Karl Adolf Eilertsen fra Oslo dattra Ane f. 1839, gift 1870 med Hermund Jonson Øye i Bergemsbakken.En runde i 'Hyldbakkbøkene' vil gi noe mer kjøtt på dette.Mvh Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Erling Myrbostad

Ane Mikkelsdotter Øye, som ho skreiv seg, er mi oldemor, og eg kan om ønskeleg skaffe fleire opplysningar om etterkommarar og forfedre.Mora, Ivrikka Øverland, var jordmor i Surnadal frå 1838 til 1896, og var ein kjent skikkelse i bygda i si tid. Ho var født på Øverland i Bolsøy ved Molde i 1814, visstnok utafor ekteskap, men hadde fleire halvsøsken. Faren, Ola Iversen Grut, var fra Bakkstugu under Grut i Meldal. Mora har eg ikkje lukkast å spora opp.Mikkel Mikkelson var født i Tørsettrøa i Rindal i 1815, og var skomakar og plassmann på Rikkamoen på Øye i Surnadal. Både Ane og søskena vart gift i Surnadal, og mange av etterkommarar der. Halvsøstra Ane Karlsdotter Øye, gift med Hermund Bergheim, hadde mellom anna sonen Mikkel, f.1880, som slo seg ned i Trondheim og har etterkommarar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Ja, det stemmer.Ole Svendsen er altså min oldefar. Han var født på Nordpå under Midtaune i Aunegrenda, Haltdalen 4. september 1845, foreldra var Svend Pederson Midtaune frå Andersaune, f. 1799, d. 1891 på Nordpå, og kona Johanna Adamsdotter Krog, f. 21. mai 1809 i hus 166 på Bakkan i Røros, død 20.4.1908 på Nordpå. Dei hadde Dei hadde 8 born, Ole var nr. 6.Ole kom hit til bygda som lærar i 1869. Han vart gift med Ane Mikkelsdotter Øye 18. november 1870, og bygde heimen Fredly på Skei i 1873, der han og dreiv som poståpnar. I 1883 kjøpte han garden Utistua på Skei, og var der til han døydde 7. mai 1932.Ole og Ane Svendsen hadde 9 born, 8 som vaks opp. Alle desse har etterkommarar.Eg hjelper gjerne med fleire opplysninger dersom du gir meg eit vink om kva slags opplysningar du treng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Da er jeg på rett vei.Har masse familiære opplysninger om slekta. Bror til din oldefar er min tippoldefar. Gi meg et signal gjennom min private e-postadresse: o.fosnes@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.